Super Cupiin koulutettiin suomenkieliset kuvailutulkkaajat - "Toivottavasti myös Suomen pelit voidaan kuvailutulkata tulevaisuudessa"

Keskiviikkona pelattavaan UEFA Super Cupiin koulutettiin suomenkieliset kuvailutulkkaajat kuvailemaan pelin kulkua stadionilla oleville näkörajoitteisille katsojille.

UEFA Super Cupiin koulutettiin viime viikonloppuna suomenkielisiä kuvailutulkkaajia.Kuva: Lasse Keski-Loppi

8.8.2022 klo 14:45

Keskiviikkona 10.8. pelattavssa Super Cup -ottelussa järjestetään UEFA:n toimesta näkörajoitteisille suunnattu kuvailutulkkaus.

Kuvailutulkkauksessa pelin tapahtumat kuvaillaan selostamalla ottelun tapahtumat erityisen applikaation kautta. Applikaation kautta käyttäjän kuulokkeisiin tulee reaaliaikainen kuvaileva selostus, jonka avulla käyttäjä voi hahmottaa missä pallo on ja mitä pelissä tapahtuu. Sen avulla näkörajoitteinen käyttäjä voi nauttia pelistä stadionin missä tahansa osassa - halutessaan vaikkapa keskellä fanikatsomoa.

Suomessa kuvailutulkkausteknologia on vielä suhteellisen uutta, joten ottelua varten tarvittavat suomenkieliset kuvailutulkkaajat piti kouluttaa erikseen. Lauantaina 6.8 ja sunnuntaina 7.8. Helsingissä järjestetyssä koulutuksessa paikalla oli UEFA:n yhteystyöfirma CAFE:n kouluttaja Alan Marsh.

- Tietääkseni meillä Suomessa vastaavaa ei ole ennen ollut oikein missään joukkuelajissa, mutta maailmalla kuvailutulkkausta käytetään jo tosi paljon. Esimerkiksi joka ikinen Bundesliiga- ja valioliigapeli kuvailutulkataan, kertoo Palloliiton seurakehittäjä Lasse Keski-Loppi.

Kaksipäiväiseen koulutukseen haettiin sujuvasanaisia suomenkielisiä henkilöitä, joilla oli mieluusti jo kokemusta selostamisesta. Koulutuksessa keskityttin ennen kaikkea kommentaattorina toimimiseen, mutta näkörajoitteisen yleisön ehdoilla.

Mukaan olisi mahtunut kymmenenkin osallistujaa, joten oli pienoinen pettymys, että koulutukseen osallistui lopulta vain neljä henkilöä. Onneksi kouluttaja sai heistäkin valittua kaksi hyvää kuvailutulkkaajaa, jotka pääsevät nyt aloittamaan uransa suoraan keskiviikon Super Cupista.

Keski-Loppi toivoo, että tätä ensimmäistä kokemusta kuvailutulkkauksesta voitaisiin hyödyntää kotimaan otteluissa myös tulevaisuudessa.

- Toivottavasti tästä jäisi sellainen "jälki", ja tulevaisuudessa voisimme näyttää lajiliittona esimerkkiä kuvailutulkkaamalla Huuhkajien ja Helmareiden pelit. Se olisi seuroillekin malli toteuttaa kuvailutulkkausta omissa otteluissaan ja parantaa näin katsojakokemusta taas yhdelle osalle katsojista, Keski-Loppi sanoo.

Maailmalla kuvailutulkkauksen aktiivikäyttäjiä jo on.

- Itse olen sitä mieltä, että kuvailutulkkauksen saaminen käyttöön olisi tasapuolisuuden ja saavutettavuuden näkökulmasta todella tärkeää. Emme tiedä, paljonko peleissämme tällä hetkellä käy näkörajoitteisia, mutta haluaisimme parantaa palveluitamme, jotta tulevaisuudessa meillä olisi enemmän uutta kohderyhmää ja uusia faneja, Keski-Loppi toivoo.

Jos seuranne on kiinnostunut kuvailutulkkausteknologian hyödyntämisestä tai haluaisi kysyä siitä lisää, voi yhteyttä ottaa Lasse Keski-Loppiin (lasse.keski-loppi@palloliitto.fi).

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä