Miska Ylitolva: "Meillä on luottavainen fiilis"

KTP:ssä lainalla oleva Miska Ylitolva ennakoi, että Pikkuhuuhkajat kaatavaa Albanian perjantaina.

Miska Ylitolva pelasi molemmissa syyskuun U21-maaotteluissa.Kuva: Riku Laukkanen

12.10.2023 klo 18:30

Keväällä 2022 vasta 17-vuotias Miska Ylitolva otti ryminällä paikkansa HJK:n oikeana wingbackina, mikä poiki näyttöpaikan myös Huuhkajissa kevään Islantia ja Slovakiaa vastaan. Hyvä vire taittui kuitenkin loukkaantumisen myötä, eikä paikan takaisin nappaaminen Pyry Soirilta ja Tuomas Ollilalta ottanut HJK:ssa enää onnistuakseen.

Nuori pelaaja tarvitsee peliminuutteja, joten heinäkuussa RoPS-kasvatti lähti lainalle KTP:n riveihin. Kotkassa Ylitolva on napannut avauksen paikan nopeasti.

– Siirto oli mun mielestä oikea ratkaisu, jos mietin vaan itseäni. Olen päässyt hyvin pelaamaan ja jengiin sisään. On saanut luottoa, mitä kautta huomaa heti, että on kehittynyt taas - päässyt pelirytmiin kiinni. Sitä kautta menen uralla eteenpäin, että saan minuutteja ja isompaa roolia, Ylitolva miettii.

Vastuuta on tullut sekä oikeana puolustajana että oikeana laiturina.

– Nyt viime peleissä olen ollut enemmän hyökkäävässä roolissa. Wing-backina ja pakkina pelatessa olen ollut paljon hyökkäyksissä mukana, eikä laiturina pelaaminen eroa siitä kovin paljoa. Koen, että myös laiturina pelaaminen on hyvin istunut minulle, Ylitolva kertoo.

Joukkueen vire on tosin ollut alamaissa. Tappioputki on venynyt jo seitsemän ottelun mittaiseksi, ja haastajasarjan viimeisessä pelissä IFK Mariehamnia vastaan on pelissä joukkueen mahdollisuus säilyä sarjassa.

– Pystyn kyllä sanomaan, että vaikka meillä on ollut heikkoja tuloksia eikä ole peli rullannut, niin joukkuehenki ei ole silti lähtenyt mitenkään käsistä. Joukkueessa on se hyvä puoli, että se on silti pysynyt hyvänä ja jengi tulee hymyillen treeneihin, vaikka on huonoja tuloksia tullut peleissä. Sen huomaa, että kukaan ei syytä toisia mistään häviöistä tai ole työntänyt päätä pensaaseen. Kaikki on pelissä vielä, se on hyvä piirre KTP:n joukkueessa, Ylitolva vakuuttaa.

Ylitolva ja Suomi ovat valmistautuneet perjantain otteluun harjoittelemalla Veritas Stadionilla.Kuva: Tiina Pirila

Ylitolva teki Pikkuhuuhkajadebyyttinsä kesän 2023 maaotteluissa Puolaa ja Sloveniaa vastaan - varsin poikkeuksellisesti vasta reilu vuoden verran Huuhkajadebyytin jälkeen. Ylitolvan mielestä joukkueet eivät eroa toisistaan ainakaan ohjelmansa osalta.

– Ne ovat yhtä ammattimaisia ympäristöjä. Ohjelmassa on tarkasti palaveria, treeniä, vapaa-aikaa, ruokailut yhdessä myös. Eivät ne sillä tavalla eroa, mutta totta kai eri pelaajat Huuhkajissa on ja vielä kovempi taso sitä kautta. Mutta on paljon yhtäläisyyksiä myös, Ylitolva arvioi.

U21-maajoukkueessa Ylitolva on pelannut oikeana puolustajana. Kilpailua avauksen paikasta on erityisesti Norjassa pelaavan Kalle Walliuksen kanssa.

– Siinä on muutama pelaaja, kenen kanssa taistellaan paikasta. Tasaista on, eikä ole mitään selkeitä valintoja. Meidän joukkueemme on täynnä laadukkaita pelaajia, eikä kukaan voi olla varma, että pelaa jokaisen pelin avauksessa. Pitää olla seurajoukkueesta näytöt, sekä osoittaa tasonsa myös täällä maajoukkueen kanssa treeneissä. Pitää voida näyttää, että on nälkää ja halua, että ansaitsee pelata, Ylitolva kertoo joukkueen sisäisestä kilpailutilanteesta.

Pikkuhuuhkajien karsinta-avaus Sveitsiä vastaan päättyi pettymykseen, kun Otso Liimatan avausmaalista huolimatta vieraat veivät Turusta pisteet numeroin 1-2. Ylitolva kertoo, että kun tulos unohdetaan, hänen mielestään peli oli kuitenkin hyvä.

– Johdimme pitkään 1-0, ja meillä oli mielestäni jopa paremmat maalipaikat sitä ennen, kun päästimme ne kaksi maalia aika nopeaan tahtiin. Sitä ennen peli oli hyvin kontrollissa, mutta totta kai aika nopeasti ja ikävästi se peli kääntyi, Ylitolva arvioi.

Molemmat Sveitsin maalit tulivat erikoistilanteesta tai sellaisen jälkitilanteesta.

– Pitää olla niissä vielä hitusen vahvempi, kun erikoistilanteet kuitenkin ratkaisee paljon näitä pelejä. Ne ovat sellaisia, että niissä pitää vaan olla kova, Ylitolva sanoo.

Nyt fokus on asetettu kohti Albania-ottelua. Valmistautuminen on sujunut hyvin.

– Meillä on siitä ottelusta oikein luottavainen fiilis. Ollaan jo käyty asioita läpi Albaniasta ja vielä on varmasti paljon informaatiota tulossa. Luottavaisin fiiliksin totta kai kotikentällä lähdetään pelaamaan. Meillä on vahva, pallollinen jengi sekä paljon hyvin pelaajia. Osaamme pelata hyvää futista, joten ihan pallolla lähdetään pelaamaan ja sitä kautta tietenkin kaadetaan Albania kotiyleisön voimin. Ei siinä mitään ihmeellisyyksiä lähdetä tekemään. Ylitolva summaa.

Kuuntele Ylitolvan koko haastattelu Veikkausliiga-podcastissa.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä