Markku Peltoniemi Hall of Fameen

HJK:n pitkäaikainen joukkueenjohtaja ja entinen pelaaja Markku Peltoniemi nimettiin suomalaisen jalkapallon kunniagalleria Hall of Fameen sunnuntaina 22.5. pelatussa Veikkausliigan ottelussa HJK - Haka.

Markku Peltoniemi juhli Veikkausliigan mestaruutta vuonna 2020.Kuva: Ⓒ Juha Tamminen /Juha Tamminen

31.5.2022 klo 18:03

12-vuotiaana HJK:hon liittynyt "Peltsi" pelasi kasvattajaseurassaan yli 140 ottelua mestaruussarjassa vuosina 1965–1975. Peliuran jälkeen vuonna 1980 Peltoniemi siirtyi HJK:n joukkueenjohtajaksi. Suomalaisessa jalkapalloyhteisössä suuresti arvostettu ja pidetty Peltoniemi toimi joukkueenjohtajana peräti 40 vuoden ja yli tuhannen ottelun ajan.

Pelaajana ja joukkueenjohtajana Peltoniemi saavutti uskomattomat 21 pääsarjamestaruutta ja 14 Suomen Cupin mestaruutta. Nykyään hän on HJK:n kunniajoukkueenjohtaja.

HJK-ikoni on aiemmin nimetty HJK:n Hall of Fameen ja Veikkausliigan legendaksi. Captain's Ball -palkinnon Peltoniemi vastaanotti vuonna 2014. Hän oli ensimmäinen Captain's Ball -palkinnon vastaanottaja, joka palkittiin joukkueenjohtajan ansioilla.

Markku Peltoniemi nimetään Hall of Fameen sunnuntaina 22.5. kello 18.30 Bolt Arenalla pelattavassa Veikkausliigan ottelussa HJK - Haka.

Suomalaisen jalkapallon kunniagalleria, Hall of Fame perustettiin vuonna 1993. Toimikunnassa, joka valitsee jäsenet, on Suomen Palloliitto, Suomen Urheilumuseo, Suomen Jalkapallomuseo ja Jalkapallotoimittajien Pallo-Kopla ry edustettuina.

Kunniagalleriaan voidaan valita suomalaisen jalkapallon hyväksi tehdystä työstä ansioituneita pelaajia, valmentajia, erotuomareita, järjestö- ja seurajohtajia tai muita jalkapallon parissa toimineita henkilöitä. Henkilö voi päästä kunniatauluun lopetettuaan aktiiviuran vähintään kolme vuotta sitten. Jalkapallomuseo ylläpitää ja kehittää Hall of Famen aineistoa omissa museotiloissaan.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä