Palloliiton verkkosivut uudistuvat – ”Hyödyllistä, kiinnostavaa, luotettavaa ja asiantuntevaa tietoa”

Palloliiton verkkosivut uudistuvat. Johtava ajatus on luoda kuluttajia palvelevat ja yhteisönsä mukana kehittyvät suomalaisen jalkapallon ja futsalin unelmien verkkosivut.

Palloliiton uudet verkkosivut on nyt julkaistu.

21.6.2022 klo 12:54

Verkkosivujen uudistamisen tarve nousi Palloliiton saamasta asiakaspalautteesta. Käyttäjät kokivat, että tietoa ei löydy ja toisaalta aiemmin käytössä ollut Drupal-julkaisujärjestelmä oli vanhentumassa. Verkkosivujen uudistusprojektia on johtanut Palloliiton kehityspäällikkö Veli-Matti Rinnetmäki. Ydintyöryhmään Palloliitosta ovat kuuluneet IT-päällikkö Jan Lodenius, data- ja CRM-päällikkö Hanna Korpimäki ja viestintäpäällikkö Taru Nyholm. Sivuja on ollut kehittämässä ja testaamassa laaja joukkue palloliittolaisia ja verkkosivujen käyttäjiä.

- Keräsimme käyttäjien toiveita kyselyin ja haastatteluin. Valitsimme kolme käytettävyystavoitetta: käyttämisen tulee olla loogista, mobiiliystävällistä ja tarvitun sisällön löytäminen helppoa, Rinnetmäki kertoo.

- Järjestimme valtavan määrän tietoa uudelleen. Edelleen sisällön määrä on valtava. Siksi teimme töitä sen eteen, että tieto olisi kohderyhmille helposti löydettävissä ja tärkeä tieto toistuu monessa paikassa. Korkealla oli myös toive tehokkaasta haku-toiminnosta. Se oli itse asiassa monen käyttäjän ykköstoive. Uudistettu haku on myös jatkuvasti kehittymään tarkoitettu. Sitä kehitetään sen perusteella millaisia tuloksia käyttäjät saavat ja mitä haluttuja tuloksia he eivät saa, Rinnetmäki avaa.

Asioiden löydettävyyttä uusilla sivuilla on testattu myös antamalla testaajille löytämistehtäviä niin, ettei haku ollut käytössä. Saadun palautteen perusteella polkuja eri tiedon lähteille on kehitetty.

- Haastattelujen ja kyselyiden perusteella löysimme myös sellaisia tarpeita, jotka tarvitsivat uutta sisältöä. Sen kautta syntyi verkkosivuille uusi Tule mukaan -osio, joka kutsuu jalkapalloyhteisöön ihmisiä mukaan erilaisiin tehtäviin, kuten pelaajiksi, valmentajaksi, erotuomareiksi mutta myös vapaaehtoiseksi, töihin ja yhteistyökumppaniksi.

Uusilta sivuilta löytyvä "Harrastaminen" -osio pyrkii vastamaan vanhempien ja seurojen toiveeseen saada tietoa suoraan harrastajille ja heidän vanhemmilleen. "Opi & Kehity" -osio puolestaan kokoaa osaamisen kehittämisen koulutukset ja materiaalit yhteen paikkaan kohderyhmittäin ja luo alustan tämän jalkapallo- ja futsalyhteisön osaamisen kehittämiselle.

Uudet sivut ovat myös Palloliiton, Huuhkajien, Helmareiden ja futsalmaajoukkueiden uusien graafisten ilmeiden mukaiset. Sivujen rakentamisen ratkaisut on tehty mobiilinäyttö edellä.

Kehitystyö on jatkuvaa

Projekti oli huolella valmisteltu, suunniteltu, resursoitu ja aikataulutettu.

- Olimme varautuneet mittavan projektin mukanaan tuomiin vaikeuksiin. Fakta on myös, että emme ole vielä julkaisuvaiheessa saaneet kaikkea täysin valmiiksi, mikä voi aluksi häiritä käyttäjäkokemusta, Rinnetmäki kertoo.

- Maajoukkueiden uudet uljaat ottelusivut eivät testiemme perusteella ole vielä siinä iskussa kuin haluamme. Tulospalvelu on edelleen liveseurannan kannalta luotettavampi ympäristö. Otimme kuitenkin ottelusivun jo käyttöön, sillä se kerää muun sisällön ottelun ympäriltä kätevästi ja samalla sen kehittäminen voi jatkua taustalla, Rinnetmäki taustoittaa.

Projektin yksi iso tavoite on, että kyseessä olisi Palloliiton viimeinen suuren mittaluokan verkkosivu-uudistus. Tästä eteenpäin jatkuvaa on verkkosivujen kehitystyö. Palloliitto haluaa vastata kuluttajien ja jalkapallo- sekä futsalyhteisön tarpeisiin ja toiveisiin, kasvaa yhteisönsä mukana.

- Tule mukaan -osio starttaa valitettavasti keskeneräisenä, sillä harrastus ja ryhmä -hakutyökalun saamme käyttöön vasta myöhemmin. Myöskään valmentajakoulutukset eivät löydy sivuilta heti julkaisuvaiheessa. Palloliittolaisten yhteystiedot löytyvät aina kyseisen aiheen sivustolta. Palloliiton henkilökunnan yhteystieto-listaus löytyy sivuilta myöhemmin, Rinnetmäki luettelee.

Julkaisuhetkellä sivut ovat toistaiseksi vain suomenkieliset, mutta uusien sivujen kehitystyössä keskeistä on ollut myös eri kieliversioiden saatavuuden parantaminen. Ruotsinkielisten materiaalien saatavuuden parantaminen on ollut yksi keskeinen kehityskohde. Ruotsinkieliset sisällöt tulevat sivuille ensi viikolla sääntöjen, määräysten ja ohjeiden muodossa, kun ruotsinkielinen käyttöliittymä on saatu valmiiksi.

- Myöskään rajapinnasta tuloksien ja otteluohjelmien siirtyminen maajoukkueet -osioon ja niiden toiminta ei ole vielä lopullisella tasolla. Selaimella siirtyminen taaksepäin ei vielä vie aina toivottuun paikkaan. Katsoimme kuitenkin, että on tärkeä päästä liveen ja saada käyttäjiltä kokemuksia, koska nyt havaitut haasteet eivät heikennä käyttökokemusta merkittävästi. Olemme valmistautuneet suoraan palautteeseen ja sivujen kehitystyö jatkuu kiivaana. Sivut on rakennettu ajatukselle, että niitä voidaan joustavasti kehittää käyttäjiltä saadun palautteen vuoksi.

Lopuksi Rinnetmäki muistuttaa, mikä on suomalaisen jalkapallon ja futsalin verkkosivujen ydintehtävä.

- Tarjota hyödyllistä, kiinnostavaa, luotettavaa ja asiantuntevaa tietoa monimuotoisille kohderyhmillemme, jotta he voivat onnistua ja menestyä omassa työssään.