U17-pojat joutui tyytymään tasapeliin Ukrainaa vastaan

Matias Siltanen ja Toivo Mero onnistuivat maalinteossa, kun Suomi ja Ukraina jakoivat pisteet lukemin 2–2.

Suomen avaus Ukrainaa vastaan.

15.10.2023 klo 14:59

U17-pojat (2007 ja myöhemmin syntyneet) aloitti EM-karsinnat 2–2-tasapelillä Ukrainaa vastaan. Liechtensteinin Triesenissä pelatun ottelun tallenne on katsottavissa Liechtensteinin jalkapalloliiton YouTube-kanavalta.

Suomi aloitti ottelun vahvasti, ja pallo oli ensimmäiset minuutit pääasiassa Ukrainan kenttäpuoliskolla. Ukraina puolusti keskustaansa varsin tiiviisti – Minihuuhkajat eteni ajoittain hyökkäyskolmannekselle, mutta joukkueella oli haasteita murtautumisen kanssa. Suomen ensimmäinen tekopaikka tuli Martin Kiriloville, jonka laukaus leijui selvästi yli Ukrainan maalin.

Minihuuhkajat prässäsi varsin korkealta ja teki Ukrainan pelinavaamisen hankalaksi. Ukraina pääsi toisinaan keskityspaikoille, mutta Suomi puolusti boksissaan vakuuttavasti. Kirilov pääsi avausjakson puolivälin jälkeen kokeilemaan noin 15 metristä – tällä kertaa laukaus meni vain aavistuksen yli Oleksandr Petrenkon vartioiman maalin.

Ukraina oli avausjakson viimeisen vartin ajan selvästi puolustuskannalla, eikä keltapaitojen vastaiskut aiheuttaneet ongelmia Suomelle. Pallonhallinnasta huolimatta Minihuuhkajat ei saanut luotua todellista uhkaa Ukrainan boksiin, kun hyökkäyspään viimeiset ratkaisut jättivät parantamisen varaa. Kirilov pääsi vielä lisäajalla puskemaan hankalasta asennosta – Petrenko koppasi yrityksen helposti, ja tauolle poistuttiin maalittomissa lukemissa.

Toinen 45-minuuttinen alkoi vauhdikkaasti, ja kummallakin joukkueella riitti hyökkäysintoa. Ukraina nosti prässiään avausjaksosta, mutta Suomi purki prässin erinomaisesti, eikä Ukraina saanut yläalueen riistoja. Vajaan tunnin kohdilla Ukrainalla oli vahva ote pelistä, ja Suomi joutui ajoittain puolustamaan syvältä.

Kirilov väläytteli vaarallisuuttaan jälleen 63. minuutilla, mutta Petrenko venyi matalan laukauksen tielle. Ukraina siirtyi johtoon muutamaa minuuttia myöhemmin – Dmytro Bogdanov teki erinomaisen esityön, ja Nazar Bondar tuikkasi avausosuman tyhjään maaliin.

Suomi nousi tasoihin lähes välittömästi. Kirilov syötti pallon boksiin Matias Siltaselle, jonka kova veto upposi verkon perukoille Petrenkon käsien kautta. Taavi Koukkumäellä oli hetki tästä loistava paikka johtomaaliin Kirilovin keskityksestä, mutta Koukkumäki ei onnistunut suuntaamaan puskuaan tolppien väliin. Suomi sai tasoituksesta paljon energiaa, ja Minihuuhkajat oli seuraavat minuutit selkeästi niskan päällä.

Minihuuhkajat siirtyi 2–1-johtoon 76. minuutilla kulmapotkun jälkitilanteesta. Ukrainalaispelaajan pusku pomppi noin 20 metriin, josta Toivo Mero tälläsi upean osuman. Ukrainalla oli mainio paikka tasoitukseen 83. minuutilla – Yevhenii Harmashin vapaapotku ohitti muurin, mutta Osku Maukosen hieno torjunta pelasti Minihuuhkajat.

Ukraina nousi 2–2-lukemiin lopulta 87. minuutilla. Suomalaisittain osumassa oli mukana paljon epäonnea, ja osuma merkittiin omaksi maaliksi. Loppuhetkillä ei enää nähty hyviä tekopaikkoja, ja Triesenissä päädyttiin pistejakoon.

– Ottelu sai meidän kannaltamme lähes ikävimmän mahdollisen lopun – voiton lipuminen käsistämme sattuu erityisesti siksi, että olisimme olleet voitolla hyvin lähellä jatkopaikkaa. Olemme pettyneitä, mutta olen ylpeä poikien reaktiosta 2–2-maaliin. Se oli musertava takaisku, mutta kukaan pelaajistamme ei lamaantunut, ja jahtasimme voittomaalia vielä viimeisten minuuttien ajan, päävalmentaja Erkka V. Lehtola sanoi.

– Meillä oli epäonnea myös 0–1-maalissa. Ukrainalaispelaajan syöttö tuli maalille meidän pelaajamme jalkojen välistä, ja oli vain senteistä kiinni, että olisimme selvittäneet tilanteen. Noista on pakko päästä nopeasti yli, ja me pääsimme. Olemme käyneet poikamaajoukkueiden kanssa läpi henkimaailman asioita, ja toistamme sitä sanomaa, että pelaajat eivät saa pysähtyä – keskittymisen tulee olla välittömästi seuraavassa tilanteessa.

Lehtola totesi, että pelin kuva oli pitkälti sellainen, mitä Suomi toivoi. Minihuuhkajat piti palloa, eikä Ukrainan prässi aiheuttanut Suomelle suurempia ongelmia. Päävalmentajan mukaan Minihuuhkajien esitys jätti kuitenkin selvästi parantamisen varaa hyökkäyssuuntaan.

– Yläalueiden toimintamme oli ensimmäisiin vaihtoihimme asti erittäin vaatimatonta. Maalin edustalla ei tapahtunut juuri mitään – meillä oli paikkoja keskityksille, mutta liikkeemme olivat heikkoja. Vaihtojen myötä hyökkäyspelimme parani, ja teimme pari hienoa maalia. Silti meillä on isossa kuvassa paljon tekemistä, Lehtola jatkoi.

– Ukrainan valmistautuminen karsintoihin on ollut äärimmäisen vaikea, mutta täytyy muistaa, että heillä on pelaajia Euroopan huippuseuroista, kuten Bayern Münchenistä, Bayer Leverkusenista ja Atalantasta. Vaikka tulos oli meille pettymys, on todettava, että vastassa oli kova nippu. Emme saa jäädä miettimään tätä peliä liikaa, sillä seuraava haasteemme odottaa jo keskiviikkona.

Suomen seuraavat ottelut (Suomen aikaa):
Ke 18.10. 13:00 Saksa – Suomi, Sportpark Eschen-Mauren (Eschen)
La 21.10. 17:30 Liechtenstein – Suomi, Rheinpark Stadion (Vaduz)

Turnauksen kaikki ottelut näkyvät suorana Liechtensteinin jalkapalloliiton YouTube-kanavalla. Lohkon kaksi parasta joukkuetta sekä karsintojen viisi parasta lohkokolmosta etenevät EM-jatkokarsintoihin – otteluiden tilastot sekä lohkon sarjataulukon löydät täältä.