Ryhdy erotuomariksi! - Ilmoittaudu mukaan peruskoulutukseen

Palloliitto järjestää erotuomareiden peruskoulutuksia keväällä ympäri Suomen. Aloita uusi harrastus erotuomarina ilmoittautumalla mukaan koulutukseen!

Kaudella 2023 kuukauden erotuomareina palkitut Anna Pasma, Tauno Puttonen, Aaron Sandberg ja Enosh Monga.Kuva: 1. Mira Lönnqvist, 2. Ville Koskiniemi

23.1.2024 klo 10:03

Erotuomarointi on mielekäs ja joustava muoto harrastaa jalkapalloa tai futsalia. Erotuomaritoiminta on helppo sovittaa oman pelaamisen oheen, sillä erotuomarit pystyvät määrittämään hyvin joustavasti, milloin ja kuinka usein he ovat käytettävissä otteluihin. Erotuomaroinnista on myös hyötyä pelaajauralla, sillä muun muassa sääntötuntemus ja fyysinen kunto kehittyvät otteluita viheltäessä.

”Erotuomarina parasta on päästä tapahtumien keskelle. Tykkään valvoa ja ohjata peliä. Samalla fyysinen kuntoni kehittyy”

Aaron Sandberg, 14 vuotta, Kaarina

Erotuomaritoiminta sopii monen ikäiselle liikkujalle ja on myös hyvä keino jatkaa rakkaan lajin parissa peliuran jälkeen. Esimerkiksi 74-vuotiaalle Tauno Puttoselle erotuomarointi on pitkäaikainen ja tärkeä harrastus, jota on jo takana 33 vuotta (lue lisää).

”Lopetin jalkapallon pelaamisen, mutta minulle oli tärkeää pysyä rakastamani lajin parissa. Tämän vuoksi hain mukaan erotuomareiden peruskoulutukseen”.

Enosh Monga, 20 vuotta, Lahti

”Erotuomarointi merkitsee minulle monia asioita. Se merkitsee tasa-arvon edistämistä urheilussa, itsensä ylittämistä sekä uusien asioiden oppimista. Tuomarointi on myös tapa jatkaa rakasta lajia jossakin muussa muodossa pelaamisen sijaan”

Anna Pasma, 19 vuotta, Oulu

Otteluista saatu positiivinen ja rakentava palaute sekä Palloliiton järjestämät koulutukset kannustavat erotuomareita eteenpäin kohti omia tavoitteitaan. Erotuomarina on mahdollista luoda uraa kotimaassa tai kansainvälisillä kentillä, mutta kaikista ei suinkaan tarvitse tulla huippuerotuomareita.

”Erotuomariksi voi lähteä erilaisilla motiiveilla, kaikista ei tarvitse tulla huippuerotuomareita. Kaikille löytyy varmasti sopivia otteluita vihellettäväksi. Vaikka toimiikin erotuomarina alempien sarjojen otteluissa, on tärkeää olla hyvällä asenteella mukana ja hoitaa oma roolinsa hyvin”.

Markus Terämaa, 51 vuotta, Helsinki

Erotuomaritoiminnassa yhteisöllisyys on tärkeä osa harrastusta. Kuten pelaajille myös erotuomareille joukkue on tärkeä. Erotuomarit ovat kentällä kolmas joukkue, joka myös hakee onnistumisia.

”Saat hyvää liikuntaa ja tutustut uusiin ihmisiin. Tuomarikollegat ovat minulle oma seurani. Saan heiltä paljon tukea ja kaveruutta. Kannattaa lähteä avoimin mielin mukaan, positiivisella asenteella pärjää pitkälle”.

Matts Björkgård, 48 vuotta, Pietarsaari

Lisäksi erotuomaroinnista maksetaan, joten kesätyöpaikka voi löytyä myös jalkapallokentiltä. Erotuomaroinnista opittavia taitoja pystyy hyödyntämään paljon myös kentän ulkopuolella ja kentältä kertynyt kokemus voi olla tärkeässä roolissa esimerkiksi, kun nuori hakee töitä. Erotuomarointi opettaa muun muassa paineensietoa, kommunikaatiotaitoja ja ratkaisujen tekemistä.

”Kannustan ehdottomasti muita nuoria pelaajia lähtemään erotuomariksi. Olen ollut itse todella tyytyväinen, että olen lähtenyt tähän mukaan. Erotuomarointi on hyvä ja mieluisa harrastus, josta myös vähän maksetaan, joten mikäs sen parempaa”

Jaakko Lakkamäki, 19 vuotta, Pori

Ryhdy erotuomariksi tai pelinohjaajaksi

Jalkapallo- ja futsalerotuomarin ura alkaa peruskoulutuksesta, joka koostuu seuraavista osista: itseopiskelu, lähikoulutus, jossa opetellaan säännöt ja niiden tulkintaa, kenttäkoulutus, jossa toiminta harjoitellaan käytännössä sekä tutustumisottelu, jossa toimitaan erotuomarina oikeassa ottelussa kokeneemman erotuomarin opastuksella. Erotuomarikoulutukseen voivat hakeutua mukaan vuoden aikana 15 vuotta täyttävät ja sitä vanhemmat henkilöt. Voit aloittaa itseopiskelun erotuomariksi vaikka saman tien! >>

Erotuomarikoulutusten lisäksi Palloliitto järjestää 14–15-vuotiaille nuorille pelinohjaajakoulutusta, jonka jälkeen nuoret voivat toimia pelinohjaajana 7–11-vuotiaiden lasten otteluissa. Pelinohjaajat ovat aitiopaikalla katsomassa, kun tulevaisuuden jalkapalloilijat ottavat ensikosketuksiaan ja ohjaamassa lapsia uuden harrastuksensa alussa. Ikää ja kokemusta kertyessä moni pelinohjaaja jatkaa erotuomaroinnin peruskurssille. Pelinohjaajakoulutuksia järjestetään seuroille ja seurojen joukkueille. Nuori voi siis kysellä koulutusta alueensa seuran kautta.

Olisiko sinusta erotuomariksi? Testaa valmiutesi tämän kevyen testin avulla ja lähde mukaan koulutukseen!

Tutustu myös kolmen erotuomarin tarinaan Palloliiton YouTubessa.

Lue lisää erotuomarikoulutuksesta Palloliiton sivuilta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä