Seurat valittu kehittämään erotuomaritoimintaa seurojen sisällä

Palloliitto tukee seuraerotuomaritoiminnan aloittamista vuonna 2023 eteläisen alueen kilpailutoiminnan ja seurapalvelun kehitysrahan avulla.

Kuvituskuva.

16.3.2023 klo 16:19

Aiemmin keväällä Palloliitto haki Eteläisen alueen seuroja kehittämään erotuomaritoimintaa seuran sisällä ja kokeilemaan uutta mallia, jossa seurassa koulutetaan erotuomareita tuomitsemaan oman seuran tiettyjen ikäluokkien otteluita. Seuraerotuomariksi voi kouluttautua henkilö, joka on vuonna 2008 tai aiemmin syntynyt. Tehtävään ei tarvita aiempaa erotuomari- tai pelinohjaajataustaa, ja toimintaan oli tarkoitus saada mukaan kaikenikäisiä.

Mallin tavoitteet:

●     erotuomarien määrän lisääminen

●     seurojen kustannusten vähentäminen

●     selkeän erotuomaripolun tarjoaminen

●     uuden toimintamallin luominen tulevaisuuteen

●     seuratoiminnan ja erotuomaritoiminnan tuominen lähemmäksi toisiaan

Mukaan valitut seurat:

●     Jokelan Kisa
●     Grankulla IFK
●     Union Plaani
●     Espoon Palloseura
●     Kasiysi
●     Riihimäen Palloseura
●     FC KTP
●     Nummelan Palloseura
●     Sibbo-Vargarna
●     Puistolan Urheilijat
●     FC Kirkkonummi.

Palloliiton erotuomaripäällikkö Johan Holmqvist toteaa, että erotuomareiden määrä Suomessa on tällä hetkellä liian pieni.

– Ongelma on yhteinen, koska ilman erotuomareita ei voida pelata pelejä. Asian ratkaisemiseksi tarvitaan kaikkien sidosryhmien panosta. Olen varma, että yhdessä voimme ratkaista ongelman, ja haluan lämpimästi kiittää tähän projektiin mukaan lähteneitä seuroja, Holmqvist sanoo.

Myös Palloliiton eteläisen alueen seurakehityspäällikkö Jarkko Jokiranta on mukaan valituista seuroista tyytyväinen.

– Hienoa, että nämä seurat ovat lähteneet mukaan rakentamaan aivan uutta kulttuuria. Heidän kanssaan tätä kokeillaan nyt ensimmäisenä ja katsotaan minkälainen kuvio rakentuu tulevaisuuteen kenties koko Suomeen, Jokiranta sanoo.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä