Sähköpyörätuolijalkapallon SM-kulta ratkesi Tampereella – seuraavaksi erotuomari Mika Wahlsten viheltää MM-kisoissa Sydneyssä

Sähköpyörätuoli- eli Powerchair-jalkapallon SM-finaali pelattiin lauantaina Vuoreksessa. Lajin MM-kisat järjestään 15.-20.10. Australian Sydneyssä.

FC Inter voitti sähköpyörätuolijalkapallon SM-kultaa 2023. TPV sai hopeaa.Kuva: Ⓒ FC Inter /Ewa Lundell

10.10.2023 klo 14:00

Lauantaina 7. lokakuuta Tampereen Vuoreksessa pelatussa sähköpyörätuolijalkapallon SM-finaalissa kohtasivat TPV ja FC Inter. Ottelun aikana TPV puolusti ankarasti, mutta lopulta maalit iski ja Suomen mestaruuden voitti turkulainen Inter lukemin 0–4. Voittavassa joukkueessa pelasivat Antti Aho, Léo Järvi, Aaron ja Alex Lundell, Emil Mäkelä ja Leo Ritola.

Tsekkaa lisää finaalitunnelmia sähköpyörätuolijalkapallon Facebook-sivuilta! >>

Ottelun jälkeen Interin valmentaja Erik Lundell kertoo, että Inter on kauden aikana keskittynyt syöttöpeliin ja sen kehittämiseen. Joukkueen kausi sai hienon päätöksen, vaikka mestaruuden ratkaissut ottelu itsessään olikin hieman nihkeä.

– TPV otti tilat hyvin pois, emmekä löytäneet ottelun alussa syöttöväyliä heidän pelinsä rikkomiseen ennen kuin loppua kohden, jolloin pelimme vähän parani. Kun saa vauhtia palloon, sujuu peli paremmin, Lundell analysoi.

Hopealle jääneen TPV:n valmentaja ja joukkueenjohtaja Mika Nousiainen kertoo, että hopealle jäämisestä huolimatta myös heidän kautensa sujui ihan hyvin.

– Pikkuhiljaa olemme menneet joukkueena eteenpäin. Selkeästi huomaa, että kehitystä tapahtuu, mikä on hyvä asia. Treenaamme kerran viikossa sunnuntaisin, mikä juontaa juurensa siitä, kun pelaajistamme suuri osa opiskeli muilla paikkakunnilla. Pyrimme tietysti kasvattamaan pelaajamäärää, mutta heikosti tahtoo löytymään lapsia ja nuoria lajiin mukaan, mutta nyt on toive siitä, että saataisiin muuttama uutta pelaajaa ja päästäisiin jatkamaan, Nousiainen kertoo.

Korona-aika verottikin lajin harrastajia erityisesti Helsingissä, joten tänä vuonna muita joukkueita ei SM-turnaukseen osallistunut – SJK:n joukkue tosin pelasi harjoitusotteluita, ja on toivon mukaan pelaavana joukkueena vuoden 2024 sarjassa.

Turussa Lundellin pyrkimys on, että kynnys aloittaa olisi mahdollisimman matala. Joukkueella on kolme omaa pelituolia, joita lainataan uusille pelaajille.

– Pystymme antamaan pelaajille ja perheille välineet kokeilla, millainen laji on kyseessä ja kiinnostaako se. Ei tarvitse investoida heti. Kausimaksut pidetään niin matalina kuin mahdollista. Raha ei voi olla se syy, miksi toimintaamme ei voisi osallistua. Kaikki pelaajat ovat tervetulleita, tässä lajissa ei ole mitään ikärajoja tai muitakaan rajoituksia, Lundell kertoo.

Lue lisää FC Interin Powerchair-toiminnasta >>

Tampereen alueella sähköpyörätuolijalkapallosta kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä Nousiaiseen.

– Meillä on myös Facebook- ja Instagram-sivut, joiden kautta voi ottaa yhteyttä. Ei muuta kuin rohkeasti vaan yhteyttä ottamaan. Meiltä löytyy pari kokeilutuoliakin, jos intoa riittää. Kaikki ovat tervetulleita – jalkapallo kuuluu kaikille!

Lue lisää TPV:n Powerchair-toiminnasta >>

Keskellä erotuomari Mika Wahlsten, vierellä avustavat erotuomari Oliver Wahlsten ja Hanna Kuronen.

Suomen maajoukkue ei tällä viikolla Australiassa alkaviin MM-kisoihin osallistu, mutta sunnuntaina alkavissa kisoissa nähdään siitä huolimatta suomalaisväriä, kun SM-finaalinkin viheltänyt erotuomari Mika Wahlsten matkustaa sunnuntaina alkaviin kisoihin. Kisoihin osallistuu kymmenen joukkuetta (Argentiina, Australia, Tanska, Englanti, Ranska, Irlanti, Japani, Pohjois-Irlanti, Uruguay ja Yhdysvallat) ja ne pelataan kokonaisuudessaan Sydneyn Olympiakylän Quaycentressä. Ohjelma >>

Wahlsten kertoo kyseessä olevan hänen erotuomariuransa kohokohta. Alun perin vuodelle 2020 suunniteltuja kisoja onkin odotettu pitkään ja hartaasti.

– Kun korona iski ja MM-kisojen aikataulu siirtyi, kyllä mietti, että tulevatkohan nämä pelit koskaan, Wahlsten naurahtaa.

Kisoihin valmistautumaan Wahlsten lentää maanantain ja tiistain välisenä yönä. Kisoihin otetuista seitsemästä erotuomarista kolme on Euroopasta, minkä lisäksi mukana on tietysti myös avustavia erotuomareita.

– Kun mennään MM-tasolle, kentällä vauhti kasvaa ja taktikointi tihenee. Näiden pelien eteen on tehty töitä ja vihelletty harjoitusotteluita – viimeksi olin Englannissa erotuomaroimassa kahdeksan ottelua kahteen päivään, jotta olen saanut alle mahdollisimman paljon kovatasoisia pelejä ennen Australiaan menemistä. MM-kisoissa on meiltä Euroopasta vain muutama tuomari, eli meidän pitää näyttää, että mekin osataan jotain, Wahlsten kertoo.

Suomessa on pelattu sähköpyörätuolijalkapalloa vuodesta 2012. Wahlsten aloitti oman uransa lajin parissa kolme vuotta sen jälkeen, kun Palloliitosta soitettiin, olisiko hän kiinnostunut erotuomaroimaan sen otteluita.

– Laji on kehittynyt kahdeksan vuoden aikana paljon. Hauska laji tuomaroida, mutta on se myöskin vaativa. Kentällä näkee paljon onnistumisia ja lajin ympärillä on hieno yhteisö, jossa kaikki kannustavat kaikkia.

Wahlsten toivoisi, että Suomessa lajia saadaan kasvamaan.

– Sen eteen tehdään töitä. Potentiaalia lajilla on, kunhan saadaan vaan mukaan lisää pelaajia ja olosuhteita parannettua. Tämä Tampereen kenttä on kyllä hyvä kenttä pelata, ja me kaikki toivomme, että tulevaisuudessa saamme lajia Suomessa kehitettyä, Wahlsten sanoo.

Wahlstenin urakkaa erotuomarina helpottaa, että Suomessa on noudatettu kansainvälisiä sääntöjä heti alusta alkaen. Peliä pelataan 15x28m kokoisella kentällä ja säännöt muistuttavat pitkälti futsalia. Kumpikin joukkue koostuu neljästä pelaajasta mukaan lukien maalivahti. Peli koostuu kahdesta 20 minuutin puoliajasta. Lisäksi säännöissä rajoitetaan pelissä olevan pallon lähellä olevien pelaajien määrää, jotta “sumputtaminen” ei ole mahdollista.

– Emme ole joustaneet kansainvälisistä säännöistä yhtään. Joissain maissa säännöistä saatetaan joustaa turnauskohtaisesti, mutta Suomessa on lähdetty siitä, että mennään perussääntöjen mukaan, Wahlsten kertoo.

Sähköpyörätuolijalkapallossa kentällä käytetään puskureilla varustettuja sähköpyörätuoleja, joiden kanssa tilanteet syntyvät nopeasti ja jotka ovat sen verran isokokoisia, että kentällä saattaa kolista. Pelaajien turvallisuutta huomioidaan, joten kansainväliset säännöt ovat tiukentuneet vuosien saatossa.

– Puskurin kanssa kentällä voidaan ottaa kevyitä kontakteja, mutta jos ne ovat selkeästi tahallisia, pilli soi. Minkäänlaisia kontakteja puskurin takaosaan ei oteta. Myös sitä on ruvettu tarkkailemaan, ettei taktisesti saa kiilata toista pelaajaa pois kentältä. Tarkkana saa erotuomari olla ja nopeita päätöksiä tehdä, koska pelin vauhti on parhaimmillaan aika nopea, Wahlsten kertoo.

Välillä vauhdikkaat tilanteet voivat mennä kentällä olevilta erotuomareiltakin ohi.

– Kun pelaajien kanssa juttelee jälkeenpäin, kyllä he itse aina tietävät, miten tilanteissa oikeasti kävi. Mutta ainahan he välillä yrittävät “hämätä”, Wahlsten hymyilee.

MM-kisojen ottelut voi katsoa suorana Youtubesta - lue lisää kisojen virallisilta nettisivuilta! >>

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä