U16-pojat nimetty Baltic Cupiin

Turnauksen kaikki ottelut näkyvät suorana futbolas.tv-sivustolla. Suomen otteluohjelma ja joukkue löytyvät uutisen lopusta.

Kalle Huhta on yksi pelaajista, jotka olivat mukana myös toukokuun UEFA Development -turnauksessa.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

15.6.2023 klo 13:55

U16-pojat (2007 ja myöhemmin syntyneet) osallistuu kesä-heinäkuun vaihteessa Baltic Cupiin, jossa Suomi kohtaa isäntämaa Liettuan lisäksi Latvian sekä Viron. Lokakuun EM-karsintoihin valmistautuva Minihuuhkajat pelaa tuttuun tapaan kolme maaottelua viiden päivän aikana.

Minihuuhkajat isännöi toukokuun alussa UEFA Development -turnausta, jonka se aloitti 2–0-voitolla Unkarista. Wales kaatui seuraavassa ottelussa 3–2, ja päätöskamppailu päättyi 1–1-tasapeliin Kreikkaa vastaan. Kreikka vei voiton rangaistuspotkukilpailussa, joten Erkka V. Lehtolan miehistö sijoittui toiseksi.

– Reilu kolmannes Baltic Cupiin valituista pelaajistamme ei ollut mukana toukokuun turnauksessa. Muutama pelaaja on toipunut loukkaantumisista ja osa jatkaa vielä kuntoutumistaan. FC Lahden maalivahti Osku Maukonen on torjunut jopa Veikkausliigassa ja saa nyt keskittyä täysillä seurajoukkueensa arkeen. Katsotaan hänen tilanteensa uudelleen heinäkuun puolivälissä, Lehtola kertoo.

– UEFA A -malliryhmäleiri järjestetään heti Baltic Cupin perään (3.–7.7.), joten näemme parin viikon aikana noin 70 tämän ikäluokan pelaajaa. Lisäksi isännöimme PM-turnausta elokuun alussa – 2007 syntyneillä on luvassa paljon maajoukkuetapahtumia.

Toukokuun turnaus oli ensimmäinen, jossa Lehtola toimi ikäluokan päävalmentajana. Mies kertoo, että projektille luotiin Eerikkilässä mainio pohja.

– Kävimme paljon läpi puolustamista ja oman boksin suojelemista. Pyrimme pitämään kiinni samanlaisesta puolustusasenteesta, mutta todennäköisesti Baltic Cupissa tulemme pitämään vieläkin enemmän palloa kuin edellisessä turnauksessa. Tavoitteenamme on pystyä hiomaan hyökkäyspeliämme vielä enemmän, Lehtola sanoo.

– Olen iloinen siitä, että Baltic Cupiin matkaa useita keskikenttä- ja hyökkäyspään pelaajia, jotka olivat mukana myös toukokuussa. Moni pelaaja sai silloin onnistumisia – on tärkeää, että pojat oppivat pelaamaan keskenään.

Suomen ottelut:
Ke 28.6. 16:00 Suomi – Latvia, Žalgiris FA Stadion (Kaunas)
Pe 30.6. 18:00 Liettua – Suomi, Jonava-Stadion (Jonava)
Su 2.7. 11:00 Suomi – Viro, Žalgiris FA Stadion (Kaunas)

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Ukko Happonen (mv), PKKU (ToTe, TuPS)
Mitja Haapanen (mv), HJK
Aleksi Effati, VPS
Santeri Romppanen, PKKU (KP-75, ToTe)
Tomas Sovelius, Ilves
Axel Sandler, HJK (KäPa, ToTe)
Pontus Lindberg, KäPa (LPS, HJK)