U16-pojat ja Kroatia iskevät yhteen maanantaina

Lukavecissa pelattava turnauksen päätösottelu alkaa kello 11.15 – pelistä on mahdollisesti luvassa kotijoukkueen livelähetys. Mahdollisesta striimistä tiedotetaan ottelun alla.

Minihuuhkajat tavoittelee huomenna vuoden ensimmäistä voittoaan.Kuva: HNS

28.4.2024 klo 20:00

U16-pojat (2008 ja myöhemmin syntyneet) pelaa maanantaina Kroatian turnauksen viimeisen ottelunsa. Suomi avasi turnauksen 0–2-tappiolla Ruotsia vastaan, ja Uruguaylle joukkue hävisi lukemin 0–3. Kahden ensimmäisen pelin välissä oli vain yksi välipäivä, mutta Kroatia-peliä ennen Minihuuhkajat ehtii huilata yhden lisäpäivän ajan.

– Treenasimme lauantaiaamupäivänä ja pidimme loppupäivän vapaata jalkapallosta. Se teki varmasti hyvää koko joukkueelle. Tulokset eivät ole lamauttaneet poikia – meillä on jälleen huomenna uusi tilaisuus oppia, parantaa ja pelata hyvästä tuloksesta. Haluamme ottaa viimeisestä pelistä kaiken mahdollisen irti, päävalmentaja Erkka V. Lehtola sanoo.

Turnausisäntä Kroatia hävisi ensimmäisen pelinsä Uruguaylle rangaistuspotkuilla (varsinainen peliaika 2–2) – toisessa ottelussa Ruotsi kaatoi Kroatian lukemin 3–2. Suomen valmennus on nähnyt myös Kroatian aiempia otteluita, joten Minihuuhkajien leirissä on tiedossa, millainen vastustaja maanantaina odottaa.

– Olen satavarma, että Kroatia pelaa huomenna paljon aggressiivisemmin kuin Ruotsia vastaan. Koitoksesta tulee taatusti tiukka. Olemme pyrkineet hiomaan niitä juttuja, joilla koitamme haavoittaa Kroatiaa. Olemme toistaiseksi olleet aivan liian hampaattomia hyökkäyspäässä, ja meidän täytyy parantaa viimeisen kolmanneksen toimintaa selvästi. Haluamme onnistumisia huomenna, Lehtola toteaa.

– Ennen turnausta tavoitteenamme oli vähintään yksi nollapeli, ja lähdemme tavoittelemaan myös sitä. Kaikki pelaajat ovat käytettävissämme, mikä on hieno juttu. Tulemme myös maanantaina tekemään paljon vaihtoja. UEFA Development -turnauksen säännöissä vaaditaan tiettyjä peliminuutteja jokaiselle pelaajalle, mutta haluamme muutenkin antaa mahdollisimman monelle näyttöpaikkoja.

Kapteeni Otto Tiitinen uurasti avauspelissä reilut 80 minuuttia, ja edellisessä ottelussa Ilves-pelaaja vaihdettiin kentälle 72. minuutilla. Tiitinen uskoo, että Suomi pystyy parantamaan viimeiseen otteluun.

– Ensimmäiset ottelut eivät menneet purkkiin. Emme saaneet tehtyä maaleja, mutta omaan päätyyn maaleja on tullut. Pelillisesti meillä on vielä kehitettävää, ja olimme otteluissa vähän kaikessa jäljessä. Peleissä oli myös paljon hyviä juttuja. Olemme oppineet paljon otteluista, mikä auttaa tulevissa peleissä, Tiitinen pohtii.

– On aina hienoa olla maajoukkueen matkassa – se on vielä kivempaa, kun meillä on niin hieno joukkue kasassa. Meidän joukkueemme on yhtenäinen ja kilpailullinen. On suuri kunnia päästä olemaan kapteeni. Olen kiitollinen valmennuksen ja pelaajien luottamuksesta.

Myös Tiitinen uskoo, että Kroatia tulee päätösotteluun kovalla höyryllä.

– Kroatia ei ole myöskään voittanut otteluita, joten pelistä tulee kiihkeä kamppailu. Uskon meidän joukkueeseemme täysin – hyvä tulos vaatii meiltä parhaan suorituksen. Aiomme ottaa pelin haltuun pallollisessa vaiheessa ja tuoda uusia juttuja kentälle.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä