"Tiedämme, mitä siihen tarvitaan" – Huuhkajat valmistautuu karsinta-avaukseen

Suomi kohtaa Tanskan torstaina Parkenilla EM-karsinojen avausottelussa. Yle TV2 näyttää ottelun suorana lähetyksenä.

Fredrik Jensen Huuhkajien harjoituksissa Kööpenhaminan Parkenilla kesällä 2021.Kuva: Ⓒ SPL /Riku Laukkanen

20.3.2023 klo 17:42

Suomalaisella jalkapallolla on edessään iso viikko, kun Huuhkajien uusi EM-karsintataival käynnistyy kahdella vierasottelulla. Sukupolvien unelma saavutettiin edellisissä EM-karsinnoissa, mutta nyt on seuraavan askeleen aika.

– Viime EM-kisoista on hyviä muistoja ja niitä tunteita halutaan taas saada. Tiedämme, mitä siihen tarvitaan. Se ei tarkoita, että näistä tulisi samanlaiset karsinnat kuin silloin viimeksi, mutta teemme kaikkemme sen eteen, että pääsisimme sinne kisoihin taas, Fredrik Jensen kertoi maanantaina Huuhkajien mediatilaisuudessa.

Joukkue kokoontui sunnuntaina Kööpenhaminassa. FC Augsburgia seurajoukkuetasolla edustava Jensen kertoo ryhmässä vallitsevan positiivinen ja odottava lataus. EM-karsinnat alkavat samassa kaupungissa, samalla stadionilla ja samassa hotellissa, mistä myös toissakesän historiallinen EM-lopputurnaus käynnistyi.

– Olemme nyt samassa hotellissa kuin silloin kisoissa – se herättää aikamoisia tunteita. Kaikki haluavat saada Suomen taas kisoihin ja odottavat innolla, että nämä karsinnat alkavat ja pääsemme nauttimaan Suomi-paita päällä pelaamisesta, Jensen tunnelmoi.

Huuhkajat ei ole EM-karsinta-avauksessaan yksin – jopa 1700 Suomen kannattajaa on torstaina paikalla Parkenilla tukemassa joukkuetta.

– Se merkitsee meille ihan valtavasti, että meillä on sellainen tuki. Se on todella hienoa nähdä suomalaiskannattajia vieraskentällä ja saamme siitä varmasti lisää virtaa peliimme, keskikenttäpelaaja Kaan Kairinen totesi.

Suomi pääsee haastamaan lohkon ennakkosuosikin heti ensimmäisessä karsintaottelussa. FIFA:n rankingissa sijalla 18 oleva Tanska selvisi vuoden 2021 EM-lopputurnauksessa aina välieriin saakka, mutta talven MM-kisoissa joukkue jäi alkulohkonsa jumboksi. Kasper Hjulmandin miehistössä on nähty viime aikoina suhteellisen paljon muutoksia.

– Suurin muutos on tapahtunut varmaan juuri nyt MM-kisojen jälkeen. Hjulmand on valinnut tähän joukkueeseen uusia pelaajia. Heillä on ollut myös epäonnea loukkaantumisten muodossa, mutta siellä on muutenkin ollut tuollainen sukupolvenvaihdos käynnissä. Tanskan MM-kisat eivät menneet ihan nappiin ja se voi johtua siitäkin, että joukkueessa on ollut vaihdosta, valmentaja Toni Korkeakunnas kommentoi.

Joukkueiden viimeisin kohtaaminen ei ole unohtunut keltään. Muisto Christian Eriksenin sydänpysähdyksestä on torstaina varmasti niin joukkueiden kuin erityisen siteen keskenään luoneiden kannattajienkin mielessä. Nykyään Manchester Unitedia edustava Eriksen on sivussa Tanskan joukkueesta loukkaantumisen takia.

– Se on meillä kaikilla tuoreessa muistissa. Olin itse eilen Parkenilla katsomassa FC Kööpenhaminan ja Viborgin välistä ottelua ja skouttaamassa Tanskan paria uutta maajoukkuepelaajaa – kyllä siinä kylmät väreet meni, kun sinne stadionille palasi ja mieleen tuli, mitä siellä tapahtui. Se ei unohdu, Korkeakunnas sanoi.

Suomi avaa EM-karsinnat torstaina 23. maaliskuuta Tanskan vieraana Kööpenhaminassa. Karsinnat jatkuvat sunnuntaina 26. maaliskuuta vierasottelulla Pohjois-Irlantia vastaan. Molemmat ottelut käynnistyvät Suomen aikaa kello 21.45 ja ovat katsottavissa Yle TV2:ssa.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä