Näin Ykkösliiga, Miesten Ykkönen ja Miesten Kakkonen pelataan kaudella 2024

Valtakunnallisten sarjojen pelitapa vahvistetaan lopullisesti Palloliiton hallituksen kokouksessa 11. joulukuuta 2023.

Kuvituskuva.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

6.11.2023 klo 14:58

Ykkösliiga (10 joukkuetta):

Ykkösliigassa pelataan aluksi kaksinkertainen sarja (18 kierrosta). Tämän jälkeen pelataan kolmas kierros niin, että kaksinkertaisen sarjan viisi parasta joukkuetta saa osakseen viisi kotiottelua – muut saavat neljä kotiottelua. Sarjassa pelataan siis yhteensä 27 ottelua, minkä päätteeksi:

– sarjan voittaja nousee Veikkausliigaan
– toiseksi sijoittunut joukkue etenee Liigakarsintaan (kaksiosainen karsinta Veikkausliigassa 11. sijoittunutta vastaan)
– yhdeksänneksi sijoittunut joukkue karsii Ykkösliiga-paikastaan (kaksiosainen karsinta Ykkösessä toiseksi sijoittunutta vastaan)
– 10. sijoittunut joukkue putoaa Ykköseen

Ykkösliiga.

Miesten Ykkönen (12 joukkuetta):

Ykkösessä pelataan aluksi kaksinkertainen runkosarja (22 kierrosta). Tämän jälkeen jakaannutaan pelaamaan ylempää (1.–6. sijoittuneet) ja alempaa (7.–12. sijoittuneet) jatkosarjaa, joissa kuusi joukkuetta pelaa yksinkertaisen sarjan – runkosarjassa kerätyt pisteet säilyvät. Sarjassa pelataan siis yhteensä 27 ottelua, minkä päätteeksi:

– sarjan voittaja nousee Ykkösliigaan
– toiseksi sijoittunut joukkue karsii Ykkösliiga-paikasta (kaksiosainen karsinta Ykkösliigassa yhdeksänneksi sijoittunutta vastaan)
– 11. ja 12. sijoittuneet putoavat Kakkoseen

Ykkönen.

Miesten Kakkonen (kolme lohkoa, joissa 10 joukkuetta):

Kaikissa Kakkosen lohkoissa pelataan aluksi kaksinkertainen runkosarja (18 kierrosta). Runkosarjan jälkeen lohkoissa jakaannutaan ylempään (1.–6) ja alempaan (7.–10.) jatkosarjaan. Runkosarjassa kerätyt pisteet säilyvät mukana.

– Ylemmässä jatkosarjassa pelataan yksinkertainen sarja, jossa kolme parasta joukkuetta saa osakseen kolme kotiottelua, ja muut kaksi. Tämän jälkeen joukkueet ovat pelanneet 23 ottelua.
– Ylemmän jatkosarjan jälkeen kunkin lohkon kaksi parasta joukkuetta sekä kaksi parasta lohkokolmosta (yhteensä kahdeksan joukkuetta) pelaavat pudotuspelit valmiin kaavion mukaan. Pudotuspelien päätteeksi kaksi joukkuetta nousee Ykköseen.

– Alemmassa jatkosarjassa pelataan kaksinkertainen sarja. Alemman jatkosarjan päätteeksi lohkojen 9. ja 10. sijoittuneet joukkueet putoavat Kolmoseen – yhteensä putoajia on siis kuusi.

Kakkonen.

Etkö löytänyt etsimääsi?