Tottenhamin suomalaisvahti iloitsi maajoukkuekaverin saapumisesta – ”Hän on piristänyt arkeani”

Kahdeksassa Englannin Superliigan ottelussa tällä kaudella Tottenhamin maalia vartioinut Tinja-Riikka Korpela on tyytyväinen joukkueensa kauteen.

Tinja-Riikka KorpelaKuva: Jyri Sulander

6.4.2022 klo 16:14

Tottenham on Englannin Women's Super Leaguessa on viidennellä sijalla ja matkaa Mestarien liigan karsintoihin oikeuttavaa kolmanteen sijaan on kymmenen pistettä, mutta Tottenhamilla on kilpailijoitaan vähemmän otteluita pelattuna. Helmarien pitkäaikainen ykkösvahti ei kuitenkaan halua liikaa miettiä mahdollisia europelejä, sillä joukkue on jo nyt hyvissä asemissa.

Tinja-Riikka KorpelaKuva: Tiina Pirilä

- Meidän pelit ovat menneet ehdottomasti yläkanttiin. Ennen kauden alkua sovimme tavoittelemamme sijoitusta kuuden parhaan joukkoon ja sen sisällä olemme pysyneet koko ajan. Joukkue oli jo kolmannella sijalla yhdessä vaiheessa, mutta sitten alkoivat puheet Mestarien liigasta. Olemme kuitenkin halunneet pitää kiinni kuudennesta sijasta ja siis tyytyväisiä nykytilanteeseen. Emme pistä tietenkään myöskään pahaksemme, jos paikka sinne aukeaa, Korpela kertoo.

Korpela on jakanut koko kauden torjuntavastuun Jamaikan maajoukkuevahti Rebecca Spencerin kanssa. Tämä ei kuitenkaan haittaa 35-vuotiasta. Hän kertoo tienneensä, että kilpailu peliajasta on kovaa.

- Totta kai sitä urheilijana haluaisi pelata jokaisen ottelun. Kävimme jo ennen kauden alkua valmentajamme kanssa maalivahtien tilanteen läpi ja tiesimme, että tulemme molemmat pelaamaan useita otteluita. Joukkueella on sinänsä onnekas tilanne, sillä meitä on kaksi hyvää maalivahtia ja meillä on molemmilla omat vahvuutemme. Toivottavasti pääsen vielä loppukauden aikana pelaamaan muutamassa ottelussa.

Helmareiden keskikenttäpelaaja Eveliina Summanen siirtyi tammikuussa Korpelan seurakaveriksi. Hän kertoo auttaneensa Summasta sopeutumaan Lontooseen äidillisin elkein ja olevansa erittäin tyytyväinen saadessaan toisen suomalaisen seuraan.

- On ollut ihan mahtavaa saada Eve tänne ja hän on piristänyt omaakin arkeani, sillä nyt saan jutella suomea pitkästä aikaa seurajoukkueessa. Olin alussa hänelle apuna pyykinpesijänä ja koitin pitää huolta parhaani mukaan. Nyt hän on saanut jo oman asunnon täältä ja elämä on lähtenyt rullaamaan. Tuolla se menee pitkin kaupungin katuja niin kuin olisi jo kauemminkin täällä ollut. Ei ole paljoa enää minun apua tarvinnut, Korpela sanoo iloisesti.

TASOKKAASSA SEURASSA

Helmarit osallistui Ranskassa helmikuussa pelattuun tasokkaaseen kansainväliseen turnaukseen. Suomi kohtasi emäntämaan lisäksi hallitsevan Euroopan mestarin Hollannin ja hallitsevan Etelä-Amerikan mestarin Brasilian. Joukkue hävisi kaksi ensimmäistä ottelua maalierolla 8-0, mutta onnistui nollaamaan viimeisessä ottelussa Brasilian maalittomaan tasapeliin. Korpela näkee turnauksen kehittäneen joukkuetta paremmaksi.

- Lähdimme hakemaa kolmea todella kovatasoista ottelua ja ne myös saimme. Nyt olemme paljon kokeneempia ja valmiimpia, kun tosipelit taas alkavat. Varsinkin ensimmäinen ottelu Ranskaa vastaan oli todellista shokkihoitoa meille. Emme saa missään nimessä päästää viittä osumaa omiin enää kesän EM-kisoissa. Pystyimme kuitenkin päättämään turnauksen hyvään suoritukseen ja se antoi uskoa tulevaan.

VALMIIMPIA TOSIPELEIHIN

Ranskan kutsuturnaus oli Helmareiden viimeinen mahdollisuus kokeilla uusia asioita ennen tulevia EM-kilpailuja. Huhtikuun MM-karsintapeleissä Slovakiaa ja Georgiaa vastaan pelataan jo tärkeistä pisteistä. Silloin pitää myös jo onnistua maalinteossa.

Tinja-Riikka KorpelaKuva: Mira Lönnqvist

- Pitää muistaa, että Ranskassa oli ihan maailman kärkimaat vastassa. Maalinteon lisäksi meidän täytyy kuitenkin parantaa myös erikoistilanteissa pelaamistamme molemmissa päissä. Tulemme varmasti olemaan tulevaisuudessa paljon vahvempia näissä asioissa ja kuusi pistettä noista kahdesta ottelusta on ainoa tavoitteemme.

Tulevat MM-karsintaottelut ovat myös Suomen viimeinen mahdollisuus pelata tosipelejä ennen kesää, sillä joukkue on yhdessä seuraavan kerran 20. kesäkuuta alkavalla leirityksellä. Korpelan mukaan valmistautuminen kisoihin on edennyt hyvin, mutta keskittyminen ei saa olla vielä liian pitkällä tulevaisuudessa.

-  Kisajoukkue nimetään Georgia-ottelun jälkeen, joten senkin puolesta ne ovat todella tärkeitä pelejä meille kaikille. EM-kisat pitäisi kuitenkin vielä unohtaa hetkeksi ja laittaa täysi keskittyminen seuraavaan otteluun. Pitää vain yrittää elää hetki kerrallaan.

Suomi pelaa heinäkuussa käytävissä EM-kisoissa B-lohkossa Saksan, Espanjan ja Tanskan kanssa. Helmarien alkulohkon pelit pelataan Milton Keynesissä ja Brentfordissa.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä