Murskavoitto ei riittänyt U19-pojille suoraan jatkopaikkaan

San Marino kaatui karsintojen päätöskamppailussa lukemin 8–0. Raportti on puutteellinen, koska ottelusta ei saatu livelähetystä.

Suomen avaus San Marinoa vastaan.

17.10.2023 klo 17:58

U19-pojat (2005 ja myöhemmin syntyneet) päätti EM-karsintaturnauksen 8–0-voittoon San Marinosta. 0–0-tasapelillä Romaniaa vastaan turnauksen aloittanut Suomi hävisi Tshekille 0–1 ja keräsi kolmesta ottelusta neljä pistettä – se ei riittänyt lohkon kakkossijaan, sillä Tshekki ja Romania pelasivat samaan aikaan 1–1-tasapelin. Tshekki (7 p) voitti lohkon, ja Romania (5 p) sijoittui toiseksi.

Suomi sai otteluun loistavan alun, kun Aaro Toivonen viimeisteli avausmaalin jo viidennellä minuutilla. Minihuuhkajat tuplasi johtonsa vartin kohdalla – osuma merkittiin Tommaso Benvenutin omaksi maaliksi. Otto Hannula vei Suomen 3–0-johtoon 31. minuutilla, ja Danila Bulgakov iski neljännen maalin muutamaa minuuttia myöhemmin.

David Ezeh teki 5–0-maalin heti toisen jakson alussa ja osui toistamiseen 77. minuutilla. Ezeh täydensi hattutemppunsa loppuhetkillä – 8–0-maalin viimeisteli lisäajalla Akseli Puukko. Minihuuhkajat mätti tarvittavan määrän maaleja, mutta Romanian yltäminen tasapeliin Tshekkiä vastaan tarkoitti, että Suomi jäi lohkon kolmanneksi.

– Tämä ottaa koville, mutta jalkapallo on joskus tällaista. Teimme tänään sen, mitä piti – tarvitsimme kahdeksan maalia ja onnistuimme siinä, mutta se ei riittänyt. Olen ylpeä pojista. Odotimme, että pienet marginaalit ratkaisevat jatkopaikat, mutta tuntuu todella karulta, että jatkopaikka jäi meidän osaltamme maalin päähän, päävalmentaja Peter Lundberg sanoi.

– Jos katsoo tilastoja, voimme olla tyytyväisiä siihen, että päästimme vain yhden maalin kolmessa ottelussa. Emme myöskään päästäneet vastustajia hyville paikoille. Meidän olisi kuitenkin pitänyt tehdä maaleja kahdessa ensimmäisessä pelissämme. Emme olleet tarpeeksi kliinisiä Romaniaa ja Tshekkiä vastaan, Lundberg jatkoi.

– Matka tämän ikäluokan kanssa on ollut hieno. Pojat toteuttivat karsinnoissa pelitapaamme hienosti kuten aiemmissakin maaotteluissamme – he olisivat ansainneet enemmän. Olen varma, että tästä ikäluokasta tulee jatkossa hyviä pelaajia U21- sekä A-maajoukkueelle.

Tshekki ja Romania etenivät EM-jatkokarsintoihin, ja Suomi menee lohkokolmosten vertailuun. Karsintojen paras lohkokolmonen etenee jatkokarsintoihin – kaikkien lohkojen tilanteet löytyvät täältä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä