U15-tytöt pelaa keskiviikkona turnausvoitosta

Belgiaa vastaan pelattava UEFA Development -turnauksen päätösottelu alkaa kello 18:00 ja näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.

Suomen joukkue UEFA Development -turnauksessa.

29.11.2022 klo 19:02

U15-tytöt (2008 ja myöhemmin syntyneet) on aloittanut UEFA Development -turnauksen voitolla ja tappiolla. Pikkuhelmarit kaatoi emäntämaa Portugalin lukemin 1–0 viime perjantaina, mutta sunnuntaina joukkue kärsi niukan 2–3-tappion Espanjalle. Otteluiden tarkemmat tilastot löytyvät täältä.

Suomen voittomaalin Portugalia vastaan tehnyt Emilia Pulkkinen kertoo, että joukkueessa on kahden pelin jälkeen hyvä fiilis. Tervarit-pelaaja uurasti avauspelissä toisen jakson ajan, ja Espanjaa vastaan minuutteja kertyi täydet 80.

– Oli siistiä tehdä voittomaali heti ensimmäisessä maaottelussa, enkä tule unohtamaan sitä ihan heti. Portugali-peli oli joukkueeltamme tosi hyvä peli, ja loppuhetket kruunasivat sen. Pelasimme hyvin myös Espanjaa vastaan ja pysyimme mielestäni yllättävän hyvin heidän vauhdissaan, Pulkkinen avaa.

– Meillä on vielä yksi peli, ja odotamme sitä innolla. Kun onnistumme perusasioissa ja saamme luotua tarpeeksi maalipaikkoja, meillä on hyvät mahdollisuudet voittoon.

Jos Pulkkisen maajoukkuedebyytti oli hyvin onnistunut, sitä oli myös Ella-Maria Ervastin ensimmäinen esiintyminen Suomen tolppien välissä. FC Espoon maalivahti nollasi Portugalin ja sai kunnian kantaa kapteeninnauhaa.

– Debyytistä jäi hyvä fiilis – oli tosi siistiä pelata. Maajoukkuekapteenina toimiminen on ollut unelmani jo nuoresta iästä lähtien, ja siitä tuli ylpeä olo. Hyvä kapteeni on mielestäni sellainen johtajahahmo, joka ymmärtää pelaajia ja osaa ottaa roolia kentällä ja sen ulkopuolella, Ervasti sanoo.

– Meillä on tosi kiva joukkue, ja olemme hitsautuneet yhteen nopeassa ajassa. Olemme pelanneet alusta asti hyvin yhteen, mikä on hieno juttu. Viimeinen peli jännittää vähän, mutta hyvällä tavalla – uskon, että voitamme.

Pikkuhelmarit keskittyi eilen palautumiseen, ja joukkueella oli iltapäivällä muutama tunti vapaa-aikaa. Illemmalla pelaajat kävivät läpi Espanja-pelin videoklippejä, ja ottelu purettiin tarkemmin tänä aamuna.

– Meillä oli tavoitteena parantaa puolustamista Portugali-pelistä, ja onnistuimme siinä tosi hyvin. Portugalia vastaan meillä oli tekemistä keskustan puolustamisessa, mutta teimme sen kanssa töitä treenikentällä ja videoiden muodossa. Sunnuntaina se näytti paljon paremmalta, päävalmentaja Pekko Söderström toteaa.

– Pelaajat tunnistivat hyvin hetket, milloin on hyvä puolustaa eteenpäin ja milloin pitää suojella keskustaa. Saimme tukittua keskustan, ja tiesimme, että Espanja yrittää maalintekoa laidoilta – he onnistuivatkin siinä kahdesti. Belgia-pelissä tavoitteenamme on puolustaa paremmin myös laidalla, Söderström jatkaa.

– Olen yhä samaa mieltä kuin ottelun jälkeen – esityksemme oli tasapainoinen, ja kyseessä oli erinomainen jalkapallo-ottelu. Saamme siitä paljon infoa sekä eväitä arkeen myös niille pelaajille, jotka eivät ole mukana turnauksessa.

Turnauksen päätöskamppailussaan Suomi saa vastaansa Belgian. Belgia aloitti turnauksen 2–1-voitolla Espanjasta ja hävisi Portugalille 2–3. Tuloksen myötä kaikilla mailla on kahden pelin jälkeen kolme pistettä, ja kunkin maalisuhde on 0 – viimeisiin otteluihin on siis huippujännittävät lähtökohdat.

– Belgia on hyvä joukkue. Vaikka Portugali voitti sunnuntaina, Belgia oli mielestämme vahvempi. Huomisen vastustaja on hyvin samantapainen ryhmä kuin muut joukkueet – heillä riittää juoksuvoimaa, ja pelaajat pyrkivät kuljettamaan ja haastamaan paljon. Olemme pysyneet hyvin mukana aiemmissa peleissä ja pyrimme iskemään Belgiaan samoilla aseilla, Söderström päättää.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä