U16-pojat kukisti Walesin Arttu Tulehmon maaleilla

Tulehmo mätti hattutempun, kun Wales kaatui lukemin 3–2 – Ukko Happonen torjui lisäajan rangaistuspotkun. Raportti on toisen jakson osalta puutteellinen striimin teknisten haasteiden takia.

Suomen avaus Walesia vastaan.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

6.5.2023 klo 15:10

U16-pojat (2007 ja myöhemmin syntyneet) otti maukkaan 3–2-voiton Walesista tänään lauantaina. Eerikkilässä pelatun UEFA Development -turnauksen ottelun tallenne löytyy Palloliiton YouTube-kanavalta.

Torstaina 0–4-tappion Kreikalle kärsinyt Wales sai peliin unelma-alun. Elliott Myles pujotteli reilun minuutin pelin jälkeen vastustajien ohi ja sai jalkansa vapaaksi boksissa – veto otti kimmokkeen ja upposi Ukko Happosen selän taakse.

Minihuuhkajat sai maalin jälkeen paremman otteen pelistä – Wales piti keskustansa tiiviinä ja ohjasi Suomen laidoille. Wales iski paikan saadessaan nopeasti, ja Adam Brett pääsi yhdeksännellä minuutilla hyvään vetopaikkaan, mutta Happonen torjui vedon helposti. Hetkeä myöhemmin Arttu Tulehmo tykitti 16 metristä tolppaan.

Pelissä riitti tapahtumia, ja molemmat joukkueet saivat loistopaikat heti seuraavien minuuttien aikana – sekä Brettin että Taavi Koukkumäen yritykset menivät aavistuksen ohi. Wales oli vaarallinen etenkin pallonriistojen jälkeen, ja varsinkin taitava Myles sekä isokokoinen Brett aiheuttivat päänvaivaa suomalaispuolustukselle.

Eemil Tanninen pääsi etenemään oikealta laidalta maalin edustalle avausjakson puolivälissä, mutta walesilaispuolustajat ehtivät väliin, eikä Tanninen saanut aikaan laukausta. Muutama minuutti tästä Koukkumäki pääsi kasvokkain Logan Stretchin kanssa – maalivahti otti upean torjunnan, ja puolustus ehti paluupalloon ennen Tulehmoa.

Walesilla oli puolen tunnin kohdalla vahva vaihe, mutta Suomi selvisi parista vaaratilanteesta ilman takaiskua. Minihuuhkajat pidettiin pitkään poissa hyökkäyskolmannekselta, kunnes joukkue vyöryi näyttävästi oikealta laidalta. Santeri Romppanen tarjoili Tulehmolle loistavan syötön, ja tämä viimeisteli tyylikkään tasoitusmaalin muutama minuutti ennen taukoa.

Koukkumäki testasi Stretchin torjuntataitoja vielä lisäajalla, ja Tanninen keskitti vaarallisesti etutolpalle, mutta walesilaisvahti esti kummankin aikeet. Kummallakin joukkueella oli avausjakson aikana hetkensä, ja 1–1-taukolukemia pystyi pitämään varsin oikeutettuina.

Suomi aloitti toisen puolikkaan pirteästi, ja Wales joutui ottamaan vastaan ensimmäisten minuuttien ajan. Minihuuhkajat pääsi 52. minuutilla hakemaan johtomaalia rangaistuspotkusta, kun Kalle Huhtaa rikottiin boksissa – Tulehmon laukaus kimposi yläriman kautta sisään.

Wales pääsi jälleen mukaan peliin 1–2-maalin jälkeen, mutta Minihuuhkajat suojeli johtoaan hyvin. Suomi teki reilun tunnin kohdalla muutaman vaihdon, ja ne tuottivat välittömästi tulosta – vaihtomies Sulo Ketola teki mainion esityön, ja Tulehmo tuikkasi iltapäivän kolmannen osumansa lähietäisyydeltä.

Walesilla oli ongelmia murtautumisen kanssa, eikä Suomen boksiin saatu pitkään aikaan luotua todellista uhkaa. Vastustaja kuitenkin tuli maalin päähän 75. minuutilla, kun Oliver Bostock vapautettiin tekopaikkaan, ja Happonen ohitettiin toistamiseen.

Kavennus ei tyydyttänyt Walesia, vaan joukkue haki tasoitusta täydellä vimmalla. Happonen torjui 20 metristä laukoneen Louis Griffithsin yrityksen, ja Bostock veti hetkeä myöhemmin vain senttejä ohi takatolpan. Paine pysyi pitkään Suomen kenttäpuoliskolla, mutta Minihuuhkajat pääsi ajoittain pitämään palloa myös hyökkäyskolmanneksella.

Djoully Nzokolla oli hetki ennen varsinaisen peliajan päätöstä mainio paikka naulata peli, mutta walesilaispuolustaja ehti väliin juuri oikeaan aikaan. Toinen jakso oli varsin rikkonainen, ja lisäaikaa annettiin peräti seitsemän minuuttia – Wales sai rangaistuspotkun kuudennella minuutilla, mutta Happonen torjui Cruz Allenin yrityksen. Suomi kesti loppuun asti, ja juhli turnauksen toista voittoaan kovan taistelun päätteeksi.

Päävalmentaja Erkka V. Lehtola totesi, että ottelu oli hyvin erilainen Unkari-peliin verrattuna. Torstaina Suomi aloitti vahvasti, mutta tänään alku oli päinvastainen.

– Alku oli surkein mahdollinen – saimme, mitä tilasimme. Olimme arkoja ja päästimme Walesin ilmaiseksi johtoon. Tiesimme, että Wales tulee matsiin todella kovalla ryminällä, mutta emme pystyneet vastaamaan huutoon. Avausjakson edetessä saimme luotua hyviä hyökkäyksiä, vaikka meillä oli paljon pieniä haasteita – esimerkiksi David Weissin loukkaantuminen oli meille kova isku, Lehtola sanoi.

– Voitimme, mutta Wales oli lopussa erittäin lähellä tasoitusta. Matsi oli meiltä kaukana ehjästä pelistä – teimme toki hyviä asioita, mutta teimme pelin itsellemme turhan hankalaksi. Kuusi pistettä kahdesta ottelusta on kuitenkin oikein hyvä saldo, ja meillä on nyt hyvät saumat turnausvoittoon, Lehtola jatkoi.

– Tulehmo oli tänään todella hyvä – maaliensa lisäksi hän osui tolppaan ja alusti monta paikkaa. Happonen oli ehdottomasti yksi onnistujista. Ennen rangaistuspotkun torjuntaa hän otti varmoja koppeja sekä laukauksista että keskityksistä. On hienoa, että molemmat maalivahtimme ovat saaneet onnistumisia turnauksessa.

Kolmen maalin Tulehmo kiitteli joukkuekavereitaan työstä, joka palkittiin kolmella pisteellä.

– Pelistä jäi erittäin hyvä fiilis. Keräsimme itsemme huonon startin jälkeen, teimme kolme tärkeää maalia ja hoidimme lopun tarpeeksi hyvin. Oli älyttömän hienoa tehdä hattutemppu – oli kuitenkin vielä hienompaa, kun Ukko torjui rankkarin. Torjunta oli aivan upea, ja voitimme sen ansiosta. Kaikki pelaajamme luottavat toisiinsa, ja olemme keskenämme hyvää pataa. Lähdemme kaatamaan myös Kreikkaa.

Minihuuhkajat pelaa turnauksen päätöskamppailunsa tiistaina. Eerikkilässä pelattava Kreikka-ottelu kello 15:00 ja näkyy suorana sekä selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla. Turnauksen otteluohjelma, tulokset ja pelien tilastot löytyvät Palloliiton Tulospalvelusta.