SJK:lla onnistunut talvikausi – pelin ja pelaajien kehittämisessä käytetään tiedolla johtamista

Seinäjoen Jalkapallokerhossa on onnistuneesti otettu osaksi seuran valmennusprosessia uusi harjoitteluseurantamalli, joka suunniteltiin ja annettiin viime vuonna seurojen käyttöön.

Kuvituskuva.Kuva: Ⓒ Tommi Kilpiö /SJK

27.3.2023 klo 11:30

SJK-junioreiden kausi 2023 on alkanut tuloksellisesti onnistuneesti. Seuran kaikki joukkueet ovat päässeet Liiga Pohjoiseen ikäluokissa T13–T15 ja P13–P15. Myös Huuhkaja-Helmariliigassa tulokset ovat olleet hyviä. Linkki tulospalveluun >>

Tulokset eivät synny tyhjästä. SJK on pyrkinyt kehittämään toimintaansa ja joukkueiden harjoittelua suunnitelmallisesti. Tätä varten Seinäjoella on otettu käyttöön harjoittelunseurantamalli (harjoittelun havainnointilomake ja tulosten katsomiseen SPL seuranäkymä, dashboard), jonka avulla saadaan helposti lisää tietoa harjoittelun nykytilasta ja kehityskohteista.

SJK-junioreiden urheilutoimenjohtaja Jyri Hietaharju kertoo, että seurassa Palloliiton harjoittelunseurantalomake otettiin käyttöön jo viime kesänä, kun lomaketta pilotoitiin.

– Sitä ennen seurassamme oli käytössä vähän vastaavanlainen lomake eri arviointiasteikolla, eli tapa oli seurassa tuttu jo ennen viime kesää. Oma lomake unohdettiin ja otettiin käyttöön tämä liiton lomake, Hietaharju kertoo.

Lomakkeen systemaattinen käyttö alkoi kuluvan kauden alussa, eli marraskuussa 2022. Seuran arjessa lomaketta käyttää neljä valmennus- tai junioripäällikköä, jotka tuovat harjoittelunseurannan konkreettisia tuloksia tueksi seuran jaksopalavereihin.

– Samoin seuran sisäisessä koulutuksessa seuran harjoittelun tilaa ollaan käyty läpi lomakkeen avulla: vertailuarvoja, keskiarvoja ja yksittäisten ikäluokkien tilaa, Hietaharju kuvailee.

SJK:n pyrkimyksissä on ollut tehdä harjoitusten arvioinnista mahdollisimman yhteneväistä ja arvioijasta riippumatonta. Arvioijien kehittämisessä on hyödynnetty esimerkiksi Palloliiton koulutuksia. Lisäksi seura on määrittänyt itselleen tavoitteen, jota kohti seura pyrkii harjoittelunsa kehittämisen myötä.

– Tavoitteen olemme määrittäneet yhdessä seuran avaintoimijoiden kanssa ja johon olemme osallistaneet myös seuramme vastuuvalmentajat, Hietaharju jatkaa.

Lomakkeesta saatavan tiedon pohjalta SJK aikoo kehittää toimintaansa osallistamalla avaintoimijoita edelleen ja miettimällä ikäluokkakohtaisesti, millä konkreettisin asioin seuran harjoittelua voidaan kehittää. Tavoitteena on, että pelaajat kehittyvät, joukkueen pelaaminen kehittyy ja sitä kautta myös joukkue- ja yksilötason suoritukset ja menestys paranevat.

– Jo nyt lomakkeen pohjalta nähdään hyviä asioita ja vastuuvalmentajien tietoisuuteen ollaan pystytty nostamaan konkreettisia huomioita. Se on siinä mielessäni auttanut ja konkretisoinut asioita, Hietaharju summaa.

Huuhkaja- ja Helmaripolun palvelupäällikkö Tero Koskela on erityisen iloinen siitä, miten SJK:ssa on saatu valmennustiimit mukaan kehittämään omaa toimintaansa tiedolla johtamisen työkalujen avulla.

– Tarkoitus on nimenomaan tuottaa arvokasta ja hyödyllistä tietoa, jotta valinnat kehittämistoimille ovat järkevät ja oikeanlaiset. Jyri on vetänyt hyvän prosessin, johon valmennustiimit ovat sitoutuneet. Lopulta tämän pitäisi myös helpottaa valmennuspäällikön työtä, kun tiedetään mihin suuntaan halutaan kehittyä, Koskela uskoo.

Palloliitto tukee seuroja tiedolla johtamisen työkalujen käyttöönotossa kouluttamalla toimihenkilöitä, valmentajia ja valmennuspäälliköitä.

Lisätietoja:

Valtakunnallinen

Tero Koskela

Huuhkaja- ja Helmaripolun palvelupäällikkö, Valtakunnallinen

tero.koskela@palloliitto.fi

Kehittymisenseuranta tapahtumat, seurojen urheilutoiminnon kehittäminen, SHA kouluttaja

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä