Rony Jansson: "Toiveenani olisi, että vastuun määrä nousisi koko ajan"

Rony Jansson ja Pikkuhuuhkajat kohtaa Albanian kotona perjantaina Turussa.

Rony Jansson kapteenina U18-maajoukkueen ottelussa Ruotsia vastaan kesällä 2022.Kuva: Mathias Bergeld

11.10.2023 klo 20:00

Toppari Rony Jansson on noussut U21-maajoukkueen (2002 ja myöhemmin syntyneet) mukaan tavallaan jo etuajassa - tammikuussa 2004 syntynyt pelimies kun on edustuskelpoinen vielä seuraavissakin EM-karsinnoissa, jotka alkavat vuonna 2025.

Yllätyksenä nousu Pikkuhuuhkajien lokakuun rosteriin ei toki Janssonille tullut. Oltiinhan hänet kutsuttu joukkueen mukaan jo aiemminkin.

-- [Mika Lehkosuon johtaman] valmennustiimin kanssa olen keskustellut tästä mahdollisuudesta jo alkukaudesta asti, mutta olen ollut estynyt tulemasta loukkaantumisten tähden. Nyt on kiva päästä joukkueen mukaan.

GrIFK-kasvatti Jansson edustaa seuratasolla nyt Kalmar FF:ää, johon hän siirtyi viime vuonna HJK:sta ja jossa hän on tällä kertaa päässyt pelaamaan ensimmäiset minuuttinsa Ruotsin pääsarjaa. Tähän mennessä vastuuta on siunaantunut viidessä kilpailullisessa ottelussa. Jansson kertoo, että kuluvaan kauteen hän on ihan tyytyväinen, vaikka suurin osa peliajasta kuluukin vielä penkin puolella. Kalmarin kanssa tehty neljän vuoden sopimus kertoo, että seuralla on pidemmän aikavälin suunnitelmia nuoren pelaajan varalle.

- Seurassa pelaa tällä hetkellä kaksi kokenutta topparia (Rasmus Sjöstedt ja Lars Saetra), jotka luonnollisestikin saavat nyt päävastuun. Mutta toiveenani olisi, että vastuun määrä nousisi koko ajan, Jansson kertoo.

Topparina Jansson kuvailee itseään moderniksi.

- Pallovarmuutta löytyy paljon - hyvää syöttelytaitoa ja kykyä pelata paineen alla hyvin. Tuon joukkueeseen pelinavaamistaitoa. Vaikea verrata kehenkään toiseen toppariin, mutta ne ovat minusta omat vahvuuteni, Jansson analysoi.

Tällä viikolla treeneissä Janssonin ja Pikkuhuuhkajien toisen debytanttitoppari Arttu Lötjösen kanssa on käyty oman joukkueen pelaamisen suhteen läpi erityisesti boksipuolustamista. Myös perjantaina odottavaan vastustajaan, Albaniaan, on pureuduttu taktisesti.

- He tykkäävät paljon pallosta ja osaavat pelata sen kanssa. Olemme käyneet läpi myös heidän avainpelaajiaan - heillä on muutama hyvä hyökkääjä - ja miten lähdetään puolustamaan sellaista joukkuetta vastaan, joka tykkää pallosta paljon, Jansson kertoo.

Otteluun lähtiessä Albanialla on alla kaksi voittoa Armeniasta ja Romaniasta, kun taas Suomi hävisi avausottelun Sveitsiä vastaan 1-2.

- Tulee olemaan hyvä, kovatasoinen ja kilpailullinen peli, jossa molemmat joukkueet haluavat pelata pallon kanssa. Odotan tasaista tappelua, ja toivottavasti me hoidamme homman kotiin, Jansson päättää.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä