U17-pojat jyräsi Pohjois-Irlannin Eerikkilässä

Lukemiin 5–0 päättynyt ottelu on katsottavissa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalla.

Minihuuhkajat palasi voittokantaan komealla tavalla.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

7.9.2022 klo 19:56

U17-pojat (2006 ja myöhemmin syntyneet) tyylitteli Pohjois-Irlannin kumoon tänään keskiviikkona pelatussa maaottelussa. Eerikkilässä nähtiin Minihuuhkajien suvereenia hallintaa, eivätkä 5–0-loppulukemat jättäneet vieraille jossiteltavaa.

Suomi otti pallonhallinnan heti alkuminuuteilla, mutta Pohjois-Irlanti piti isännät hyvin kurissa. Vierasjoukkue tukki keskustan, ja Suomi yritti edetä laitojen kautta – avausmaali syntyikin Akseli Puukon mainiosta keskityksestä, jonka kapteeni Samuel Pasanen puski sisään. Keskitystä edelsi Juho Lähteenmäen sekä David Ezeh’n näyttävä yhteispeli.

Pari minuuttia myöhemmin Ezeh petasi Elmer Vauhkoselle hyvän paikan, mutta Lorcan Donnelly venyi hienoon jalkatorjuntaan. Pohjois-Irlanti haki tasoitusosumaa pääasiassa vastaiskuilla – Suomi sai tukahdutettua hyökkäykset hyvissä ajoin, eikä Johannes Viitala joutunut torjuntatöihin avausjakson ensimmäisellä puolikkaalla.

Jakson puolivälin tuntumassa Suomi sai pallon muutaman kerran vieraiden rangaistusalueelle, mutta viimeiset ratkaisut jättivät usein parantamisen varaa. Puolen tunnin kohdalla Pohjois-Irlanti sai aikaan uhkaa Suomen boksissa – vaarallisin tilanne päättyi Sam Andersonin puskuun, joka meni melko selvästi yli.

Pasanen onnistui tuplaamaan kotijohdon ennen taukoa. Suomi oli dominoinut pelitapahtumia edeltävät minuutit, ja joukkue sai palkinnon 40. minuutilla – Puukon loistava avaus tavoitti kapteenin, joka viimeisteli varmasti. Hetkeä myöhemmin Anderson pääsi hakemaan kavennusta rangaistuspotkusta, mutta yritys kilpistyi tolppaan. Vauhdikkaat loppuminuutit saivat Suomen kannalta riemukkaan päätöksen, kun Lähteenmäki tarjoili Vauhkoselle, ja laituri laukoi upeasti takakulmaan.

Myös toinen 45-minuuttinen alkoi Suomen komennossa. Minihuuhkajat teki avausjakson tapaan maalin ensimmäisestä paikastaan, kun Vauhkonen pelasi tyylikkäästi linjan taakse, ja Pasanen täydensi hattutemppunsa jo 52. minuutilla. Muutamaa minuuttia myöhemmin Brendan Hamilton laukoi tulisesti, mutta Viitala ei ollut ohitettavissa.

Suomi teki tunnin kohdalla viisi vaihtoa, ja Ezeh’n tilalle vaihdettu Emil Ingman oli pyssyttää Minihuuhkajien viidennen muutamaa minuuttia myöhemmin – Donnelly sai torjuttua vedon kulmapotkuksi. 73. minuutilla Kaius Simojoki antoi erinomaisen avauksen, mikä tavoitti Aatos Tuunasen, mutta viimeistely leijui yli. Hetki tästä Suomi vaihtoi kentälle loput neljä kenttäpelaajaansa.

Vieraat eivät ottaneet juurikaan riskejä viimeisen vartin aikana, ja Suomi sai pitää palloa selvässä johtoasemassa. Vilho Huovila oli lähellä maalintekoa 87. minuutilla – 5–0-päätöslukemat syntyivät muutamaa minuuttia myöhemmin Ingmanin onnistuttua Viljami Jokirannan hankkimasta rangaistuspotkusta.

Päävalmentaja Erkka V. Lehtola piti Minihuuhkajien esitystä melko ehjänä. Yhdeksän vaihtoa luonnollisesti sekoitti joukkueen peliä, mutta kokonaisuutena 90-minuuttinen oli hyvä.

– Koko ottelu oli meiltä aika suvereenia pallonhallintaa. Pääsimme tekemään niitä asioita, joita olemme koittaneet viedä eteenpäin – kuten hyviä juoksuja selustaan, joista meidät palkittiin. Pojat olivat pelin jälkeen iloisia, mutta kopissa ei ollut erityisen riehakas fiilis. He varmaan ajattelivat, että näin tämän pitikin päättyä, Lehtola toteaa.

– Voi sanoa, että peli meni suunnitelmien mukaan. Miinuksen puolelle menee rangaistuspotku, jonka lahjoitimme vastustajalle. Puolustimme rankkariin johtaneen tilanteen surkeasti, mutta siitä ei tullut onneksi takaiskua ja pidimme lopulta nollapelin. Yksi viikon isoista tavoitteista on se, ettemme anna Pohjois-Irlannille yhtään lahjamaalia.

Suomi sai pelissä lukuisia kulmapotkuja, joista yksikään ei tuottanut tulosta. Päävalmentajan mukaan erikoistilanteisiin on panostettu ja panostaan viikon aikana merkittävästi.

– Olemme kiinnittäneet erikoistilanteisiin huomiota viime päivinä, mutta se ei näkynyt kentällä vielä tänään. Työ jatkuu heti huomenna, ja perjantain pelissä meillä on uusi mahdollisuus. Tekemistä on, mutta onneksi meillä on myös aikaa ensimmäiseen karsintapeliin.

Onnistujaksi Lehtola nostaa erityisesti Pasasen, jolle hattutemppu oli maajoukkueuran ensimmäinen. Keskikenttäpelaaja esiintyi muutenkin mallikkaasti.

– Sain pelissä paljon palloa, ja olen muutenkin tyytyväinen peliini. Kolmesta maalista pitää olla tietenkin iloinen – edellisen hattutempun taisin tehdä silloin, kun pelasin vielä pikkukentällä. Voiton ja nollapelin jälkeen on hyvä jatkaa eteenpäin, kapteeni päättää.

Tuplamaaottelun jälkimmäinen osa pelataan Eerikkilän Jari Litmanen Areenalla ylihuomenna kello 15:00 alkaen. Perjantain kamppailuun on vapaa pääsy, ja peli näkyy suorana sekä selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla.

Suomi – Pohjois-Irlanti 5–0 (3–0)
10’ Samuel Pasanen 1–0
40’ Pasanen 2–0
45’ Elmer Vauhkonen 3–0