U16-tytöt nimetty helmikuun maajoukkueleirille

Pikkuhelmarit pelaa torstaina 15. helmikuuta harjoitusottelun PK-35:n P2010-joukkuetta vastaan. Peli alkaa kello 18:30, ja Eerikkilän jalkapallohalliin on vapaa pääsy.

Edellisessä maaottelussaan Pikkuhelmarit kukisti Ruotsin 4-0. Kuvassa Ilona Heinonen.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

2.2.2024 klo 13:54

U16-tytöt (2008 ja myöhemmin syntyneet) avaa maajoukkuevuotensa Eerikkilässä – Pikkuhelmarit leireilee urheiluopistolla 13.–16. helmikuuta. Ikäluokka on jo siirtynyt Akan Okomohin alaisuuteen, mutta helmikuun leiristä vastaa U15-päävalmentaja Pekko Söderström.

– U17-tyttöjen EM-jatkokarsinnat alkavat seuraavalla viikolla, ja annamme Akanille mahdollisuuden keskittyä karsintoihin täysillä. Odotan leiriä innolla – leireilimme viimeksi joulukuussa, ja on mukava jatkaa hommia joukkueen kanssa, Söderström sanoo.

– Luvassa on fyysiset testit, harjoitusottelu sekä oman pelimme kehittämistä. Keskiössä ovat maajoukkueidemme periaatteet. Mukana on sekä tuttuja että uusia kasvoja – uudet pelaajat saavat Eerikkilässä hyvän näyttöpaikan. Viime viikkojen aikana on tullut muutamia harmittavia loukkaantumisia, mutta jalkeilla on hyvä ryhmä.

Ikäluokan ensimmäiset maaottelut pelattiin maaliskuussa 2022, ja viime lokakuussa Pikkuhelmarit kohtasi Ruotsin tuplamaaottelussa. Tänä vuonna pelejä on luvassa selvästi enemmän – ensimmäiset maaottelut koittavat toukokuussa. Joukkueen ohjelma löytyy täältä.

– Joukkueella on edessään tosi mielenkiintoinen vuosi, joka huipentuu syksyn EM-karsintoihin. Pelaajat pääsevät pelaamaan vuoden mittaan paljon kansainvälisiä pelejä – on hieno juttu, että monelle heistä on jo aiempaa maaottelukokemusta. Pelasimme viime syksynä hyvät Ruotsi-pelit, ja tulevat tapahtumat ovat erinomaista jatkumoa tuplamaaottelulle, Söderström toteaa.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Helmi Vihervuori (mv), EPS
Ninni Karppinen (mv), FC Espoo (NJS)
Isa Schalin (mv), FC Honka (EPS)
Matilda Korpela, FC Honka
Sohvi Heikkilä, FC Honka (EBK, FC Kuusysi)
Ada Haulismaa, HJK (LAUTP) (nimetty Iiris Paavola, FC Nokia tilalle 13.2.)
Elsa Itälinna, Ilves
Sofia Eranka, HJK
Karoliina Jokiranta, FC Lahti (FC Kuusysi, PEPO)
Awa Hildén, Ilves
Eevi Leppänen, PK-35 Vantaa (VJS, TuPS)
Neea Romsi, FC Espoo (EPS)
Anna Tarkkanen, KaaPo (SalPa)
Peppi Varonen, Ylämyllyn Yllätys (FC Hertta)
Nelli Merjamo, PKKU (TuPS) (nimetty Venla Talvitie, FC Honka (HooGee) tilalle 6.2.)
Jemina Kruus, HJK (KeiKa)
Emilia Pulkkinen, Tervarit-j (ONS, Ajax-Sarkkiranta, OsPa)
Minttu Pettinen, HJK (HPS)
Ilona Heinonen, TPS (KaaPo, TuNL)