U15-pojat ja Slovakia päätyivät maalittomaan tasapeliin

Kumpikin joukkue sai pallon tolppien väliin kerran, mutta molemmat osumat tuomittiin paitsioiksi. Minihuuhkajat pelaa turnauksen päätösottelunsa torstaina.

Suomen avaus Slovakiaa vastaan.

7.5.2024 klo 18:46

U15-pojat (2009 ja myöhemmin syntyneet) pelasi 0–0-tasapelin Slovakiaa vastaan tänään tiistaina. Senecissä pelatun Slovakian turnauksen ottelun tallenne löytyy futbalnet.tv:n YouTube-kanavalta.

Avauspelissään Unkarin kaatanut Slovakia piti ensimmäisten minuuttien aikana enemmän palloa. Kumpikaan joukkue ei onnistunut alussa etenemään vastustajan puolustuskolmannekselle. Suomi hyökkäsi pari kertaa lupaavan näköisesti, mutta viimeisiin ratkaisuihin jäi parannettavaa. Slovakia sai ensimmäisen paikkansa 10. minuutilla – isäntien pelaaja oli kuitenkin ehtinyt paitsioon.

Milan Vicena oli hetkeä myöhemmin päästä huippupaikkaan, mutta Eero Niittyvirran erinomainen vastaantulo pelasti Suomen. Minihuuhkajilla oli vaikeuksia pitää palloa, ja Slovakialla oli pitkään vahva kontrolli kenttätapahtumista. Martin Klimek oli hyvin lähellä avausosumaa reilun vartin kohdalla, mutta veto kimposi suomalaispuolustuksen kautta kulmapotkuksi.

Slovakia loi seuraavien minuuttien aikana muutaman lisäpaikan, joista yksikään ei tuonut toivottua tulosta. Suomi pyrki pääsemään vastustajan linjan taakse, mutta isännät hoitivat pidemmät pallot kunnialla. Ajoittain Minihuuhkajat aiheutti prässillään hieman kiirettä slovakialaispelaajille – yläalueen riistoja Suomi ei kuitenkaan saanut.

Kotijoukkue heilutti verkkoja vajaan puolen tunnin kohdalla, mutta Suomen onneksi lippu nousi paitsion merkiksi. Slovakia jahtasi avausmaalia myös seuraavien minuuttien aikana – Minihuuhkajat puolusti boksiaan hyvin, eivätkä isännät päässeet hyville vetopaikoille. Tauolle mentiin lopulta maalittomissa lukemissa.

Toisen jakson alku oli hieman sekava, ja molemmille joukkueille tuli paljon pallonmenetyksiä sekä harhasyöttöjä. Suomi oli ensimmäisen kymmenminuuttisen ajan niskan päällä, mutta murtautuminen tuotti yhä haasteita sinipaidoille. Slovakia sai toisen puoliajan ensimmäisen paikkansa 54. minuutilla, kun Sebastián Pavluksen ohjaus leijaili selvästi yli.

Avausmaali oli hyvin lähellä hetkeä myöhemmin. Suomalaispuolustuksella oli kommunikaatio-ongelmia, ja Alex Vrábel pääsi kokeilemaan kaukaa tyhjään maaliin – kymppipaidan nosto meni niukasti ohi. Vain hetkeä aiemmin kentälle vaihdettu Jay De Nascimento viimeisteli komeasti vajaan tunnin kohdalla, mutta suomalainen oli paitsion puolella, ja lukemat pysyivät sitkeästi 0–0:ssa.

Tämän jälkeen kummassakaan päässä ei nähty pitkään aikaan tekopaikkoja. Suomi pystyi pitämään palloa puolessa kentässä ja välillä myös vastustajan puoliskolla, mutta viimeiselle kolmannekselle vierailla ei ollut juurikaan asiaa. Minihuuhkajat reagoi menetyksiin hyvin, eikä Slovakia päässyt rankaisemaan riistoista. Suomi loi lopussa painetta, mutta maaleja ei enää nähty, joten Senecissä päädyttiin tasalukemiin.

– Meillä oli ensimmäisellä puoliajalla haasteita, mutta toinen jakso oli meiltä vahva. Meillä oli hyvät klipit avausjaksolta, ja kävimme niitä tauolla läpi – pelasimme sen jälkeen selvästi paremmin, ja pelaajat olivat paljon rohkeampia. Se oli yksi teemoistamme eilisen pelin jälkeen. Pojat pelasivat rohkeasti ylöspäin vielä loppuhetkillä, ja meillä oli mahdollisuudet voittomaaliin, päävalmentaja Kai Nyyssönen totesi.

– Nollapeli oli siinä mielessä hieno saavutus, että maalivahtimme sekä puolustuslinjamme kaikki pelaajat debytoivat tänään maajoukkueessa. Eilen päästimme viisi maalia, ja niitä olisi voinut mennä omiin vielä enemmän – tämä oli selkeä tasonnosto. Lanseerasimme moton ”meidän boksi, meidän koti”, ja pelaajamme onnistuivat hyvin, Nyyssönen jatkoi.

– Kaksinkamppailupelaamisemme ja heittäytymisemme oli tänään hyvällä tasolla, mutta meillä on paljon parannettavaa. Se on täysin normaalia tässä vaiheessa, kun olemme pelanneet vasta muutaman maaottelun. Oli mukava nähdä, että asiat ovat menneet eteenpäin, kun olemme saaneet harjoitella yhdessä. Ylihuomenna haluamme pelata turnauksen parhaan ottelumme.

Suomi päättää Slovakian turnauksen torstaina. Minihuuhkajat kohtaa Unkarin Dunajská Stredassa – ottelu alkaa kello 12.00. Pelistä ei näillä näkymin ole luvassa livelähetystä, mutta ottelun tallenne pyritään lataamaan mahdollisimman nopeasti Palloliiton YouTube-kanavalle.

– Palautumisemme on jo käynnissä, jotta pystymme parhaaseen suoritukseen torstaina. Kaksi peliä perättäisinä päivinä on raskas urakka – olemme korostaneet pojille sitä, että myös pelien välissä täytyy tehdä asiat parhaalla mahdollisella tavalla. Meiningin pitää olla totista, mutta samalla rentoa. On ollut hienoa nähdä, että joukkue on yhtenäistynyt tiiviiksi ryhmäksi nopeassa ajassa.

Ottelun tilastot löytyvät Palloliiton Tulospalvelusta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä