Naisten Futsal-Liigassa viikonloppuna ensimmäiset finaalit sekä pronssiottelu

Naisten Futsal-Liigassa on edetty viimeisiin ottelupareihin. Viikonloppuna HIFK FS ja YIlves aloittavat finaalisarjan kahdella ottelulla Helsingissä, ja RaiFu ja Ilves FS pelaavat pronssiottelun Raisiossa.

HIFK FS suuntaa seuraavaksi YIlveksen kimppuun viikonlopun kahdessa kotiottelussa.Kuva: Kirsi Nummela

19.4.2024 klo 19:00

HIFK FS–YIlves
1. finaaliottelu lauantaina 20.4. klo 13:00
2. finaaliottelu sunnuntaina 21.4. klo 13:00

Sekä HIFK FS että YIlves ovat marssineet finaaleihin ilman tappioita pudotuspeleissä – HIFK FS kaatoi puolivälierissä EBK:n suoraan kahdella ja välierissä Ilves FS:n kolmella voitolla, kun taas YIlveksen pudotuspelikevät on tähän mennessä tuottanut suorat ottelusarjavoitot GFT:stä ja RaiFusta. Helsinkiläiset ovat jatkaneet kenties vielä runkosarjaakin vakuuttavammilla otteilla, sillä pelaamissaan viidessä ottelussa se on pitänyt nollat omassa päässään peräti neljä kertaa – vain Ilves FS -välieräsarjan 3–2-voittoon päättyneessä avausottelussa vastustaja onnistui sen verkkoja heiluttamaan. Ylöjärveläiset paketoivat GFT-puolivälieräsarjan varsin helposti, mutta RaiFua vastaan kahden ottelun ratkaisu venyi varsinaisen peliajan yli. Paikka finaaleissa on YIlvekselle historian ensimmäinen.

YIlveksen Senni Viren johtaa pudotuspelien pistepörssiä kuudella maalilla ja neljällä syötöllä, Mia Pajunen (4+2) ja Jenni Häkli (3+2) ovat ylöjärveläisistä myös iskeneet yli pisteen peri peli. Rosa-Maria Siren (3+1) toimi ratkaisupelaajana tehden voittomaalit molemmissa RaiFu-välieräsarjan jatko-otteluun ja rangaistuspotkukilpailuun edenneissä otteluissa. Emiilia Syvänen on aloittanut ylöjärveläisten maalilla pudotuspeleistä kolme, Helena Unkuri kaksi. HIFK FS:n tehokkaimpia ovat olleet Hanna Halonen (1+8), Sandra Lind (6+0) sekä kahden maalin ja kolmen syötön Selja Laine ja Tiia Savolainen. Siiri Aho on kantanut helsinkiläisten torjuntavastuuta osuen myös vastustajan maalipuiden väliin kahdessa Ilves FS -ottelussa.

HIFK FS:n Savolainen tunnistaa vastustajan vahvuudet ja antaa heille tunnustusta, mutta helsinkiläisleirissä lähdetään silti luottavaisena hakemaan toista peräkkäistä mestaruutta: ”Välierät menivät odotetusti – saatiin tarvittavat voitot ja kaksi nollapeliä osoittivat puolustuspelimme vahvuuden. Ilves FS antoi hyvän vastuksen, ja saatiin kehittää omaa avauspelaamista heidän kovan prässin alla. Nyt YIlves on haastava vastustaja, he tykkäävät heittää korkeita ja pitkiä palloja sekä pyrkivät laukomaan todella paljon. Oman maalinedustan puolustaminen sekä laukausten peittäminen tulevat olemaan tärkeässä roolissa. Mahtavaa päästä aloittamaan finaalisarja kotona, isompi kenttä tukee monipuolista hyökkäyspeliämme. Fiilis joukkueessa on loistava, näitä pelejä on odotettu! Totta kai lähdetään uusimaan mestaruutta.”

YIlveksen Siren lähtee innoissaan seuran ensimmäisiin finaaliotteluihin tavoitteena edetä ottelu kerrallaan kohti voittoa: ”Välieräsarjan saimme toivotulla ja ansaitulla tavalla maaliin, kolme otteluvoittoa kolmesta pelistä. RaiFu antoi kovan vastuksen, ja jännittää sai loppuun asti. Finaalipaikka on seurallemme historiallinen, ja fiilikset joukkueessa ovat mahtavat ja ennen kaikkea odottavat. Tuleva vastustaja, meille aiemmistakin pudotuspeleistä tuttu HIFK FS, on taitava ja nopea joukkue. Lähdemme finaalipeleihin antamaan kaikkemme ja tavoittelemaan kirkkainta mitalia ottelu kerrallaan.”

Kyseessä on erittäin mielenkiintoinen finaalipari. Kummallakin on omat, hieman erilaiset vahvuutensa – HIFK FS on antanut läpi kauden kovia näyttöjä monipuolisesta hyökkäyspelistä, jolla se pystyy eri tavoin haavoittamaan vastustajaansa, kun taas YIlves pelaa hieman simppelimmin ja suoraviivaisemmin omalla syvään iskostetulla pelitavallaan, johon sillä löytyy erinomaiset pelaajat. Helsinkiläisten maalivahti Aho pelaa vasta ensimmäistä kauttaan pääsarjatasolla, mutta on ollut erinomainen, ylöjärveläisillä on taas sarjan paras maalivahtikaksikko Syvänen–Unkuri. Kummaltakin löytyy lisäksi paljon mielenkiintoisia yksilöitä, jotka pystyvät nousemaan tiukkojen otteluiden ratkaisijoiksi. HIFK FS lähtee finaalisarjaan itseoikeutettuna ennakkosuosikkina, mutta koko kauttakin tarkastellessa YIlves ei ole tullut kovinkaan kaukana perässä ja pystyy varmasti nappionnistumisella haastamaan mestaruudesta aivan tosissaan.

Ruutu+:n ottelulähetykset:
1. ottelu
2. ottelu

Pronssiottelu RaiFu–Ilves FS
Lauantaina 20.4. klo 13:00

Sekä RaiFu että Ilves FS etenivät puolivälieristä eteenpäin suoraan kahdella voitolla – raisiolaiset Mad Maxia ja tamperelaiset KaDya vastaan – mutta välierissä kumpikin joukkue jäi voitoitta YIlveksen sekä HIFK FS:n osoittauduttua paremmiksi. Vaikka finaalipaikka jäikin haaveeksi, voi kummankin joukkueen kautta kuvailla suhteellisen onnistuneeksi, ja pronssinen päätös kaudelle olisi kummallekin oikein hyvä suoritus. RaiFulle tämän kauden paikka mitalipeleissä on seurahistorian ensimmäinen.

RaiFun Tekla Valkeapää (3+4) on pudotuspelien pistepörssin kolmantena, Stella Enwena (5+1), Ella Mäki (4+1) ja Iines Fager (2+3) ovat raisiolaisten muut vähintään piste per peli -tahdilla pudotuspeleissä pelanneet pelaajat. Ilves FS on tehnyt kärkinelikosta vähiten maaleja pudotuspeleissä, tehokkaimpina Julia Jokiranta (3+0) ja Iina Heikkilä (1+2). Kummallakin joukkueella on ollut koko kauden selvä ykkösmaalivahti, kun Eveliina Koskela on vartioinut RaiFun maalia peräti joka ikisessä tämän kauden ottelussa ja Tiia Ropanen on pelannut valtaosan tamperelaisten otteluista – pudotuspeleissä jokaisen.

RaiFun Tiiu Lehtonen katsoo mennyttä kautta jo nyt varsin tyytyväisenä, mutta nälkää viimeiseen otteluun ja kauden kruunaamiseen mitaliin vielä on: ”Välierät YIlvestä vastaan olivat pelillisesti tasaisia, josta kertoo kahden pelin venyminen jatko-otteluun. Peleistä jäi paljon hampaankoloon, joten taistelutahtoa mitalin saamiseen riittää. Ilves FS on taitava joukkue, ja meidän pitää antaa kaikkemme kentällä ansaitaksemme voiton. Kautta ennen asetetut tavoitteet ovat jo täyttyneet, mutta vuoden takaisessa gaalassa lupaamani mitali olisi huikea lunastaa, ja se olisi ansaittu lopetus tälle hienolle kaudelle.”

Tamperelaisten Iina Heikkilä odottaa kovaa kamppailua pronssimitalista: ”Välierien lopputulos oli totta kai pettymys koko joukkueelle. Nyt katseet on jo kuitenkin suunnattu tulevaan pronssikamppailuun, johon lähdemme todella nälkäisinä. Vastaan asettuu vikkelä joukkue, jonka vauhtiin on pystyttävä vastaamaan heti ottelun alusta. Keskittyminen täytyy olla kohdillaan heti pillin soidessa, sillä hetkenkään nukahdukselle ei ole varaa. Hyvällä asenteella matkaamme siis kohti Raisiota, jossa varmasti nähdään todella tiukka kamppailu.”

Runkosarjan sijoille 3. ja 4. sijoittuneiden joukkueiden voinee sanoa olevan oikealla paikallaan pronssiottelussa, ja nyt edessä on varmasti tasainen vääntö mitalista. Runkosarjassa voitot menivät tasain 1–1, mikä kertoo myös joukkueiden tasaväkisyydestä. RaiFu saa hienoista etua päästessään pelaamaan kotiyleisönsä edessä omaa vauhtifutsaliaan, mutta keskimäärin hieman maltillisemmin pelaava Ilves FS pystyy varmasti vastaamaan tempoon ja pyörittämään myös omaa peliään. Varmasti pienten marginaalien ottelu edessä, joka voi päättyä aivan kummin päin tahansa!

Ruutu+:n ottelulähetys

RaiFu pääsee pelaamaan pronssiottelun kotonaan.Kuva: Kirsi Nummela