Pikkuhuuhkajat peittosi Bulgarian

Agon Sadiku ja Otso Liimatta osuivat 2–0-voitossa.

Suomen avaus Bulgariaa vastaan.

28.3.2023 klo 17:24

Alle 21-vuotiaiden maajoukkue (2002 ja myöhemmin syntyneet) päätti Antalya Cupin 2–0-voittoon Bulgariasta. Voiton myötä Suomi sijoittui turnauksessa kolmanneksi. Bulgaria-ottelun tilastot löytyvät Palloliiton Tulospalvelusta.

Suomi otti pallonhallinnan heti alussa, mutta Bulgaria esti Pikkuhuuhkajien pääsyn omalle puoliskolleen. Bulgaria puolestaan sai ensimmäisten minuuttien aikana pari kulmapotkua, jotka Suomi selvitti ilman ongelmia.

Suomen ensimmäinen huippupaikka avautui vajaan kymmenen minuutin kohdalla – Agon Sadiku pääsi linjan taakse Tony Miettisen pystysyötöstä ja tarjoili hyvän keskityksen Casper Terholle, jonka viimeistely-yrityksen Plamen Andreev torjui. Suomi sai tilanteen jälkeen entistä paremman otteen pelistä, eikä Bulgaria saanut pallollista peliään käyntiin.

Andreev venyi pallon tielle jälleen, kun Niklas Pyyhtiä haki yläkulmaa vapaapotkusta. Suomen vastaprässi toimi ajoittain mainiosti, ja Pikkuhuuhkajilla oli avausjakson puolivälissä vahva jakso, jonka aikana joukkue piti palloa Bulgarian puolella. Bulgarian tiiviin linjan taakse oli kuitenkin vaikea päästä, eikä suomalaispelaajat päässeet hyville vetopaikoille.

Bulgarian peli lähti toimimaan paremmin puolen tunnin pelin jälkeen, mutta Suomen maalilla debytoinut Lasse Schulz sai olla maalillaan varsin rauhassa, kun puolustus selvitti tilanteet. Terholle avautui vastaiskun päätteeksi tekopaikka vielä muutama minuutti ennen taukoa – Andreev torjui laiturin yrityksen toistamiseen, ja ensimmäinen puoliaika päättyi maalittomana.

Bulgaria teki tauolla neljä pelaajavaihtoa ja aloitti toisen puolikkaan pirteästi. Joukkue sai heti alkuun muutaman erikoistilanteen, joissa Bulgaria tiedettiin vaaralliseksi, mutta suomalaispelaajat voittivat pääpallot hyvällä prosentilla.

Suomi rankaisi Bulgariaa 55. minuutilla heti avausjakson ensimmäisestä paikastaan. Pikkuhuuhkajat pelasi näyttävästi yhteen keskikentällä, ja Terho syötti oikealta laidalta Sadikulle, joka viimeisteli tarkasti alakulmaan. Syöttöketjuun osallistuivat Terhon lisäksi Adam Marhiev, Niklas Pyyhtiä, Otso Liimatta sekä Tomas Galvez.

Pikkuhuuhkajat teki muutaman vaihdon tunnin kohdalla. Ote siirtyi maalin jälkeen vahvasti Suomelle, ja Pikkuhuuhkajilla oli hyvää aihiota riistojen jälkeen – viimeisiin ratkaisuihin jäi kuitenkin parantamisen varaa. Bulgaria sai ensimmäisen yrityksensä kohti maalia noin 70 minuutin kohdalla, kun Martin Atanasov puski sivuvapaapotkusta. Tauolla kentälle vaihdettu Elmo Henriksson koppasi puskun helposti.

Suomi tuplasi johtonsa 73. minuutilla, kun Kai Meriluoto nosti pallon riiston jälkeen linjan taakse ja Liimatta viimeisteli avausmaalinsa Pikkuhuuhkajissa. Pikkuhuuhkajat puolusti johtoaan hyvin, eikä Bulgaria saanut aikaan painetta sinipaitojen boksissa. Vaihdosta kentällä tulleilla hyökkäyspään pelaajilla riitti virtaa prässätä, ja tämä aiheutti Bulgarian pelinavaamiseen suuria haasteita.

Ivan Tasev karkasi vielä loppuhetkillä läpiajoon, mutta hyökkääjän viimeistely karkasi aavistuksen ohi. Paikka jäi ottelun viimeiseksi, ja Pikkuhuuhkajat otti ensimmäisen voittonsa Mika Lehkosuon alaisuudessa.

– Voittaminen on tärkeää, ja saimme näin palkinnon kovasta työstämme. Hallitsimme pelitilanteita aika hyvin – Bulgarian matalan blokin läpi ei ollut helppoa päästä, mutta loimme tarpeeksi maalipaikkoja. Prässäsimme vahvasti, emmekä antaneet vastustajalle mahdollisuuksia päästä hyökkäyspeliin kiinni, Lehkosuo sanoi.

– Liimatta oli tänään yksi käänteentekevistä pelaajistamme. Hänen tempokuljetuksensa ja rytminvaihtonsa tuottivat isokokoisille bulgarialaisille tuskaa. Hän oli vahvasti mukana kummassakin maalissa. Meillä oli paljon muitakin onnistujia, ja kollektiivisesti pelasimme vahvan ottelun.

Lehkosuo näki, että Suomi pelasi Bulgariaa vastaan aika samalla tasolla kuin lauantain Pohjois-Makedonia-ottelussa. Suurimpana erona oli päävalmentajan mukaan se, että Pikkuhuuhkajat teki tänään kaksi maalia.

– Meillä oli lauantaina mahdollisuudet tehdä 2–1-voittomaali, mutta silloin emme onnistuneet. Vastustajillamme oli kummassakin ottelussa hyvin vähän todellisia maalipaikkoja. Bulgarian kärki pääsi tosin läpiajoon lopussa – vaikka hän olisi tehnyt maalin, uskon, että Bulgarian aika olisi loppunut kesken.

Pikkuhuuhkajat päättää maajoukkuetapahtuman huomenna, ja pelaajat palaavat omiin seuroihinsa ympäri Eurooppaa. Kokonaisuutena Lehkosuo pitää tapahtumaa onnistuneena.

– Tämä oli minulle ensimmäinen tapahtuma näiden pelaajien kanssa, ja oli mielenkiintoista nähdä, kuinka tämä joukkue ryhmäytyy. Teimme kentän ulkopuolella erilaisia juttuja koheesiohengessä, ja oli mukava tutustua pelaajiin. Kentällä teimme hommia tosissaan, muttemme tosikkoina, Lehkosuo totesi.

– Nyt meidän täytyy antaa palautetta puolin ja toisin. Haluamme löytää asioita, joita voimme tehdä vielä paremmin. Voitto antoi kaikille uskoa siitä, että olemme hyvällä tiellä.

Ottelun oli määrä näkyä Palloliiton YouTube-kanavalla suorana ja selostettuna, mutta tätä ei saatu onnistumaan teknisten ongelmien takia.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä