Miesten Suomen Cupin ottelu FC SCJ–KePS uusitaan

FC SCJ:n tekemä vastalause hyväksyttiin.

Suomen Cup -pokaali

19.3.2024 klo 13:29

Perjantaina 15.3. pelattu Suomen Cupin ensimmäisen kierroksen ottelu FC SCJ–KePS on määrätty pelattavaksi uudestaan. Kotijoukkue teki ottelusta vastalauseen perusteenaan erotuomarin tekemä jalkapallosääntöjen vastainen ratkaisu. Poikkeuksellinen tapaus eteni kilpailunjärjestäjän käsittelyyn kilpailumääräysten kohdan 25.5 mukaan:

Erotuomarin ottelua koskevat päätökset ovat jalkapallosääntöjen 5. §:n mukaan lopullisia. Tällaisia päätöksiä vastaan tehdyt vastalauseet eivät pääsääntöisesti voi johtaa uusintaotteluun. Kilpailunjärjestäjä voi kuitenkin määrätä uusintaottelun, mikäli erotuomari on tehnyt jalkapallosääntöjen vastaisen ratkaisun.

Vastalauseen mukaan erotuomari on tehnyt jalkapallosääntöjen vastaisen ratkaisun poistaessaan FC SCJ:n maalivahdin kentältä tilanteessa, jossa oma pelaaja on pelannut pallon maalivahdille, joka on estänyt pallon menemisen maaliin kädellä.

Maalivahdin poistamisella kentältä ottelun 32. minuutilla tilanteessa, jossa joukkue johtaa ottelua 1–0, on käsittelijän näkemyksen mukaan merkittävä vaikutus ottelun lopputulokseen. Ottelu on päättynyt KePS:n 4–2-voittoon.

Päätös

FC SCJ:n vastalause hyväksytään ja kilpailunjärjestäjä määrää ottelun pelattavaksi uudelleen jalkapallon kilpailumääräysten kohdan 25.5. mukaisesti. Maalivahdin kentältäpoistosta seurannut automaattinen pelikielto poistetaan. Vastalausemaksu palautetaan.

Lisätiedot: Matti Räisänen (Sääntö-, määräys- ja kurinpitoasiantuntija), matti.raisanen (a) palloliitto.fi

Päätös on toimitettu seuroille 19.3.2024. Tässä uutisessa koko raporttia on tiivistetty.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä