Naisten Futsal-Liiga: sarjanousija EBK ei halua olla tähdenlento

Naisten Futsal-Liigaan saatiin täksi kaudeksi yksi uusi joukkue, kun espoolainen EBK nousi viime kevään päätteeksi ylimmälle sarjatasolle.

Sarjanousija EBK lähtee haastamaan Naisten Futsal-Liigan joukkueitaKuva: EBK

23.8.2022 klo 08:32

EBK:n viime kevät Naisten Futsal-Ykkösessä oli upea. Joukkue selviytyi niukasti pisteen erolla jatkosarjaan sijoittuen alkusarjassa A-lohkon toiseksi. Jatkosarjassa joukkue oli neljästä ryhmästä kaikkein vahvin. Se kaatoi Kuopiossa KuPS:n ja Espoossa FC OPA:n. Ainoa tappio tuli Mikkelissä, kun PU-62 oli parempi maalein 5-4.

Kaksi voittoa riitti kuitenkin jatkosarjan voittoon ja suoraan liiganousuun. Paikka Naisten Futsal-Liigassa on EBK:n seurahistoriassa futsalin osalta ensimmäinen aikuisten pääsarjaedustus.

EBK:n päävalmentaja Janne Laine tunnustaa, että nousu tuli osin yllätyksenä.

- Joukkueen pelaaminen kehittyi viime kauden mittaan koko ajan. Nousu oli ainakin itselleni yllätys. Tosin jo ennen kautta kerroin seurajohdolle, että palasten loksahdellessa kohdilleen näen, että kaikki on mahdollista, sillä joukkueen työmoraali ja toiminta harjoituksissa olivat erinomaisia.

EBK:n viime kevät päättyi nousujuhliinKuva: Taru Hurmekoski

Uuteen liigakauteen vähäisin muutoksin

Uuteen kauteen EBK lähtee vain pienten muutosten myötä. Ainoa menetys on joukkueen parhaisiin pistenaisiin kuulunut Niina Mäenpää, joka lopetti pelit liigassa ulkomaillemuuton vuoksi. Uusia pelaajia on sen sijaan enemmän.

- Sanni Keränen saatiin PEPO:sta, Milja Korhonen Oulusta ja Emilia Rauvanlahti PEP:stä. Lisäksi omasta reservijoukkueesta on nostettu nuoria mukaan liigajengiin: Emma Partonen, Madeleine Carpelan, Amanda Pitkänen, Anna Aarninsalo ja Anna Rauvanlahti. Pelaajamäärä on riittävä ja tervettä kilpailua on kaikille pelipaikoille, Laine kertoo.

Joukkue on siis käytännössä kasassa, ja myös kapteeni Emilia Jaatinen on tyytyväinen kesän antiin.

- Muutama kesäkuukausi meni tasapainoisesti ohjatun sekä omatoimisen treenin yhdistelmänä. Nyt olemme päässeet taas täysillä vauhtiin myös pallollisen treenin kanssa, jonne onkin kiva määrä pelaajia heti löytänyt.

Tavoitteena kasvaa liigamittoihin

Harjoituskausi tähtää tietysti siihen, että joukkue on heti alkukaudesta valmis taistelemaan tasapäisesti muiden liigajoukkueiden kanssa.

- Tavoitteena on ennen kaikkea kehittyä edelleen joukkueena, ja organisaationa tavoite on kasvaa liigamittoihin, ettei nousu jäisi vain yhdeksi tähdenlennoksi, Laine toteaa.

Kapteeni Jaatinen uskoo, että näin myös käy.

- Uutena joukkueena pyrimme ensinnäkin siihen, että saadaan tasaisia vääntöjä ja pystymme haastamaan tuloksissa vanhoja konkarijoukkueita liigassa.

- Pidän meidän vahvuuksina joukkueen yhteishenkeä, hyvää yhdessä tekemisen tasoa sekä vahvaa sitoutuneisuutta. Meillä on kasassa hyvä sekoitus nuorempia ja kokeneempia pelaajia. Kun löydämme yhteisen tekemisen tavan ja saamme sitä toteutettua joukkueena, niin voidaan päästä pitkälle, Jaatinen luo uskoa omiinsa.

Mutta mitkä joukkueet ovat tulevalla kaudella Naisten Futsal-Liigan vahvimmat mitalisuosikit? Päävalmentaja Laine ei vielä nosta EBK.ta aivan kärkitaistoon ensimmäisellä liigakaudella.

- Kestomenestyjä MuSa on vahvin suosikki. Sitten HIFK ja Ylöjärven Ilves kuuluvat seuraavaan kategoriaan. Kauden musta hevonen tulee olemaan KaDy. Huhujen mukaan moni viime vuonna suhteellisen vahva joukkue on menettänyt tärkeitä pelaajia, mikä vaikeuttaa kauden ennustamista, joten tulossa on äärimmäisen mielenkiintoinen liigakausi, Laine päättää.

Sarja käynnistyy Porista

EBK:n liigakausi käynnistyy sunnuntaina 25.9. kovimmassa mahdollisessa paikassa, kun joukkue matkustaa hallitsevan mestarin MuSaFutsalin vieraaksi Poriin. Sitä ennen joukkue pelaa ainakin viisi harjoitusottelua.

Ensimmäisen kerran kotiyleisölleen EBK esittäytyy torstaina 6.10, jolloin joukkue emännöi GFT:tä Espoon paikalliskamppailussa.

Tutustu myös EBK:n kotisivuihin www.ebk.fi

Etkö löytänyt etsimääsi?