Miesten Futsal-Liiga: Akaa Futsal uuden edessä mitalijahtiin

Viime kaudella neljänneksi jäänyt Akaa Futsal hakee paluuta mitalikantaan uuden päävalmentajan johdolla – ja uudessa kotihallissa.

Aleksi Pirttijoki on yksi Akaan maajoukkuepelaajistaKuva: Tuukka Nyström / Newstream Photography

15.9.2022 klo 10:38

Viime kauden päätteeksi Akaa Futsalin päävalmentaja Sergio Gargelli valittiin uudeksi Suomen futsalmaajoukkueen käskijäksi, joten Akaa oli tilanteessa, jossa sen piti etsiä jo toisena vuonna peräkkäin uusi valmentaja. Katseet kohdistuivat Espanjan liigaan ja Real Betiksen organisaatioon, josta löytyi mies nimeltä Alejandro De San Bernabé Clemente.

- Alejandrolla on kokemusta Espanjan pääsarjasta, mutta ennen kaikkea hänellä on valtava intohimo ja halu oppia lajista koko ajan lisää. Ensimmäiset viikot Akaassa ovat näyttäneet, että teimme loistavan valinnan. Kun vielä kokenut toinen valmentajamme Jari Hakala jatkaa seurassa, olemme valmennuksen osalta hyvissä käsissä, kertoo Akaa Futsalin puheenjohtaja Tero Kivistö.

Uusi päävalmentaja ei ole ainoa uusi asia, jonka edessä Akaassa ollaan. Myös kotihalli vaihtui legendaarisesta Toijalan Monitoimihallista uuteen Akaa Areenaan.

- Onhan tätä odotettu jo useita vuosia. Nyt pääsemme myös kehittämään ottelutapahtumaa ihan eri tavalla. Tulevina vuosina haluamme tietysti myös kasvattaa yleisömääriä, ja esimerkiksi ottelutapahtumien yritysmyyntiä. Areena tarjoaa tähän isoja mahdollisuuksia, mutta ilman kovaa työtä mitään ei tapahdu. Mennään askel kerrallaan eteenpäin tässäkin, Kivistö muistuttaa.

Kasper Kangas tilkitsee jälleen Akaan maalinsuuta.Kuva: Tuukka Nyström / Newstream Photography

Joka vuosi jotain paremmin

Akaa Futsal nousi Futsal-Liigaan vuonna 2012. Jo ensimmäisillä kausillaan se oli pudotuspeleissä, ja viimeiset kuusi vuotta joukkue on ollut neljän parhaan joukossa. Kivistö ei usko, että tämä on sattumaa.

- Urheilussa on aina sattumalla sijaa, mutta menestyksemme on enemmänkin osoitus siitä, että pitkäjänteinen työ kannattaa. Joka vuosi on pystytty ottamaan uusia steppejä joillakin osa-alueilla. Olemme pyrkineet vahvistamaan seuraa kokonaisvaltaisesti sen sijaan, että olisimme lähteneet satsaamaan vain edustusjoukkueen kokoonpanoon. Tietysti kohtalaisen hyvä menestys kentällä antaa lisäboostia ja uskoa siihen, että suuntamme on oikea, muta isommat tavoitteet meillä on vasta edessä päin.

Viime kaudella Akaa Futsal sai muutaman vuoden tauon jälkeen myös juniorijoukkueen, kun P17 Futsal-Liigassa nähtiin Akaa Futsalin ja TP-49:n yhteinen joukkue.

- Junioriputken käynnistäminen ja kehittäminen on iso juttu meille. Nyt nähdyt ensiaskeleet ovat kuitenkin vasta pieni osa isoa kuvaa. Nuorten, suomalaisten pelaajien kehittäminen on kaiken keskiössä. Tämän ympärille pystymme rakentamaan tulevaisuudessa monipuolisia toimintamalleja, Kivistö kertoo.

Juhana Jyrkiäinen on täynnä pelihaluja kauden alla.Kuva: Tuukka Nyström / Newstream Photography

Mitalia kirkastamaan

Viime kauden joukkueesta poistui paljon leijonasydäntä ja taitoa, kun Jussi Nyström, Amel Rastoder ja Kim Lingman poistuivat joukkueen vahvuudesta. Paikallisvastus Mad Maxista saatiin tilalle Justus Kunnas ja Mikko Heritty, ja Miesten Futsal-Ykkösen Riverballista puolestaan nuori Tuomas Pulkkinen.

Akaa Futsalin kokeneeseen kalustoon kuuluva Juhana Jyrkiäinen odottaa innolla kauden alkua.

- Jännän äärellä tässä ollaan, upouusi Akaa Areena ja kaikki. Muutimme perheen kanssa Akaaseen ja huomattavasti lyhentynyt treenimatka, töistä opintovapaalle jääminen sekä maajoukkuetoiminnasta pois jättäytyminen ovat helpottaneet arkea ja ajankäyttöä. Koko loppukesä ja alkusyksy onkin kirmattu pallon perässä nuoruuden innolla, jopa muutamat aamutreenit mukaan lukien. Vaimokaan ei meinannut uskoa, että kauden aikana on tiedossa useampikin vapaa viikonloppu, kiitos maajoukkuetaukojen. Tarkoitus ei ole alkaa jäähdytellä vaan pikemminkin uskon, että keventyneen kuorman myötä saan itsestäni enemmän irti seurajoukkuetoiminnassa.

Uusi päävalmentaja on tehnyt vaikutuksen myös Jyrkiäiseen.

- Olen tykännyt “Alen” treeneistä kovasti. Tempo on korkea ja harjoitteet haastavat niin fyysisesti kuin kognitiivisestikin. Esimerkiksi erikoistilanteisiin ja prässinpurkuun on panostettu jo nyt valtavasti; uskon, että niissä ollaan paljon viime kautta vahvempia, Jyrkiäinen kertoo.

“Hallille on älyttömän mukava tulla”

Jyrkiäinen on ollut isossa roolissa opettamassa uusia pelaajia talon tavoille.

- Uudet pelaajat ovat olleet sen verran liekeissä, että veikkaan heidän painavan yhteensä ainakin 50 maalia jo runkosarjan aikana. Hyökkäyspään tulivoimaa löytyy siis jälleen roppakaupalla. Kapteeni Jussi Nyströmin pyssy ei valitettavasti enää laula, mutta esimerkiksi Justus Kunnaksen saadessa jalkansa vapaaksi käy kyllä hieman sääliksi molareita sekä välillä myös Akaa Areenan valotauluja, Jyrkiäinen virnistää.

Uudelle Akaa Areenalle on mukava tulla myös kentän ulkopuolisista syistä.

- Akaa Futsalin huoltotiimin huima suoritustaso lienee jo lajiväen tiedossa, mutta pakko nostaa herrojen toiminta jälleen esille. Lajilegenda Mikko Nieminenkin teki kovasti odotetun comebackin taustaryhmään. Kauan ei olla vielä uudella Areenalla oltu, ja silti olosuhteet ja pukukopin varustelu on jo entisellään, ellei jopa paremmalla tasolla. Hallille on älyttömän mukava tulla, minkä huomaa siitäkin, että myös loukkaantuneena olevat pelaajat haluavat usein olla paikalla treeneissä. Laadukas päivittäinen toiminta on urheilijalle kaiken a ja o, ja siihen on Akaassa toden teolla panostettu, Jyrkiäinen hehkuttaa.

Alejandro De San Bernabé Clemente on nauttinut ajastaan Suomessa.Kuva: Tuukka Nyström / Newstream Photography

Puolustuksen kautta hyökkäykseen

Uusi päävalmentaja De San Bernabé  on viihtynyt Akaassa ensimmäiset viikot hienosti.

- Olen todella positiivisesti yllättynyt, kuinka tämä seura toimii. Taustojen sitoutuminen on aivan käsittämätöntä. Espanjan liiga on ammattilaissarja, mutta ei sielläkään näin intohimoista taustaryhmää ole. On aivan huikeaa, kuinka meillä esimerkiksi huolto toimii jokaisessa harjoitustapahtumassa ja tekee kaiken joukkueen eteen. Koko seura puhaltaa yhteen hiileen ja on yhtä perhettä.

Myös kentän puolella homma on toiminut toistaiseksi hyvin. Akaa on voittanut kaikki harjoituspelinsä toistaiseksi.

- Meillä on ollut paljon poissaoloja maajoukkuekomennusten ja loukkaantumisen vuoksi, mutta joukkue on tästä huolimatta osoittanut erittäin hyvää asennetta sekä halua kehittyä ja voittaa. Toistaiseksi olemme keskityneet pääosin puolustuspään asioihin, mutta vähitellen alamme myös enemmän työstämän hyökkäyspeliämme. Lähdemme liigaan peli kerrallaan hakemaan voittoja ja kehitystä aina tiettyihin osa-alueisiin.

Suomalainen futsal ei ole toistaiseksi tarjonnut erityisen suuria yllätyksiä.

- Täällä on paljon todella vahvan laukauksen omaavia pelaajia. Pelaajat ovat myös keskimäärin melko fyysisiä. Parannettavaa löytyy ainakin pelin aikaisesta kommunikaatiosta kentällä. Tässä on meillekin yksi parannettava asia. Kaikenkaikkiaan olen luottavainen siihen, että Akaassa kauden aikana parannamme koko ajan ja olemme parhaimmillamme keväällä kun pudotuspelit käynnistyvät, De San Bernabé päättää.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä