Pikkuhuuhkajat hävisi Virolle Baltic Cupin välierässä

Alle 21-vuotiaiden maajoukkue (2002 ja myöhemmin syntyneet) kohtasi Viron Baltic Cupin välierässä 6.6.2024.

Suomen avauskokoonpano päivän ottelussa.Kuva: Katariina Peetson

6.6.2024 klo 20:59

Suomi kohtasi Viron torstaina kello 19 alkaneessa Baltic Cupin avanneessa välieräottelussa. Otteluennakko, ottelulähetys Palloliiton Youtube-kanavalla.

Peli alkoi Suomen lievässä hallinnassa, mutta ensimmäiset maalipaikat loi Viro. 14. minuutilla Patrik Kristalin laukaus jäi kuitenkin sivuverkkoon. Parin minuutin päästä tästä Dimitri Jepihhin pääsi puskemaan hyvältä paikalta - yritys pysähtyi Suomen puolustukseen. 19. minuutilla Viro iski erikoistilanteen jälkeen, kun toppari Tanel Tammik pääsi täräyttämään vasurilla pallon Suomen maalin yläkulmaan ja Viron johtoon 1-0.

Pian tämän jälkeen Suomi sai vapaapotkun hyvästä paikasta. Naatan Skytän vasurilaukaus tärähti Viron ylärimaan, ja ripariin pääsi Luka Hyryläinen - tämänkään yritys tasoittaa ei kauas jäänyt. Muutaman minuutin ennen taukovihellystä ylärimaa kopisteli vielä Kai Meriluoto, mutta tulinen veto boksin rajalta kimposi takaisin kentälle.

Toisella puoliajalla Suomi sai heti alkuun painetta isäntien maalille - Daniel Armstrongin pusku kulmapotkusta meni kuitenkin takatolpasta ohi. Heti perään Kalle Wallius pääsi yrittämään maalintekoa lähietäisyydeltä, mutta pallo meni yli maalin. Suomi jatkoi hallitsemista, mutta maalipaikoille pääseminen tuotti vaikeuksia. Aleksandr Shapovalov pääsi puolittaiseen läpiajoon 67. minuutilla, mutta laukauksen torjumisessa Lucas Bergströmillä oli helppo työ.

Toisen jakson edetessä Viro puolusti uhrautuvasti, pystyen estämään Suomen murtautumiset ja blokkaamaan suomalaisyritykset tehokkaasti erityisesti kulmapotkujen jälkitilanteista. 86. minuutilla Hyryläinen kopisteli Viron maalin ylärimaa jo kolmatta kertaa, mutta taas tuloksetta. Vielä lisäajan alussa Suomen maalivahti Bergström pääsi yrittämään maalintekoa kulmapotkusta, mutta kova volleylaukaus suuntautui keskelle maalia ja hänen maalivahtikollegansa Kaur Kivila otti ratkaisevan torjunnan. Näin Suomi hävisi ottelun luvuin 1-0.

Päävalmentaja Mika Lehkosuo on tulokseen pettynyt.

- Peli, jota ei olisi pitänyt hävitä. Erikoistilannemaali 1. puoliajan puolessavälissä vei heidät johtoon, ja sen jälkeen jahtasimme maalia siinä kuitenkaan onnistumatta. Viro sai muutaman laukauksen meidän pallon menetyksistä ja pari vaarallista vastahyökkäystä, muuten pelin kuva oli meidän pallollista tekemistä. Saimme luotua useita murtautumisia vastustajan boksiin, kolme ylärimaa, pari läpiajoa, kulmat 12-0 meille - mutta maalia ei saatu aikaan, Lehkosuo summaa.

- Pelaajia ei ainakaan siitä voi syyttää, etteikö tasoitusta olisi jahdattu loppuun asti, Lehkosuo jatkaa.

Veikkausliigaa pelattiin Baltic Cupin kanssa samaan aikaan, mikä on vaikuttanut joukkueen kokoamiseen. Saarenmaalle matkanneessa Suomen joukkueessa on muutamien Pikkuhuuhkaja-veteraanien lisäksi mukana peräti 14 debytanttia, ja U21-debyyttejä nähtiin tässäkin pelissä iso liuta.

- Aina kiva nähdä uusia pelaajia kentällä. Se on ilman muuta tärkeätä, monessakin mielessä. Kentällä nähtiin onnistumisia ja myös ei niin hyviä suorituksia, Lehkosuo sanoo.

Lisäksi monella Euroopassa pelaavalla pelaajalla oli jo kesäloma käynnissä, kun he tulivat mukaan.

- Se toki vaikutti myös, mutta se oli myös etukäteen tiedossa, eikä sitä auta ihmetellä. Kyllä meillä silti kaikki eväät olisi ollut voittaa tämä matsi.

Baltic Cupin pronssiottelu Liettuaa vastaan pelataan sunnuntaina keskipäivällä.

- Sanoin pelaajillekin heti pelin jälkeen, että maaleja ei saatu aikaiseksi, mutta sitä asiaa ei pysty enää muuttamaan. Nyt meillä on hyvin lyhyt aika palautua, ja teemme kaiken sen eteen, että palaudumme sunnuntaiksi. Tehokkaampaa etenemistä, maalipaikkoja ja maaleja, siinä avainasiat sunnuntaille. Lehkosuo sanoo.

Ottelun tiedot Tulospalvelussa

Etkö löytänyt etsimääsi?