Poikien alueellinen futsalpelaajakehitystoiminta käynnistyy jälleen keväällä 2024

Futsalin alueellinen pelaajakehitystoiminta on aloittamassa uuden toimintakauden. Sekä tyttöjen että poikien toiminta käynnistyy, pojat aloittavat tapahtumilla helmikuussa. Seuraava U19-poikien futsalmaajoukkue rakentuu vuonna 2006 ja 2007 syntyneistä nuorista, tähtäimenä U19 EM-turnaus syksyllä 2025.

Atte Taipale ja Eric Sylla antoivat näyttöjä valtakunnallisessa pelaajakehitystapahtumassa elokuussa 2022Kuva: Kalevi Hämäläinen

25.1.2024 klo 16:51

– Aluetoiminta on aivan ydintoimintaa U19-poikien ikäluokkamaajoukkueen uudelleenrakentamisessa. Tässä ikävaiheessa olevat pelaajat alkavat tyypillisesti hajaantua kilpailemaan eri sarjatasoille niin juniori- kuin aikuisjoukkueisiin, ja aluetapahtumat taas mahdollistavat heidän kehittymisensä tukemisen ja seurannan vertaisympäristössä, U19-poikien futsalmaajoukkueen päävalmentaja Kerkko Huhtanen kommentoi.

– Aluetapahtumat on myös suunniteltu opetustavoitteiden ja -sisältöjen osalta tukemaan ajallisesti rajallisia maajoukkuetapahtumiamme. Tämä oli varmasti yksi keskeinen tekijä siinä, että edeltävä U19-ikäluokkamaajoukkueemme eteni aiempia ikäluokkia lyhyemmästä maajoukkuevalmennus-prosessistaan huolimatta EM-lopputurnaukseen.

Poikien alueellisen futsalpelaajakehitystoiminnan pääkohderyhminä tulevat toimimaan kevääseen 2025 saakka 2006–2007-syntyneet futsalpelaajan polulla etenemisestä kiinnostuneet pelaajat. Kevääseen 2024 ajoittuvalla ensimmäisellä toimintakaudella poikien aluetoimintaa tullaan järjestämään 4–6 toiminta-alueella, ja toimintakausi tulee päättymään Eerikkilässä 22.–24.4.2024 järjestettävään neljän aluejoukkueen valtakunnalliseen pelaajakehitystapahtumaan.

Edellisten toimintakausien tavoin Palloliittoa tukeutuu alueellisten futsalpelaajakehitystapahtumien järjestämisessä alueellisiin tukiseuroihin. Tapahtumien vastuuvalmennustehtävistä tulevat puolestaan vastaamaan U19-futsalmaajoukkueen valmennuksen nimeämät koulutetut aluevalmentajat. Poikien tapahtumien vastuuvalmentajat ja alueelliset tukiseurat ovat

Aluetapahtumien järjestäjät ja vastuuvalmentajat

Leiritapahtumina järjestettävän alueellisen futsalpelaajakehitystoiminnan päätavoitteena on tarjota aluetasolla lupaaville nuorille pelaajille lisävirikkeitä futsalpelaajan polulla etenemiseksi sekä mahdollisuuksia kehittyä laadukkaassa valmennus- ja kilpailuympäristössä. Leiritapahtumat ovat myös osa Palloliiton futsalmaajoukkuepelaajan polkua, minkä mukaisesti niiden tarkoituksena on tunnistaa ja kehittää lahjakkaimpia pelaajia tuleviin maajoukkuetoimintoihin.

– Vaikka vuonna 2015 käynnistettyä futsalin aluetoimintaa on sittemmin suunnattu ikäluokkamaajoukkueiden tukitoiminnaksi, korostaisin sitä, että haluamme tapahtumissa tukea muidenkin kuin ikäluokkamaajoukkueeseen tässä hetkessä ponnistavien nuorten futsallahjakkuuksien pelaajakehitystä. Ikäluokkamaajoukkueiden tapahtumiin kuitenkin lähtökohtaisesti valitaan rajallisessa aikaikkunassa rajallinen pelaajajoukko, ja maajoukkuepelaajan polulle taas voi löytää myöhemmälläkin iällä, Huhtanen täsmentää.

Edeltävä EM-lopputurnaukseen edennyt U19-poikien futsalmaajoukkue. Tästä ikäluokkamaajoukkueesta kaikki pelaajat osallistuivat myös ikäluokkansa alueelliseen pelaajakehitystoimintaan, vaikka aiemmilla toimintakausilla maajoukkuekokoonpanoon on noussut pelaajia myös aluetoimintajärjestelmän ulkopuolelta.Kuva: Kalevi Hämäläinen

Pelaajakehitykseen liittyy myös valmentajien kouluttautuminen

Alueellisiin futsalpelaajakehitystapahtumiin toivotaan mukaan myös kohderyhmänä olevien pelaajien seuravalmentajia, joille pyritään tarjoamaan tapahtumissa valmentajakoulutusta ja uusia ajatuksia pelaajiensa arkivalmennuksen kehittämiseen. UEFA Futsal B -valmentajalisenssin omaaville valmentajille voidaan myöntää täydennyskoulutustunteja tapahtumiin osallistumisesta.

Lisätietoja Palloliiton alueellisesta futsalpelaajakehitystoiminnasta löytyy Palloliiton futsalmaajoukkueiden verkkosivujen alaisilta aluetoiminnan sivuilta.

Alueelliset pelaajakehitystapahtumat keväällä 2024

Poikien alueellisten futsalpelaajakehitystapahtumien alustava aikataulu ja ilmoittautumislomakkeet. Huom. muutokset tapahtuma-aikoihin ja -paikkoihin ovat vielä mahdollisia, ja ne päivittyvät ilmoittautumislomakkeiden tietokenttiin.

Pohjoinen alue:

– ti 27.2.2024, Oulu
– to 21.3.2024, Oulu

Läntinen alue/Pirkanmaa:

– ti 13.2.2024, Tampere
– ma 11.3.2024, Tampere

Läntinen alue/Lounais-Suomi:

– ke 14.2.2024, Raisio
– ke 6.3.2024, Raisio

Läntinen alue/Pohjanmaa:

- ma 19.2.2024, Nivala
– ma 11.3.2024, Seinäjoki

Itäinen alue:

– to 22.2.2024, Jyväskylä
– ke 13.3.2024, Leppävirta (alustava)

Eteläinen alue:

– 15.2.2024, Olympiastadion, Helsinki
– 7.3.2024 Olympiastadion, Helsinki
Tapahtumatiedot ja ilmoittautuminen

Poikien kevään kolmannet aluetapahtumat erikseen kutsuttaville pelaajille:

Pohjoinen ja Pohjanmaa: ti 9.4.2024, Raahe

Itä ja Pirkanmaan maakunta: ti 2.4.2024, Tampere

Lounais-Suomi ja Kanta-Hämeen maakunta: ti 9.4.2024, Eerikkilä

Etelä: ke 10.4.2024, Helsinki

Kolmansista aluetapahtumista valitaan vielä neljä aluejoukkuetta Eerikkilässä 22.-24.4.2024 järjestettävään valtakunnalliseen pelaajakehitystapahtumaan.

Edellisen maajoukkueen yksi maalivahdeista Veeti Häätylä antamassa näyttöjä Eerikkilässä 2022Kuva: Kalevi Hämäläinen