Pohjoismaiden yhteinen EURO2025 -haku etenee – kahdeksan kaupunkia tiiviisti mukana haussa

Pitkä historia naisten pelaaman jalkapallon ja tasa-arvon edelläkävijöinä. Maailman demokraattisimmat ja läpinäkyvimmät maat, jotka pohjautuvat pohjoismaiseen hyvinvointimalliin. Kestävän kehityksen edelläkävijät, jotka vuosi toisensa jälkeen löytyvät onnellisimpien maiden listojen kärjestä. Tämä arvopohja antaa selkänojan Pohjoismaiden yhteiselle arvokisahankkeelle, jonka tavoitteena on järjestää yhteinen EM-lopputurnaus vuonna 2025.

Ruotsi-SuomiKuva: Ⓒ Riku Laukkanen /Riku Laukkanen

11.4.2022 klo 22:33

Palloliitto yhdessä Tanskan, Norjan ja Ruotsin jalkapalloliittojen kanssa, kertoi viime viikolla jättäneensä ensimmäisen hakuvaiheen hakumateriaalit UEFA:lle >>. Syksyyn asti jatkuvassa hakuprosessissa ovat olleet tiiviisti mukana myös eri viranomaiset sekä pohjoismaiset järjestäjäkaupunkikandidaatit.

- Pohjoismaiden yhteinen arvokisahanke inspiroi meitä monesta eri näkökulmasta. Meille on tärkeä tavoite valmistella urheilun suurtapahtumaa, joka nojaa kestävän kehityksen periaatteisiin, edistää yhdenvertaisuutta ja pohjoismaista tunnettuutta sekä yhteistyötä niin liittojen, valtioiden kuin kaupunkienkin välillä, Palloliiton puheenjohtaja Ari Lahti sanoo.

Pohjoismaisten liittojen ja valtioiden lisäksi haussa ovat tiiviisti mukana kahdeksan järjestäjäkaupunkikandidaattia: Helsinki, Tampere, Tukholma, Göteborg, Kööpenhamina, Odense, Oslo sekä Trondheim.

Järjestäjäkaupungit keskeisessä roolissa tapahtuman ja laajemman vaikuttavuuden mahdollistamisessa

Suomen ehdokkaat EM-lopputurnauksen järjestäjäkaupungeiksi ovat Helsinki ja Tampere. Molemmat ovat kokeneita urheilun suurtapahtumien järjestäjiä, jotka olivat myös vuonna 2009 järjestämässä Suomessa pelattua naisten EM-lopputurnausta.

Yli 10 vuodessa jalkapallo naisten lajina on kasvanut harppauksin, mikä lisää myös EM-lopputurnauksen järjestämisen vaikuttavuutta. Nyt haettavaan pohjoismaiseen EM-lopputurnaukseen 2025 odotetaankin katsojia yli 130 maasta.

- Helsingin strateginen tavoite on olla vastuullinen, monipuolinen ja kansainvälisesti vetovoimainen kulttuuri- ja tapahtumakaupunki. Tapahtumat vahvistavat kaupungin elinvoimaa, ja ne luovat paikkoja, joissa kaupunkilaiset voivat kohdata. Naisten jalkapallon EM-lopputurnauksen kaltainen urheilun huipputapahtuma tukee hienosti Helsingin tavoitteita tapahtumakaupunkina, Helsingin pormestari Juhana Vartiainen sanoo.

Kisaturismin ohella myös pitkän aikavälin vaikuttavuus yhdenvertaisuuden ja kestävän kehityksen edistämisessä on kaupungeille keskeisessä osassa.

- Tampere tunnetaan kansainvälisten suurten tapahtumien kaupunkina sekä aktiivisena yhdenvertaisuuden ja kestävän kehityksen edistäjänä. Naisten jalkapallon EM-turnaus sopisi täydellisesti Tampereelle. Edelliset kisat ovat tarjonneet meille lukemattomia unohtumattomia hetkiä, ja olisi upeaa olla kirjoittamassa uusia tarinoita yhdessä muiden Pohjoismaisten kaupunkien kanssa, Tampereen pormestari Anna-Kaisa Ikonen sanoo

Vuoden 2025 EM-kisojen järjestäjä valitaan joulukuussa

Maaliskuun lopussa päättyneen ensimmäisen hakuvaiheen materiaalit on Pohjoismaiden lisäksi jättänyt ainakin Sveitsi ja Ranska.

- Hakuvaihe jatkuu seuraavaksi tiiviillä vuoropuhelulla niin UEFAn kuin sidosryhmiemme kanssa, minkä jälkeen palautamme lopullisen hakemuksemme lokakuussa. UEFAn johtokunta päättää turnauksen järjestämisestä kokouksessaan joulukuun 7. päivä, hakuprosessista Suomessa vastaava Palloliiton kehityspäällikkö Heidi Pihlaja kertoo.