U16-tyttöjen Alueturnaus päätökseen – Lauantain ottelut jouduttiin perumaan

Keskiviikon ja perjantain otteluiden tulokset sekä palkitut pelaajat löytyvät uutisen lopusta. Otteluiden tallenteet ovat katsottavissa Palloliiton Youtube-kanavalta.

Alueturnauksen All Stars -joukkue valittiin sunnuntaina.

20.4.2024 klo 15:06

U16-tyttöjen (2008 ja myöhemmin syntyneet) Alueturnaus pelattiin tällä viikolla Eerikkilässä. Lauantaina oli tarkoitus pelata turnauksen viimeiset ottelut ja ratkaista mestaruus, mutta Eerikkilän tekonurmikenttää ei saatu pelikuntoon runsaan lumisateen jälkeen. Koska jalkapallohalli oli varattu koko päivän, viimeisiä otteluita ei pystytty pelaamaan.

– Pelien peruuntuminen harmittaa todella paljon. Turnaus oli ollut tähän asti erinomainen. Meillä oli kaksi hienoa pelipäivää, pelaamisen kehittämistä treeneissä ja monta hyvää palaveria. Turnaus olisi ansainnut huipennuksensa, ja olisimme halunneet ratkaista voittajan. Se harmittaa pelaajien ja valmentajien puolesta, U16-päävalmentaja Akan Okomoh kertoo.

Aika pelaajien kanssa pyrittiin käyttämään tehokkaasti ratkaisupelien peruuntumisesta huolimatta.

– Saimme paketoida turnauksen rauhassa pelaajien kanssa. Aluevalmentajamme kävivät pelaajien kanssa läpi palautetta, yhteenvetoa turnauksesta ja aluetoiminnasta sekä kehitettävistä asioista ja vahvuuksista. Positiivinen puoli oli se, että saimme lisäaikaa näille keskusteluille.

Turnauksessa korostettiin intensiteettiä sekä kilpailun ja voittamisen merkitystä oleellisena osana pelaajakehitystä.

– Kahdessa ensimmäisessä pelipäivässä näkyi vauhtia ja paljon asioita, jotka liittyvät meidän periaatteisiimme. Kentällä oli asennetta ja tunnetta sopivasti – näimme maalien juhlimista ja oman maalin suojelun merkitystä. Saimme täällä näkyviin ne asiat, joista olemme puhuneet. Joukkueet tekivät siinä hyvää työtä.

– Olen turnauksen antiin erittäin tyytyväinen. Saimme suurimman osan maamme parhaista pelaajista yhteen paikkaan, joka on todella arvokasta.

Ninni Karppinen valittiin turnauksen MVP-pelaajaksi.

Seuraavat maaottelut toukokuussa

Alueturnaus toimi tärkeänä näyttöpaikkana Pikkuhelmareiden tulevia maaotteluita ajatellen. Löydät turnaukseen nimetyt pelaajat täältä.

U16-tytöillä on toukokuussa edessä Slovakiassa pelattava UEFA Development -turnaus, jossa Pikkuhelmarit kohtaa järjestäjämaan lisäksi Italian ja Serbian. Alueturnauksen näytöt ovat isossa roolissa toukokuun pelaajavalinnoissa.

– Kuten aina, tässä ikäluokassa on enemmän hyviä pelaajia kuin maajoukkueeseen voi nimetä. Turnauksen edesottamuksilla on iso merkitys, mutta myös se merkitsee, mitä pelaaja on tehnyt aikaisemmin tapahtumissamme ja varsinkin seurassaan. Ynnäämme niitä asioita yhteen, kun valitsemme joukkueen Slovakiaan.

Alueturnaus ja aluetoiminta luovat vahvaa pohjaa maajoukkuetoiminnalle. U16-tyttöjen ohjelma vuodelle 2024 löytyy joukkueen kotisivuilta.

– Aluetoiminnan kautta meillä on takana lukuisia treenejä, joissa olemme harjoitelleet yhteisiä asioita. Vaikka meillä on vain muutama harjoitus Slovakiassa ennen ensimmäistä peliä, on alueilla harjoituksia ollut aika monia, ja meidän ei tarvitse aloittaa kaikkea uudestaan. Lähdemme Slovakiaan hyvällä fiiliksellä, saamme varmasti hyvän joukkueen jalkeille.

Otteluiden tulokset

Keskiviikko 17.4.