Saloranta: ”Sitä on pakko parantaa”

Naisten A-maajoukkue kohtaa Slovakian tuplamaaottelun jälkimmäisessä kamppailussa maanantaina Senecissä kello 14.00. Ottelu on katsottavissa suorana Palloliiton Youtube-kanavalla.

Marko Saloranta löysi perjantain Slovakia-ottelusta paljon parannettavaa.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

9.4.2023 klo 17:39

Helmarit kaatoi Slovakian perjantaina vaikean ottelun jälkeen lukemin 0–1. Ottelun ainoasta maalista vastasi Katariina Kosola A-maajoukkueuran ensimmäisellä osumallaan. Slovakia oli tulla tasoihin ottelun lopussa rangaistuspotkusta, mutta kapteeni Tinja-Riikka Korpelan torjunta toi Suomelle voiton. Helmarit on voittanut tänä vuonna kaikki neljä pelaamaansa ottelua.

Slovakia osoitti perjantaina olevansa astetta kovempi vastus kuin helmikuun Cyprus Cupissa kohdatut joukkueet. Kotijoukkueen korkea prässi ja voimakas kaksinkamppailupelaaminen aiheutti Helmareille haasteita. Päävalmentaja Marko Saloranta löysi Suomen pelistä paljon kehitettävää.

– Selkeä parannuskohde on, että kuinka murramme Slovakian aktiivisen puolustamisen ja vartioinnin tietyillä alueilla. Meidän pitää löytää ne hetket, jolloin menemme heidän todella korkealla olevan puolustuslinjan selustaan. Meillä oli välillä ylivoima viimeisessä linjassa ja pääsimme pelaamaan siinä lähellä – siinä meidän pitää olla tehokkaampia.

Suomi haluaa hallita pelejä ja palloa. Perjantain ottelussa riitti vauhtia ja peli aaltoili päästä päähän. Saloranta haluaa, että maanantaina peli on paremmin Suomen kontrollissa. Helmarit hyökkää, puolustaa ja rytmittää peliä pallonhallinnan kautta. Myös kaksinkamppailuihin tarvitaan lisää voimaa.

– Olimme 16 kertaa heidän rangaistusalueellaan, mutta meidän koko hyökkäyspelimme rytmi ei ollut yhtä hyvä kuin aiemmissa peleissä. Syöttöjemme onnistumisprosentti oli 79, olemme olleet kaikissa muissa kuin tässä ja Ruotsi-pelissä pitkälti yli 80 prosentissa. Kun emme määritelleet rytmiä pallollisella pelillämme riittävän hyvin, he pääsivät boksiimme liian monta kertaa. Rangaistusalueilla he olivat meitä edellä kamppailupelaamisessa ja sitä on pakko parantaa, päävalmentaja kertoo.

Tinja-Riikka Korpelan rangaistuspotkutorjunta toi Suomelle voiton perjantaina.Kuva: Ⓒ SPL /Jyri Sulander

Kova kilpailu pelipaikoista

Joukkue ei ollut tyytyväinen perjantain peliesitykseen, mutta voitto vaikeasta ottelusta vieraskentältä oli tärkeä osoitus Helmareissa kehittyvästä voittamisen kulttuurista. Päävalmentaja odottaa, että Suomi hakee tuloksen myös maanantaina, mutta paremmalla esityksellä.

– Meidän tekemisemme ytimessä on ollut koko ajan, että meidän täytyy tehdä tulosta. Pelaamisemme ei ollut parasta perjantaina ja Slovakia oli hyvä. Se teki sen pelin vaikeaksi, mutta oli todella tärkeää voittaa. Haluamme näyttää seuraavassa ottelussa, missä asioissa olemme menneet eteenpäin ja palata raiteille, Saloranta linjaa.

Joukkueen ilmapiiri ja pelaajien asenne saa paljon kehuja päävalmentajalta. Pelaajat haluavat antaa joukkueelle kaikkensa – olivat he sitten avauksessa tai vaihtopenkillä.

– Joukkueessa on todella kova kilpailu pelipaikoista. Kehuimme pelaajille sitä, miten vaihtopelaajamme tulivat taas sisään. Se palo, jolla he tulivat pelaamaan joukkueelle, jatkui treenikentällä seuraavana päivänä. Todella hyvää tekemistä, sitä täytyy arvostaa. Jos haluamme voittaa ja mennä isoihin karkeloihin, niin tuo vahvuus meillä täytyy olla.

Helmarit pääsee lähtemään maanantain otteluun terveellä joukkueella.

– Terveystilanne on hyvä ja vammoja ei ole juurikaan ollut. Yksikään pelaaja ei ole varmuudella sivussa huomenna, siihen täytyy olla todella tyytyväinen.

Vaikka Slovakian leiriä on vielä yksi ottelu jäljellä, on Saloranta ollut nyt jo tyytyväinen näkemäänsä ja leirin antiin. Joukkueen valmistautuminen kohti syksyllä käynnistyvää UEFA Nations Leagueta on aikataulussa.

– Käymme kaikkien pelaajien kanssa henkilökohtaiset keskustelut. Tekeminen harjoituskentällä on ollut taas todella hyvää. Uudet pelaajat pääsevät jatkuvasti paremmin joukkueeseen sisään. Se on ollut meidän vahvuutemme, mutta se ei ole itsestäänselvyys. Olen kaikin puolin todella tyytyväinen sekä pelaajien tekemiseen että taustatiimin toimintaan yhdessä. Tämä on ollut hyvä tapahtuma ja jatkumoa Cyprus Cupille.

Suomi kohtaa Slovakian maanantaina Senecissä kello 14.00. Ottelu on katsottavissa suorana Palloliiton Youtube-kanavalla. Lähetys toteutetaan slovakiankielisellä selostuksella paikallisen tuotannon haasteista johtuen.

Linkki livelähetykseen:

Helmarit | Slovakia – Suomi | 10.4. 14.00 >>