Palloliiton valmennuslinja uudistui – sisältö rakennettu yhteistyössä seurojen kanssa

Palloliiton valmennuslinjan tavoitteena on toimia Suomen Palloliiton ja jäsenseurojen pelaajakehityksen yhteisten arvojen ja pääperiaatteiden pitkän aikavälin viitekehyksenä vision 2030 ja mission mukaisesti.

12.5.2023 klo 15:00

Valmennuslinjan avulla lajiyhteisölle viestitään suomalaisen jalkapallon ja futsalin pitkäjänteisen työn tavoitteista ja yleispätevistä periaatteista parempien pelaajakehitystuloksien saavuttamiseksi kaikilla toiminnan tasoilla.

Palloliitolla on valmennuslinja ollut olemassa jo ennestään, mutta kentän toiveesta uutta lähdettiin rakentamaan loppuvuodesta 2021.

– Meillä oli tarve yhteiselle punaiselle langalle ja pelaajakehityksen yhteisten tavoitteiden kirkastamiselle. Uudistetun valmennuslinjan tavoitteena on päivittää ja kirkastaa valittuja asioita koko valmennuslinjan kokonaisuudessa, kuvailee Palloliiton koulutuspäällikkö Matti Lähitie.

Yhdessä seurojen kanssa

Valmennuslinjan sisältö on rakennettu yhteistyössä seurojen kanssa keräten seurojen näkemyksiä, palautteita ja kokemuksia. Valmennuslinjan sisältö pohjautuu pelaamisen tunnusmerkkeihin, joista on johdettu pelaajien ikävaihekohtaiset painopisteet. Ikävaihekohtaisissa painopisteissä kalenteri-ikä on ohjeellinen ja sitä tutkittaessa on huomioitava pelaajien erilaiset tavoitteet, kehitysvaiheet ja harjoitustaustat.

Valmennuslinjassa oli tavoitteena tiivistää rakenteellisesti kaikki kuuteen päädiaan.

– Mitä pienemmät seurat, sitä enemmän he ovat toivoneet konkreettista opetussuunnitelmaa, mitä missäkin vaiheessa tehdään. Tietenkin toivomme että yhteiset pääperiaatteet näkyvät mahdollisimman laajalti, Lähitie kertoo.

Valmennuslinjan johdantodia.

Jokainen pelaaja on tärkeä – pelaajien erilaiset tavoitteet ja reitit.

Valmennuslinjaa ohjaavat arvot.

Valmennuslinjan pelaamisen periaatteet – millaista peliä pelataan ja harjoitellaan

Pelaajakehityksestä ikävaiheittain.

Peliä tukevasta valmentautumisesta.

Prosessi

Valmennuslinjan uudistamisprosessista päävastuussa oli Palloliiton entinen urheilutoimenjohtaja, kansainvälisen jalkapalloliitto FIFA:n tehtäviin talvella siirtynyt Hannu Tihinen.

– Minä olin tavallaan Hannun “työrukkasena”, mutta tässä on osallistettu tosi iso joukko ihmisiä, Lähitie kertoo.

Valmennuslinjaprosessiin on osallistettu jalkapallotoimijoita sekä Palloliiton sisällä että sen ulkopuolella erilaisissa foorumeissa, joissa mukana on ollut seurojen edustajia. Materiaalia valmennuslinjaan on kerätty pidemmältäkin aikaväliltä kuin pelkästään vuodesta 2021 asti.

– Valmennuslinjan taustalla on raportteja, selvitystöitä ja tutkimuksia, mitä on viime vuosina tehty – painottuen ehkä vuodesta 2017 tähän päivään. Toki myös taustalla olemassa olevaa valmennuslinjaa on pyritty hyödyntämään mahdollisimman hyvin, Lähitie jatkaa.

Näiden lisäksi valmennuslinjaan ovat vaikuttaneet esimerkiksi valmentajapolun alati päivitettävät koulutussisällöt sekä strategiaprojekti Kehitämme lasten valmennuksen ydintaitoja seuraympäristössä

– On monia työstöjä, jotka ovat taustalla vaikuttamassa, mistä tämä valmennuslinja muodostuu. Näistä kaikista asioista on pyritty luomaan kokonaisuus,  Lähitie summaa.

Erityisesti pelaajakehityksen näkökulmasta on tärkeää, että seurat ympäri Suomen sitoutuisivat valmennuslinjan pääperiaatteisiin.

– Seurojen autonomiaa pitää tietenkin kunnioittaa, mutta toivon, että monet seurat ovat nähneet, miten yhtenä meidän kansainvälisenä kilpailuetunamme on se, että suomalaiset seurat toimivat yhtenäisesti. Yhteisen valmennuslinjan avulla voimme vielä lisätä tätä yhtenäisyyttä, Lähitie päättää.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä