Mielen hyvinvointia, ravintotietoutta ja monipuolista liikuntaa — Vaasan tsemppituki jaettiin 20 joukkueelle

Suomen Palloliiton ja leipomoyhtiö Vaasanin perustama Vaasan tsemppi on 1500 euron tuki joukkueille, jotka osoittavat kiinnittävänsä erityistä huomiota eri ikäluokkien terveellisten elämäntapojen kannustamiseen ja ylläpitoon. Keväällä saapuneiden hakemusten perusteella tuki jaettiin 20 yksittäiselle joukkueelle.

Kuvituskuva jalkapalloharjoituksistaKuva: Tara Jaakkola

12.9.2022 klo 12:52

Vaasan tsemppituen tavoitteena on herättää joukkueiden ja seurojen keskuudessa entistä enemmän kiinnostusta paitsi lasten ja nuorten liikunnallisen elämäntavan edistämiseen, myös terveyttä ja hyvinvointia edistävien arjen tekojen huomioimiseen.

Kaksikymmentä valittua joukkuetta saavat käyttää saamansa rahallisen tuen haluamallaan tavallaan esimerkiksi matkakuluihin, varustehankintaan tai peli- ja matkaeväiden hankintaan. Hakemusten yhteydessä joukkueiden tuli kertoa, millaisia terveellisiin elintapoihin liittyviä käytäntöjä heidän arkeensa kuuluu.

— Hakemuksia lukiessa tuli hyvä mieli siitä, että ympäri jalkapalloilevaa Suomea monessa seurassa kiinnitetään paljon huomioita terveellisiin elämäntapoihin. Pelaaminen ja harjoittelu on tietysti seuroissa keskiössä, mutta yleisen hyvinvoinnin lisääminen ja kasvatuksellisuus ovat myös tärkeä osa seuratoimintaa”, iloitsee Palloliiton seurakehittäjä Jarno Haanpää.

— Hakemuksista lisäksi näkee, kuinka tärkeää on tsempata pelikavereita huonoina hetkinä ja iloita yhdessä onnistumisista. Haluammekin onnitella kaikkia hakemuksensa lähettäneitä joukkueita ansiokkaasta toiminnasta pelaajien jaksamisen eteen. He toimivat hienona esimerkkinä, kehuu Senior Brand Manager Katja Willberg Vaasanilta.

Hakemusten yhteydessä joukkueet jakoivat myös hyviä käytännön vinkkejä:

”Pelaajat täyttävät harkkapäiväkirjaa, jossa kysytään esimerkiksi päivän fiiliksestä ja treenien ulkopuolisesta stressistä. Näin voimme selvittää pelaajien jaksamista ja välttyä liian suurelta kuormitukselta”.

”Seura tukee meidän nuorten urheilijoiden ravintotietoutta ja olemmekin opiskelleet Marttojen opissa jo vähän sitä, mitä kannattaisi syödä ennen ja jälkeen treenien ja millä eväillä saisi pelipäivän hiilarivarastot täyteen ja potkua pelikentille. Me myös syömme jokaisen pelin jälkeen yhdessä”.

”Olemme tutustuneet kerran kuukaudessa muihinkin liikuntalajeihin yhdessä, tuoden useita harrastusmahdollisuuksia tyttöjen tietoisuuteen”.