“Nyt on jokin raja ylitetty” – Jyrki Filppu avaa futsalin MM-karsintojen edustusoikeudettomiin pelaajiin liittyvää keskustelua

Futsalin MM-karsintojen edustusoikeudettomiin pelaajiin liittyvät keskustelut ovat nostaneet päätään viiime päivinä. Suomen Palloliitto on tehnyt UEFA:lle vastalauseet Armenian ja Georgian brasilialaispelaajiin liittyen.

Brasilialaistaustaiset pelaajat eurooppalaismaiden kokoonpanoissa ovat herättäneet keskustelua.

11.10.2023 klo 14:29

Uefa tiedotti eilen (10.10.) hyväksyneensä Suomen vastalauseen liittyen Armenian edustusoikeudettomiin pelaajiin MM-karsintojen 20. syyskuuta pelatussa Elite Roundin ottelussa. Samassa tiedotteessa Uefa kertoi hyväksyneensä Portugalin vastalauseen Georgian maajoukkueessa pelanneista edustusoikeudettomista pelaajista.

Kun sekä Suomi että Portugali voittivat muutenkin vastalauseen kohteena olleet ottelut, Uefan päätös ei juuri vaikuttanut lohkon tilanteeseen.

Suomi on tehnyt vastalauseen myös viime lauantaina 7. lokakuuta pelatusta Georgia-ottelusta, jossa Suomi kärsi 5–2-tappion.

– Olemme reagoineet myös Georgian pelaajalistaan viime lauantain pelissä. Odotamme, että asia käsitellään Uefan kurinpitoelimissä, Palloliiton futsalpäällikkö Jyrki Filppu kertoo.

Suomi kohtaa tänään keskiviikkona Georgian uudelleen Turussa pelattavassa karsintaottelussa. Suomi on tällä hetkellä lohkossa kolmantena hallitsevan maailmanmestarin Portugalin ja Georgian takana, mutta mahdollisten kurinpitopäätösten myötä lohkotulokset voivat muuttua. Filppu korostaa, että taustalla tapahtuvat asiat eivät vaikuta joukkueen valmistautumiseen illan otteluun.

– Jokaista ottelua lähdetään voittamaan kentällä, ei kabineteissa. Ketä tahansa Georgian joukkueessa kentälle asteleekaan, se ei saa vaikuttaa asenteeseemme ottelun aikana, Filppu toteaa tiukasti.

Yhteisenä rintamana lajin uskottavuuden puolesta

Vaikka ensimmäiset vastalauseet edustusoikeudettomista pelaajista tehtiin vasta nyt, ongelma ei ole uusi. Brasilialaispelaajien vaikutus Itä-Euroopan futsalmaissa on ollut merkittävä jo pidemmän aikaa. Ilmiö sai alkunsa jo reilut kymmenen vuotta sitten, kun brasilialaispelaajien liikehdintä Venäjän maajoukkueeseen ja sarjoihin alkoi. Sittemmin kyseenalaisella edustusoikeudella brasilialaispelaajia on nähty monissa joukkueissa. Tilannetta on katsottu vuosia läpi sormien, mutta nyt useiden maiden sietokyky on ylittynyt.

– Tilanne on herättänyt tyytymättömyyttä laajalti. Nyt jokin raja on ehkä ylitetty. Toimimme Portugalin kanssa tässä nyt tietynlaisina suunnannäyttäjinä, sillä tämä nykyinen toimintatapa ei edusta meidän haluamaamme suuntaa futsalin kehityksessä.

Suomen ja Portugalin esimerkin mukaisesti myös muut maat ovat lähestyneet UEFA:a saman asian tiimoilta. Filpun mukaan Suomi ja Portugali ovat saaneet muilta mailta vahvaa tukea, ja onkin hyvin mahdollista, että vastalauseista tullaan lähipäivinä kuulemaan ympäri Eurooppaa.

On todennäköistä, että Suomen ja Portugalin vastalauseista alkanut ilmiö tulee muuttamaan futsalin voimasuhteita Euroopassa merkittävästi. Myös meneillään oleva MM-karsintojen Elite Round tulee olemaan myllerryksen kohteena. Filppu kuitenkin huomauttaa, että kyse on yksittäisiä karsintoja isommasta asiasta.

– Kyse on koko lajin uskottavuudesta. Odotamme, että kaikki kansainvälisessä kilpailujärjestelmässä mukana olevat maat sitoutuvat voimassa oleviin sääntöihin. Edustusoikeudettomien pelaajien käyttö pitää kitkeä lajista pysyvästi, Filppu päättää.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä