Soiri: ”On kiva nähdä, että tänne tulee niin paljon suomalaisia”

Pyry Soirilla on vahva luotto Huuhkajien iskukykyyn lauantain tärkeässä ottelussa. Yle TV2 näyttää ottelun suorana alkaen kello 18.30.

Pyry Soiri ja muut Huuhkajien pelaajat harjoittelivat torstaina kuntosalin puolella.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

13.10.2023 klo 01:36

Suomen joukkue vietti torstaina vapaapäivää jalkapalloharjoituksista. Kuntosalin puolella tehdyllä harjoituksella pelaajisto viritettiin optimaaliseen kuntoon perjantain viimeistelyharjoitusta ja lauantain ottelua ajatellen.

Jo maanantaiaamusta lähtien Slovenian pääkaupunki Ljubljanassa tulevaan otteluun valmistautunut joukkue on kovan testin edessä lauantaina. EM-karsintojen neljänneksi viimeisessä ottelussa vastaan asettuu tasapisteissä Tanskan kanssa lohkon kärjessä majaileva Slovenia, joka ei ole vielä kuluvien karsintojen aikana hävinnyt kertaakaan kotikentällään.

- Lohkossa on kova kilpailu, ja kaikilla joukkueilla on sama tavoite. Mielestäni meillä on hyvät lähtökohdat, koska tilanne on se, että voittamalla kaikki neljä jäljellä olevaa ottelua kaikki on omissa käsissämme. Se on todella tärkeää, Huuhkajien laitapelaaja Pyry Soiri painottaa.

EM-karsinnoissa jokaisen lohkon voittajat ja kakkoset etenevät ensi kesänä Saksassa pelattavaan lopputurnaukseen. On siis sanomattakin selvää, että panokset ovat lauantain ottelussa korkealla. Soiri odottaakin, että kovat panokset tulevat vaikuttamaan myös pelin luonteeseen.

- Alkuun tulee varmasti olemaan hieman tunnustelevaa, koska kyseessä on molemmille maille tärkeä ottelu, Soiri sanoo.

Vaikka 41 A-maaottelua pelannut ja niissä viisi maalia iskenyt Soiri ennakoikin ottelun tärkeyden näkyvän myös viheriöllä, ei hän ole havainnut Huuhkajien joukkueessa ylimääräistä jännitystä tai stressiä.

- Mielestäni joukkueessa on ollut rento tunnelma, Soiri tiivistää.

Soirin mukaan tunnelma joukkueessa on rento lauantain tärkeän ottelun alla.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

Kokemus isossa roolissa

Suomi ja Slovenia kohtasivat edellisen kerran kesäkuussa. Auringossa kylpeneellä Helsingin Olympiastadionilla pelattu ottelu päättyi Suomen vakuuttavaan voittoon maalein 2–0. Lauantaina noin 16 000 katsojaa vetävällä, loppuumyydyllä Stadion Stožicella Suomella on edessä kova haaste, sillä Slovenia ei ole hävinnyt vielä kertaakaan kotikentällään kuluvien karsintojen aikana. Soirin mukaan kokemus tulee olemaan yksi Suomen aseista lauantain ottelussa.

- Meillä on äijiä, jotka ovat olleet samanlaisissa tilanteissa. He tietävät, mitä se tulee vaatimaan, Soiri sanoo luottavaisesti.

- Pitää valmistautua hyvin ja olla kunnon fokus. Hoidetaan ensin tämä yksi etappi ja mennään sitten kohti tiistaita, syyskuussa 29 vuotta täyttänyt laitapelaaja jatkaa viitaten tiistain kotiotteluun Kazakstania vastaan. Huuhkajien tutussa kotipesässä Helsingin Olympiastadionilla pelattavaan otteluun on myyty jo yli 28 000 lippua.

"Meillä on äijiä, jotka ovat olleet samanlaisissa tilanteissa. He tietävät, mitä se tulee vaatimaan"

Lisävoimaa lehtereiltä

Kuten Soiri nosti esiin, on kokemus kovista paikoista yksi Suomen aseista lauantaina. HJK:n laitapelaajan mukaan avainasemaan nousee se, että Suomen joukkue luottaa rohkeasti omiin vahvuuksiinsa.

- Uskon, että kun teemme niitä asioita, niin tulemme saamaan hyvän tuloksen. Meillä on todella hyvä nippu jätkiä ja hyviä pelaajia, ja yhdessä olemme vielä parempia, Soiri sanoo.

Huuhkajat tulee saamaan lauantaina lisävoimaa myös katsomon puolelta, sillä otteluun on saapumassa yli 1000 suomalaiskannattajaa. Eräänlaiseksi ilmiöksi nousseiden Huuhkajien kannattajien runsas määrä saa kokeneen Soirin äärimmäisen tyytyväiseksi.

- Kuulin, että on tulossa paljon suomalaisia. Se on aina kiva kuulla, ja se antaa meille aina ison buustin. On kiva nähdä, että tänne tulee niin paljon suomalaisia, Soiri iloitsee.

- Kaikki tulevat antamaan kaikkensa. Haetaan se tulos kotiin ja sitten pystymme pelin jälkeen juhlimaan heidän kanssaan, Soiri päättää.

EM-karsintaottelu Slovenia – Suomi käynnistyy Ljubljanassa lauantaina 14.10. Suomen aikaa kello 19.00. Yle TV2 näyttää ottelun suorana alkaen kello 18.30.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä