Olisiko sinusta erotuomariksi?

Palloliiton erotuomarikampanjassa tutustutaan kesän aikana erotuomarointiin harrastuksena ja urana. Kampanjan tavoitteena on kasvattaa erotuomareiden ja pelinohjaajien määrää sekä lisätä erotuomareiden arvostusta.

Erotuomari Petri ViljanenKuva: Hannes Paananen

29.6.2022 klo 13:17

Erotuomaripula on eri puolilla Suomea todellinen ongelma. Samaan aikaan jalkapallon pelaajamäärät ovat kasvaneet ja otteluita pelataan enemmän. Erotuomareiden määrä ei ole kuitenkaan kasvanut samassa tahdissa. Seurauksena on kestämätön tilanne, jossa kaikkiin otteluihin ei yksinkertaisesti ole tuomareita tarjolla. Etenkin alemmissa ja nuorten sarjoissa erotuomareita ei ole riittävästi. Peli tarvitsee erotuomareita, sillä ilman erotuomareita ei ole peliä.

- Useissa otteluissa on vaaditun erotuomarikolmikon sijaan vain yksi erotuomari. Olemme tilanteessa, jossa meidän pitää miettiä, pystytäänkö kaikkia otteluita pelaamaan, kertoo Palloliiton erotuomaripäällikkö Johan Holmqvist.

Tarvitsemme lisää erotuomareita, mutta samaan aikaan meidän on tärkeää pitää huolta nykyisistä erotuomareista. Syitä erotuomariharrastuksen lopettamiselle on useita, mutta aina taustalla ei ole ainoastaan oma tahto. Pelaajien, toimihenkilöiden tai katsojien epäasiallinen käytös erotuomaria kohtaan vaikuttaa monen lopettamispäätökseen.

- Erityisesti junioriotteluissa sekä pelaajat että ensimmäisiä otteluitaan viheltävät erotuomarit ovat oppimassa. Kaikkien kentän laidalla olevien aikuisten pitäisi ymmärtää ja muistaa se, korostaa Holmqvist.

Suomen Palloliitto on äskettäin uudistanut erotuomarin peruskoulutuksen ja erotuomariksi voikin kouluttautua ympäri vuoden. Lisäksi Palloliitto on lisännyt tukea aloittaville erotuomareille. Kehitettävää kuitenkin vielä riittää.

- Meidän pitäisi tukea vielä enemmän erotuomareita ja tarjota enemmän koulutusta otteluiden yhteydessä. Erotuomarit täytyy muistaa ja huomioida paremmin eri tilanteissa, Holmqvist sanoo.

Keskustelu erotuomaroinnista kääntyy helposti harrastajien vähäiseen määrään sekä käyttäytymiseen ja arvostukseen erotuomareita kohtaan. Tällöin helposti unohtuu, kuinka mielekäs harrastus ja ainutlaatuinen näköalapaikka onkaan kyseessä.

- Paljon puhutaan erotuomarointiin liittyvistä negatiivisista asioista. Mutta erotuomarit, itseni mukaan lukien, pitävät erotuomarointia hienona ja palkitsevana harrastuksena. Erotuomarina on myös mahdollista luoda uraa, esimerkiksi juuri alkavissa naisten EM-kisoissa nähdään suomalaista erotuomariosaamista, kertoo Holmqvist.

Erotuomaritoiminta voi olla tavoitteellista urheilua, mukava kesätyö, tapa viettää aikaa rakkaan lajin parissa tai keino huolehtia omasta fyysisestä kunnosta.

Olisiko sinusta erotuomariksi? Testaa valmiutesi tämän kevyen testin avulla ja lähde mukaan koulutukseen!

Tutustu myös kolmen erotuomarin tarinaan Palloliiton YouTubessa.

Lue lisää erotuomarikoulutuksesta Palloliiton sivuilta.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä