Seuratuet vuodelle 2024

Palloliiton hallitus päätti kokouksessaan, että seuratukikausia (valmennusosaamisen kehittäminen, tyttöjen ja poikien talenttivalmennustuki) jatketaan vuodella eli 31.12.2024 saakka.

Kuvituskuva.

16.5.2023 klo 12:35

Päätöksen taustalla on tukikausien synkronointi Palloliiton strategiakauteen, nykyisen seuratukimenettelyn vaikuttavuusarviointi sekä FIFA:n ja UEFA:n suunnitteilla olevien pelaajakehitykseen kohdennettavien tukimallien sisältöjen huomioiminen seuraavalla seuratukikaudella. Palloliiton hallitus päätti myös, että seuratukiin vuonna 2024 käytettävä resurssi on vähintään samantasoinen kuin vuosina 2022-2023.

Tukikausien synkronoinnin myötä on hyvä jo huomioida, että seuratukikausi strategiakaudelle 2025-2028 alkaa 1.1.2025. Palloliitto valmistelee seuraavaa tukikautta vuoden 2023 aikana. Seuraava haku avataan kevättalvella 2024 ja päätökset seuratukien osalta 2025 alkaen tehdään kesäkuuhun 2024 mennessä.

Täydentävä haku tyttöjen ja poikien talenttivalmennustukiin on avoinna 25.5.2023 saakka.

Nykyisten seuratukea saavien seurojen osalta Palloliiton asiantuntijat tekevät seurakohtaisen arvioinnin, jonka perusteella varmennetaan, täyttääkö seuran toiminta edelleen seuratuelle asetetut hakukriteerit. Lisäksi arvioidaan nykyisen tukikauden aikaisen toiminnan sisältö suhteessa seuratuille asetettuihin tavoitteisiin. Tuen jatkamisen ehtona on lisäksi seuran valmius sitoutua vuoden 2024 toimintaan samoin ehdoin kuin vuosien 2022-2023 aikana.

Valmennusosaamisen kehittämisen osalta mahdolliset päätökset täydentävästä hausta tehdään hallituksen kokouksessa 12.6.

Tyttöjen talenttivalmennustuki

Tyttöjen nuoruusvaiheen (13-15 -vuotiaat) talenttivalmennustuesta kiinnostuneille seuroille toteutetaan täydentävä hakumenettely. Seura voi osoittaa kiinnostuksensa tyttöjen nuoruusvaiheen talenttivalmennustukeen vuodelle 2024, mikäli se täyttää mm. seuraavat hakukriteerit:

• seura on Palloliiton laatujärjestelmässä tasolla kolme kaikilla kolmella arvioinnin osa-alueella (johtaminen, markkinointi ja viestintä, urheilutoiminta). Tarkasteluhetki on 31.12.2022.

• seuralla on päätoiminen hallinnosta ja päätoiminen urheilutoiminnasta vastaava henkilö

• seuralla on joukkue kaikissa ikäluokissa 11-16 -vuotiaissa tytöissä

• seuralla on ollut pelaajia kausien 2021 ja 2022 aikana tyttöjen Helmari- ja Alueturnauksissa

Lisäksi seuran on tuen saadessaan palkattava kokopäivätoiminen henkilö tyttöjen pelaajakehitykseen, josta tuen osuus on 15 000 euroa ja 13-15 vuotiaiden tyttöjen talenttivalmennustehtävän osuus vähintään 15h viikossa.

Täydentävän haun päätökset tehdään Palloliiton hallituksen kokouksessa 12.6.

Näet kaikki kriteerit sekä voit tehdä haun tämän linkin kautta: https://forms.office.com/e/EhkQ5Lu6E0

Lisätietoja tyttöjen talenttivalmennustuen hakemisesta:

Marianne Miettinen

Huippujalkapallopäällikkö, Valtakunnallinen

marianne.miettinen@palloliitto.fi

Valtakunnallinen kokonaisvastuu nuorten maajoukkuetoiminnosta ja Hybridiakatemioista

Poikien talenttivalmennustuki

Poikien talenttivalmennustuesta kiinnostuneille seuroille toteutetaan täydentävä hakumenettely. Seura voi osoittaa kiinnostuksensa poikien talenttivalmennustukeen vuodelle 2024, mikäli se täyttää mm. seuraavat hakukriteerit:

• seuralla on ollut pelaajia kausien 2021 ja 2022 aikana poikien ja/tai miesten maajoukkueissa

• seura on saanut kasvattajarahaa Veikkausliigassa kausien 2021-2022 aikana pelanneista oman seuran kasvattamista pelaajista

Lisäksi seuran toimintaa arvioi Palloliiton päätoimisista urheilutoiminnan asiantuntijoista koostuva asiantuntijaryhmä.

Täydentävän haun päätökset tehdään Palloliiton hallituksen kokouksessa 12.6.

Näet kaikki kriteerit sekä voit tehdä haun tämän linkin kautta: https://forms.office.com/e/5NB9xqje5j

Lisätietoja poikien talenttivalmennustuen hakemisesta:

Juho Rantala

Head of Talent Identification, Valtakunnallinen

juho.rantala@palloliitto.fi

Talenttivalmennus ja maajoukkueiden sekä seurojen pelaajatarkkailuprosessi

Lisätietoja Palloliiton seuratuista:

Timo Huttunen

Seurapalvelujohtaja, apulaispääsihteeri, Valtakunnallinen

timo.huttunen@palloliitto.fi

Liittohallituksen sihteeri, Jalkapallo-Säätiön asiamies, Seurapalvelut -toiminnon ja talouden kokonaisvastuu, UEFA SROI, vastuullisuusasiat, sidosryhmäsuhteet.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä