Palloliitto aloittaa UEFA Elite Youth A -koulutuksen

UEFA Elite Youth -koulutuksen ydintavoitteena on valmiuksien luominen pelaajien yksilölliselle ja kokonaisvaltaiselle kehittämiselle kohti kansainvälistä huippua kansainvälinen vaatimustaso huomioiden.

Kuvituskuva.

13.4.2022 klo 14:21

MIKÄ ON UEFA ELITE YOUTH A -VALMENTAJAKOULUTUS?

UEFA Elite Youth A -koulutus on tarkoitettu huippuvaiheen valmentajille, jotka toimivat ensisijaisesti seuraavissa tehtävissä:

• 16-23-vuotiaiden valmentajana huipputasolla
• Talenttivalmentajana
• Valmennuspäällikkönä

Palloliiton huippu- ja nuorisovaiheen valmennusosaamisen asiantuntija Jani Honkavaara kertoo, että UEFA Elite A Youth -koulutuksen ydintavoitteena on valmiuksien luominen pelaajien yksilölliselle kehittämiselle kohti kansainvälistä huippua.

- Meille tämä on hieno juttu, koska nuorten valmentajien jalkapallokoulun lopettamisen jälkeen, on nimenomaan 16-23 -vuotiaiden huippuvaiheen valmentajien koulutuksesta ollut vähän tyhjiötä. Suunnilleen sen ikäisten maajoukkueiden tapahtumissa kurssilla myös käymme, Honkavaara kommentoi.

Koulutusjaksolla keskitytään erityisesti nuoren eliittipelaajan kasvattamiseen.

- Tosi kattava kurssi valmennuksen näkökulmasta. Kurssilla tarkastellaan nuoren pelaajan kehittymistä hyvin laajasti, aina lahjakkuuden tunnistamisesta ja jalostamisesta aikuismaailmaa kohti. Kurssilla mietitään jalkapalloa tulevaisuuden näkökulmasta, eli mitä jalkapallo on tulevaisuudessa ja mihin ympäristöön meidän lahjakkuudet ovat kasvamassa.

Honkavaara kertoo, että lähijaksoilla pelaajakehitys on iso teema, ja perspektiiviä siihen saadaan maajoukkuetapahtumista. Kurssi alkaa kesäkuussa Turussa järjestettävien alle 21-vuotiaiden maaotteluiden yhteydessä.

- Siihen tarvitaan kansainvälistä perspektiiviä, mitä saadaan maajoukkuetapahtumista. Aloitamme läpikäynnin vanhimmasta nuorten maajoukkueikäluokasta analysoimalla peliä yksilön ja pelipaikkojen näkökulmasta, Honkavaara sanoo.

- Kyseessä on paras mahdollinen paikka kurssin alulle, sillä kurssin sisältöön kuuluu myös konteksti, eli se, missä ollaan, Honkavaara jatkaa.

Kurssiin kuuluu tutorointia seuraympäristössä.

- Se tarkoittaa, että mennään suomalaisiin seuroihin auttamaan valmentajia heidän päivittäisessä valmennus- ja pelaajakehitystyössään. Miten kehitetään ja miten autetaan valmentajia kehittämään Suomeen parempia pelaajia, Honkavaara sanoo.

Lisäksi kurssiin sisältyy seurajakso ulkomaisessa akatemiassa.

- Seuravierailulla haetaan vastauksia pelaajakehityksellisiin kysymyksiin ja mietitään miten Suomessa voitaisiin kehittää meidän akatemioita. Siellä analysoidaan ja luodaan mittareita, mitä sieltä voisi omaan toimintaan tuoda, sisäistäen kuitenkin samalla, että olemme Suomessa, eikä meillä ole välttämättä yhtä mittavia resursseja kuin muualla, Honkavaara sanoo.

UEFA Elite Youth A -koulutus antaa valmiudet kehittää huippuvaiheen pelaajia kokonaisvaltaisesti kansainvälinen vaatimustaso huomioiden. Koulutuksen käytyään valmentaja on syventänyt tietoaan lahjakkuuden kokonaisvaltaisesta luonteesta huippuvaiheessa sekä saanut ymmärryksen lahjakkaiden pelaajien rekrytointiprosessista osana seuran tavoitteita.

Odotamme tietysti, että kaikilla kurssin osallistujilla on jo valtavasti osaamista sekä suomalaisen jalkapallon ja nuorten pelaajien kehittämisen tuntemusta. Varmasti yhdessä kurssilaisten kanssa pystymme tuottamaan uutta tietoa, mitä nuorten pelaajien kehittäminen vaatii, Honkavaara päättää.

HUOM! UEFA Elite Youth A -koulutukseen on määritelty osaamistavoitteet, jotka valmentajan tulee hallita koulutuksen päätteeksi. Mikäli tavoitteet eivät täyty, valmentajalle ei voida myöntää koulutustasoa vastaavaa UEFA-valmentajalisenssiä.  Koulutuksessa vaadittava osaamistaso ja näytöt on suoritettava hyväksytysti koulutusta seuraavan kalenterivuoden loppuun mennessä. Valmentajalla on halutessaan mahdollisuus saada omalla kustannuksellaan tuutori, jonka avulla voidaan paneutua tarvittaviin kehittämisalueisiin.

TIETOA KOULUTUKSESTA

UEFA Elite Youth A- koulutuksen käytyään valmentaja on
- syventänyt tietoaan lahjakkuuden kokonaisvaltaisesta luonteesta huippuvaiheessa.
- saanut ymmärryksen lahjakkaiden pelaajien rekrytointiprosessista osana seuran tavoitteita.
- syventänyt tietoaan ja soveltanut käytäntöön pelaajien pelipaikkakohtaisia vaatimuksia ja ymmärtänyt erilaisten yksilöiden ja pelitapojen vaikutukset yksilön toimintaan.
- soveltanut pelaajien yksilöllistä kokonaiskuormittumisen ja fyysisten ominaisuuksien seurantaa.
- soveltanut yksilöllisten kehityssuunnitelmien viemistä käytännön arkeen yhteistyössä seuran tavoitteiden ja valmennustiimien kanssa.
- saanut kokonaisymmärryksen kansainvälisen pelin vaatimuksista nuorten huipputasolla.
- saanut valmiuksia kehittää pelaajien psykologista pääomaa ja urasiirtymiä.

UEFA Elite Youth A- koulutus on virallinen UEFA:n lisenssikoulutus. Vuoden 2022 koulutus järjestetään Suomessa pilottikoulutuksena. Koulutuksen hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistuvalta valmentajalta 100% läsnäoloa koulutusprosessin jokaisessa vaiheessa ja osaamisen riittävää osoittamista suhteessa koulutuksen tavoitteisiin.  Mikäli tavoitteet eivät täyty, valmentajalle ei voida myöntää koulutustasoa vastaavaa UEFA-valmentajalisenssiä.  Koulutuksessa vaadittava osaamistaso ja näytöt on suoritettava hyväksytysti koulutusta seuraavan kalenterivuoden loppuun mennessä. Valmentajalla on halutessaan mahdollisuus saada omalla kustannuksellaan tutori, jonka avulla voidaan paneutua tarvittaviin kehittämisalueisiin.

UEFA ELITE YOUTH A -VALMENTAJAKOULUTUKSEEN HAKU

Haku UEFA Elite Youth A -koulutukseen tapahtuu VKHJ:n kautta >>

Koulutuksen hakuaika on 12.4-10.5.2022.

Koulutuksen valitaan valmentajat seuraavien periaatteiden mukaisesti:

1) Valmentajan on täytettävä koulutuksen hakukriteerit.
2) Hakukriteerit täyttävät valmentajat pisteytetään ja pisteytyksen perusteella koulutukseen valitaan 12 korkeimmat pisteet saanutta valmentajaa.

1) Hakukriteerit

Koulutukseen valittavan valmentajan tulee täyttää kaikki seuraavat kriteerit:

1. Voimassa oleva UEFA A -lisenssi TAI UEFA Youth B -lisenssi
2. Vähintään 12 kuukautta valmennusta 11v-11-joukkueessa viimeisen lisenssisuorituksen jälkeen. Aika lasketaan koulutuksen rekisteriin merkitsemispäivästä.
3. Koulutukseen osallistuvan pitää pystyä osallistumaan 100-prosenttisesti koulutuksen lähijaksoille
4. Koulutukseen osallistuvalla valmentajalla ei ole rikosrekisteriä
5. Koulutukseen osallistuvalla valmentajalla pitää olla riittävä kirjallinen ja suullinen kielitaito koulutuksen virallisella kielellä. Vuonna 2022 koulutuksen virallinen kieli on suomi. Mikäli olet suorittanut UEFA A -lisenssin Suomessa, kielitaitoa ei tarvitse todentaa. Mikäli olet suorittanut UEFA A -lisenssin tai UEFA Youth B:n muualla kuin Suomessa, arvioi kielitaitosi Eurooppalaisen viitekehyksen mukaan (linkki: LP)

2) Pisteytys hakukriteerit täyttäville valmentajille

Valmentajien ollessa tasapisteissä ratkaistaan valinta
1. Tehtävästä saadulla pistemäärällä
2. Videoesityksellä

Pisteytyskriteerit, maksimipistemäärä 19p (8p+5p+3p+3p)
Tehtävä, jossa toimii (max. 8 p, korkein taso huomioidaan)
Valmentajakokemus Suomessa tai ulkomailla (max. 5 p, korkein pistemäärä huomioidaan)
Valmentamista tukeva koulutus (max 3p)
Pelaajatausta Suomen tai muiden maiden sarjoissa (max. 3 p, korkein taso huomioidaan)

Hakuprosessi ja tarvittavat dokumentit

1. Vastaa kaikkiin vaadittaviin kysymyksiin ja palauta niissä pyydetyt dokumentit
2. Videoi itsestäsi lyhyt esitys ohjeen mukaisesti ja palauta tiedosto (linkki)

Siirry hakuun tästä >>

UEFA Elite Youth A 2022- koulutuksen aikataulu
1 jakso 10-11.6. - Lähijakso 1, Turku
2 jakso Kesäkuu - Tutorointi 1, Seuraympäristö
3 jakso 30.6-1.7. - Lähijakso 2, Eerikkilä
4 jakso Heinä-elokuu - Seurajakso, Seuraympäristö
5 jakso Heinä-elokuu (3-5 pv) - Opintomatka, ulkomaat
6 jakso Elo-syyskuu - Tutorointi 2 Seuraympäristö
7 jakso 6-7.10. - Lähijakso 3 (paikkakunta ei selvillä)
8 jakso Lokakuu - Tutorointi 3, Seuraympäristö
9 jakso 10.-11.12. - Lähijakso 4, Eerikkilä

Koulutuksen hinta on 3000 €. Hinta sisältää koko koulutusprosessin Suomessa sekä kansainvälisen opintojakson.

Laskutus tehdään kahdessa erässä, 1. erä 1.6.2022 ja 2. erä 1.10.2022

Jani Honkavaara jani.honkavaara@palloliitto.fi, 050 5336 961