U17- ja U19-tyttöjen EM-karsintojen lohkoarvonnat suoritettu

U17-tyttöjen EM-karsintaturnaus pelataan joko Norjassa tai puolueettomalla kentällä ensi lokakuussa. U19-tytöt puolestaan matkaa marras-joulukuussa Bulgariaan.

Emilia Pulkkinen kuuluu ikäluokkansa maajoukkueen vakionimiin. Arkistokuva.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

7.6.2024 klo 12:22

U17-tytöt (2008 ja myöhemmin syntyneet) arvottiin A7-lohkoon Norjan, Kreikan ja Valko-Venäjän kanssa. Palloliitto pitää Valko-Venäjän kohtaamista ongelmallisena ja selvittää tilannetta UEFA:sta. Palloliiton hallitus käsittelee asiaa seuraavassa kokouksessaan.

Lohkon kolme parasta joukkuetta etenee ensi keväänä pelattavaan EM-jatkokarsintaturnaukseen. Ikäluokan EM-lopputurnaukseen pääsee järjestäjämaan lisäksi seitsemän maata. EM-kisat pelataan Färsaarilla toukokuussa 2025.

– Saimme positiivisen arvan. Norja on meille tuttu vastustaja edellisvuosilta – tunnen heidän valmennuksen hyvin ja myös osan pelaajista. Olemme kohdanneet heidät useamman kerran U17-vaiheessa. Meillä on myös mahdollisuus kohdata Norja kesän PM-turnauksessa. Kreikasta meillä ei ole vielä tarkempaa tietoa, mutta oletan, että Kreikka on meille sopiva vastus, U17-päävalmentaja Akan Okomoh toteaa.

U19-tytöt (2006 ja myöhemmin syntyneet) pelaa A3-lohkossa Irlannin, Norjan ja Bulgarian kanssa. Lohkon kolme parasta etenee niin ikään kevään EM-jatkokarsintoihin. U19-EM-lopputurnaus pelataan Puolassa kesäkuussa 2025 – emäntämaan lisäksi kisoihin pääsee seitsemän joukkuetta.

– Arpa on hyvä – tarjolla olisi ollut vieläkin haastavampia lohkoja. Ykköskorin Irlanti on meille tuttu vastus helmikuulta. He pelasivat myöhemmin loistavat jatkokarsinnat ja menivät EM-kisoihin. Norja on meille niin ikään tuttu maa. Olemme pelanneet perinteisesti tasaisia matseja Norjan kanssa, ja heillä on laadukas joukkue joka ikäluokassa, U19-päävalmentaja Arttu Pitkäkangas sanoo.

– Bulgariasta meillä ei ole hirveästi tietoa, mutta alamme tutustumaan heihin pian. Bulgaria-pelistä tulee varmasti hankala. Syksyn karsintojen tärkein tehtävämme on edetä jatkokarsintoihin, mutta tavoittelemme ehdottomasti lohkovoittoa. Siten pystyisimme petaamaan meille mahdollisimman hyvät asetelmat ensi keväälle.

U17-lohkoarvonnat
U19-lohkoarvonnat