U17-pojat avaa PM-turnauksen keskiviikkona

Imatralla Ukonniemen urheilukentällä pelattava ottelu alkaa kello 18:00. Peli näkyy suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla – lisätietoja lipunmyynnistä löydät ennakon lopusta.

Suomen joukkue PM-turnauksessa.

1.8.2023 klo 14:40

U17-pojat (2007 ja myöhemmin syntyneet) isännöi tällä ja ensi viikolla avointa PM-turnausta. Suomi pelaa A-lohkossa Ruotsin ja Israelin kanssa, kun taas B-lohkosta löytyvät Färsaaret, Norja sekä Tanska.

Minihuuhkajat kokoontui Lappeenrannassa eilen maanantaina. Joukkueeseen jouduttiin tekemään vielä viime metreillä yksi muutos, kun Tomi Väkiparta joutui jäämään sivuun – tilalle nimettiin Santeri Romppanen.

– Muuten kaikki pelaajat ovat onneksi terveinä. Vedimme eilen ensimmäiset harjoitukset, joissa kävimme läpi puolustuspeliämme. Tänään keskityimme hyökkäyspelimme periaatteisiin. Harjoittelimme treenikentällä myös erikoistilanteita, päävalmentaja Erkka V. Lehtola kertoo.

Suomi pelasi edelliset maaottelunsa kesä-heinäkuun vaihteessa, jolloin joukkue voitti Liettuassa pelatun Baltic Cupin. Isäntämaan lisäksi Minihuuhkajat kaatoi Latvian sekä Viron – keskiviikkona vastus kovenee ainakin pykälän verran. Suomi ja Ruotsi kohtasivat edellisen kerran elokuussa 2022, jolloin länsinaapuri vei ensimmäisen kamppailun 2–0, ja tuplamaaottelun toinen osa päättyi 2–2-tasapeliin.

– Ruotsi osallistui toukokuussa UEFA Development -turnaukseen, jossa se kärsi tappiot Portugalille ja Italialle, mutta voitti Belgian. Heidän PM-turnauksen joukkueessaan on tusinan verran pelaajia, jotka olivat mukana Portugalissa. Pari pelaajaa oli mukana ”future-joukkueessa”, joka osallistui toukokuussa Tanskan turnaukseen, Lehtola avaa.

– Ruotsin maajoukkueet ovat joskus todella suoraviivaisia, mutta tämä ryhmä on pelannut monipuolisemmin. Ruotsi on osaava, vauhdikas ja kovempi kuin Baltic Cupin vastustajamme, ja meidän täytyy viilata tiettyjä asioita, jotta saamme hyvän tuloksen, Lehtola jatkaa.

– Yksi iso teemamme on oman pään erikoistilanteet, joissa haluamme olla vielä parempia. Teimme Baltic Cupissa paljon maaleja, ja haluamme pitää kiinni hyvästä hyökkäyspelistämme. Haluamme, että pystymme luomaan myös kovempia maita vastaan paljon tekopaikkoja. On myös tärkeää, että olemme entistäkin yhtenäisempiä koko joukkueen puolustamisessa.

Minihuuhkajat pelasi kotimaan kamaralla edellisen kerran toukokuussa, jolloin Suomi sijoittui hopealle Eerikkilän UEFA Development -turnauksessa. Lehtola on innoissaan siitä, että joukkue pääsee pelaamaan kotiyleisölle myös elokuussa.

– Vaikka emme välttämättä pääse pelaamaan suloisimmassa kesäsäässä, toivon paikallisten jalkapalloihmisten löytävän tiensä katsomoon. Pyrimme näyttämään kannattajille parasta mahdollista Suomea.

Kova kisa ykkösvahdin paikasta

Ikäluokan pelaajat edustavat pääasiassa kotimaisia seuroja, mutta Ukko Happonen siirtyi vastikään italialaiseen Bologna FC:hen. Happonen pelasi 12-vuotiaasta asti PKKU:ssa, ja tätä ennen nuorukainen edusti ToTe:a sekä TuPS:aa – maalivahdin uusi seura kiinnostui Happosesta viime vuoden puolella.

– Kävin Bolognassa testillä viime syksynä, ja siitä jäi hyvä fiilis. Päätin aika nopeasti, että haluan siirtyä sinne. Olen aina halunnut pelata Italiassa. Bolognassa pidin erityisesti siitä, että junnut sekä edustusjoukkue harjoittelivat samassa paikassa. Minusta tuntui heti siltä, että nuoret pelaajat voivat päästä seurassa eteenpäin, Happonen sanoo.

Happonen on harjoitellut parin viikon ajan seuran U19-joukkueessa. Primavera-kausi alkaa elokuun lopussa, joten suomalainen ehtii treenata joukkueen kanssa myös PM-turnauksen jälkeen.

– Meillä on ollut harjoituskauden aikana kahdet treenit päivässä, ja siihen on ollut alussa totuttelemista. Elämä on treenaamista, syömistä ja nukkumista. Sarjakaudella tavoitteenani on päästä pelaamaan Primaveraa ja saada ylipäätään mahdollisimman paljon pelejä.

Happonen debytoi maajoukkueessa jo syksyllä 2021, ja kaikkiaan minuutteja on kertynyt yhdeksässä maaottelussa. Ikäluokassa on kova kilpailutilanne ykkösvahdin paikasta – niin ikään PM-turnaukseen nimetty Osku Maukonen on päässyt pelaamaan Veikkausliigaa FC Lahden riveissä.

– Kilpailutilanne on hyvä asia. Koko ajan täytyy pistää parastaan, että pääsee pelaamaan – ja kun saa sauman, on tärkeää onnistua. Minulla on ollut viime turnauksien alla huono pelituntuma, joten valmistautuminen niihin ei ole ollut ihan helppoa, Happonen toteaa.

– Joukkueen kannalta pelimme ovat sujuneet tänä vuonna erittäin hyvin. Meillä tulee PM-turnauksessa kovia matseja, ja taso nousee varmasti Baltic Cupista. Lähdemme hakemaan kolmea ehjää peliä – tervetuloa pitämään kovaa ääntä ja kannustamaan Suomi voittoihin!

Otteluohjelman, lipunmyynti-infon sekä lisätietoa turnauksesta löydät
täältä.

Etkö löytänyt etsimääsi?