U17-pojat isännöi Belgiaa huomenna

Tiistain ottelu alkaa kello 18:00 ja näkyy suorana sekä selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla. Eerikkilän jalkapallohalliin on vapaa sisäänpääsy.

Maanantain harjoituksien loppupelin voittajajoukkue.

23.1.2023 klo 20:08

U17-pojat (2006 ja myöhemmin syntyneet) pelaa tällä viikolla vuoden ensimmäiset maaottelunsa. Minihuuhkajat veti eilen tapahtuman avausharjoitukset ja treenasi tänään maanantaina kahdesti.

– Monilla oli lauantaina ottelu, ja osa on matkustanut pitkiä matkoja, joten vedimme eilen kevyet treenit. Tänä aamuna harjoittelimme erikoistilanteita, ja päivän toiset harjoitukset toimivat Belgia-matsin valmistavina treeneinä. Aikataulu on perinteisesti tiivis, päävalmentaja Erkka V. Lehtola kertoo.

Joukkueessa on kaikkiaan viisi ensikertalaista, joten alussa on myös kerrattu ja käyty läpi perusasioita. Eemil Toivonen, Daniel Riihilahti, Julius Paananen, Sebastian Suvanne ja Gershon Henry tekevät mahdollisesti maajoukkuedebyyttinsä tällä viikolla.

– Kertaus ei ole muutenkaan pahasta, sillä edellisestä tapahtumastamme on yli kolme kuukautta. Meillä on jälleen vähän aikaa valmistautua, ja vuodenajan takia poikien pelivalmius ei voi olla ihan sataprosenttinen. Siitä huolimatta odotan ehjää kokonaisuutta, Lehtola sanoo.

– Meillä oli syksyn karsinnoissa hyviä hetkiä, mutta joka peliin mahtui myös selvästi heikompia jaksoja. Mietimme paljon sitä, mistä epätasaisuus johtui – yksi syy saattoi varmasti olla se, että pelit olivat joukkueelle ensimmäisiä, joissa oli tulospainetta. Tärkeintä oli, että saavutimme kaikesta huolimatta jatkopaikan.

Vierasjoukkue saapui Suomeen niin sanotulla future-joukkueella. Lehtola uskoo, että tuplamaaottelu valmistaa Minihuuhkajia erityisesti EM-jatkokarsintojen avauspeliin, jossa Suomi kohtaa Espanjan. Maaliskuisen karsintaturnauksen kaksi muuta vastustajaa ovat Saksa sekä turnausisäntä Turkki – kahdeksan lohkovoittajaa sekä seitsemän parasta lohkokakkosta etenevät EM-lopputurnaukseen.

– Belgian joukkueessa on vähän myöhemmin kehittyneitä pelaajia – he ovat todella taitavia, mutta kenties keskimäärin hieman fyysisesti kevyempiä. Olemme pelanneet aiempien ikäluokkien kanssa Belgian future-joukkuetta vastaan muutamia kertoja, ja olemme saaneet aina kovan vastuksen.

Suomen ottelut:
ti 24.1. 18:00 Suomi – Belgia, Eerikkilän jalkapallohalli (Tammela)
to 26.1. 15:30 Suomi – Belgia, Talin jalkapallohalli (Helsinki)

Myös torstain ottelu näkyy suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla. Otteluun on vapaa sisäänpääsy.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä