Miesten Ykkösen pelaajalle neljän vuoden toimintakielto dopingrikkomuksesta

Antidopingasioiden kurinpitolautakunta on määrännyt viime kaudella miesten Ykkösessä Pargas IF:ä edustaneelle jalkapalloilija Matias Lahdelle neljän vuoden urheilun toimintakiellon dopingrikkomuksesta. Suomen Palloliitto on asettanut pelaajan toimintakieltoon jalkapallossa 6.11.2026 asti. Urheilijan joukkueelle ei vaadittu seuraamuksia.

Kuvituskuva

9.12.2022 klo 13:06

Antidopingasioiden kurinpitolautakunnan päätös 7.11.2022

Antidopingasioiden kurinpitolautakunta on määrännyt jalkapalloilija Matias Lahdelle neljän vuoden urheilun toimintakiellon dopingrikkomuksesta. Urheilijan Kotkassa 3.6.2022 Ykkösen ottelussa antamassa dopingnäytteessä oli urheilussa kiellettyä ainetta.

Urheilijan antama dopingtestinäyte sisälsi Letrotsolin aineenvaihduntatuotetta Bis-(4-cyanophenyl) methanol. Tämä kuuluu Maailman antidopingtoimisto WADAn Kielletyt aineet ja menetelmät 2022 -luettelon luokkaan S4.1 Hormoneihin ja aineenvaihduntaan vaikuttavat modulaattorit. Letrotsoli on erikseen määritelty aine ja kielletty kaikkina aikoina.

Antidopingasioiden kurinpitolautakunnan päätöksessä todetaan, että urheilija ei ollut käyttänyt ainetta suorituskyvyn parantamiseen vaan sairautensa hoitoon. Urheilija kuitenkin käytti kielletyksi tietämäänsä lääkettä ennen sitä koskevan erivapaushakemuksen käsittelyä. Tämän vuoksi lautakunta katsoi urheilijan syyllistyneen tahalliseen dopingrikkomukseen.

Urheilija katsottiin rikkoneen Suomen antidopingsäännöstön kohtaa 2.1 urheilijalta otetussa näytteessä on kiellettyä ainetta, sen aineenvaihduntatuotteita tai merkkiaineita.

Antidopingasioiden kurinpitolautakunta määräsi Lahdelle Suomen antidopingsäännöstökohdan 10.2.2. perusteella neljän vuoden urheilun toimintakiellon, joka päättyy 6.11.2026. Urheilijan joukkueelle ei vaadittu seuraamuksia.

Miesten Ykkösessä epäily dopingrikkomuksesta >>
SUEKin tiedote asiasta 9.12.2022 >>