Miesten futsalmaajoukkue leirille 22.-26. toukokuuta – mukana uusia pelaajia ja taustoja

Miesten futsalmaajoukkue leireilee 22.-26. toukokuuta. Leirille on kutsuttu kolmesta maalivahdista ja 19 kenttäpelaajasta koostuva ryhmä. Leiri on uuden päävalmentajan Sergio Gargellin ensimmäinen leiri maajoukkueen peräsimessä.

Olli Pöyliö ja Henri AlamikkotervoKuva: Ⓒ Essi Salonen /Essi Salonen

29.4.2022 klo 17:08

Futsalmaajoukkueen uusi päävalmentaja julkistettiin 21. maaliskuuta. Maajoukkueen päävalmentajan suuret saappaat täytti italialainen huippuvalmentaja Sergio Gargelli, joka on suomalaisille futsalihmisille entuudestaan tuttu Akaa Futsalin päävalmentajana. Gargellin valtakausi futsalmaajoukkueessa alkaa virallisesti heti Futsal-Liigan päätyttyä. Ensimmäinen leiri järjestetään heti Futsal-Liigan finaalien jälkeen. 22.-26. toukokuuta.

Uuden päävalmentaja myötä myös futsalmaajoukkueen taustatiimiin tuli muutoksia. Valmennustiimi tulee koostumaan jatkossa kolmesta valmentajasta ja kahdesta maalivahtivalmentajasta. Gargelli saa tuekseen kaksi entistä maajoukkuepelaajaa. Kakkosvalmentajan rooliin hyppää yli 100 maaottelua pelannut ja viittä Suomen mestaruutta juhlinut Antti Teittinen. Teittinen toimi pitkään Ilveksessä pelaajavalmentajana, mutta edustaa nykyisin pelaajana Mad Maxia. Teittisen lisäksi valmennustiimiä jatkossa täydentää Akaa Futsalin pitkäaikainen kapteeni, niin ikään maajoukkueessa edustanut Jussi Nyström.

Maalivahtivalmennuksesta vastuun ottaa espanjalainen Pedro Tomás Cuadra Jimenéz. Maalivahtien valmennukseen tulee osallistumaan myös Petteri Lehtinen.

Fyysisestä valmennuksesta vastaavat jo aikaisemmilta vuosilta tutut fysioterapeutit Ivan Bazoulev, Mikko Virtala ja Samu Kauppila. Bazoulev tulee olemaan päävastuussa fyysisestä valmennuksesta, kun taas Virtala ja Kauppila huolehtivat erityisesti palautumisesta ja vammojen hoidosta. Fysioterapeuttien lisäksi valmennuksen tukena tulee jatkossa olemaan uusi videoanalyytikko Antti-Petteri Mäkinen. Mäkinen on toiminut valmennustehtävissä Pirkkalan Jalkapalloklubissa ja käynyt Palloliiton videoanalyytikkokoulutuksen.

Uutena joukkueeseen liittyy myös huoltaja Kari Korpela. Lisäksi joukkueen taustalla tulevat toimimaan joukkueenjohtaja Tommi Limnell, futsalpäällikkö Jyrki Filppu sekä tiedottaja Essi Salonen.

Futsalmaajoukkueen taustat:

Sergio Gargelli, päävalmentaja
Antti Teittinen, valmentaja
Jussi Nyström, valmentaja
Petteri Lehtinen, maalivahtivalmentaja
Pedro Cuadra, maalivahtivalmentaja
Ivan Bazoulev, fysioterapeutti
Samu Kauppila, fysioterapeutti
Mikko Virtala, fysioterapeutti
Kari Korpela, huoltaja
Antti-Petteri Mäkinen, videoanalyytikko
Essi Salonen, tiedottaja
Tommi Limnell, joukkueenjohtaja
Jyrki Filppu, futsalpäällikkö

MYÖS PELAAJISSA MUKANA UUSIA KASVOJA

Gargelli kertoi tiedostustilaisuudessa maaliskuussa, että aikoo uudistaa maajoukkueen pelitapaa hyvin vähitellen, eikä dramaattisia muutoksia tulla näkemään. Historiallisten EM-kisojen jälkeen kuitenkin osa runkopelaajista ilmoitti maajoukkueuransa päättyvän - näihin pelaajiin lukeutui mm. legendaarinen kapteeni Panu Autio. Tiedossa siis oli, että jonkun verran uusia pelaajia leireillä tultaisiin näkemään. Leirille kutsutun joukkueen runko on kuitenkin hyvin pitkälti rakentunut Hollannissa mukana olleen EM-kisaryhmän ympärille.

Hollannissa mukana olleiden pelaajien lisäksi leirille on kutsuttu jo aikaisemminkin futsalmaajoukkueessa esiintyneet Vesa Lilja, Jaakko Alasuutari, Joonas Madetoja ja erityisesti U19 maajoukkueesta tuttu Taneli Kohonen. Myös loukkaantumisen takia kisaryhmän ulkopuolelle jäänyt Mikko Kytölä on luonnollisesti mukana.

Leirillä tullaan näkemään myös täysin uusia kasvoja. Kyntensä maajoukkueessa pääsevät näyttämään Mad Maxia edustava Manu Kuisma ja TopV:n Sampo Ala.

Maalivahdit (3):

Kasper Kangas, Akaa Futsal