Marhiev: "Parasta on päästä pelaamaan omien fanien edessä"

Pikkuhuuhkajien keskikenttämies Adam Marhiev aloittaa tiistaina jo toiset EM-karsintansa. Suomi kohtaa Sveitsin Turussa klo 18.

Adam Marhiev kesäkuussa 2022 Pikkuhuuhkajien edellisen ikäluokan paidassa ennen ratkaisevaa ottelua Norjaa vastaan Veritas Stadionilla.

11.9.2023 klo 12:00

Harvoin ketään Pikkuhuuhkajaa voi kuvailla rutinoituneeksi jo ennen kuin oman ikäluokan EM-karsinnat ovat edes alkaneet. Kahdentoista U21-maaottelun Adam Marhievia voi. Hän oli Pikkuhuuhkajien avauskokoonpanon miehiä jo toissa syksynä, kun edellinen Pikkuhuuhkajien ikäluokka (vuonna 2000 ja myöhemmin syntyneet) aloitteli omaa EM-karsintaurakkaansa.

Viime vuosina kovin monet suomalaiset jalkapallonseuraajat ovat Marhievia tuskin muualla kuin Pikkuhuuhkajissa nähneetkään. Jaron ja HJK:n kasvatti ei nimittäin ehtinyt pelata ensimmäistäkään Veikkausliiga-ottelua ennen talvea 2021, jolloin hän siirtyi latvialaiseen Spartaks Jürmalaan. Siirron takana olivat läheiset yhteydet Adamin valmentajaisä Umar Marhievin ja Jürmalassa vaikuttaneen Eremenkojen perheen välillä.

Jürmala-siirtonsa jälkeen Marhiev on Suomessa vähemmän seuratussa Latvian liigassa myös pysynyt, lukuun ottamatta viime vuoden alun puolivuotista visiittiä italialaisen SPAL:n Primavera-joukkueeseen. Kaudeksi 2023 Marhiev siirtyi Latvian sisällä Jürmalasta Riikaan ja yhteen maan suurseuroista, RFS:n. Sen keskikentällä Marhiev on ollut nyt suuressa roolissa, kun joukkue taistelee Latvian mestaruudesta kaupungin toista seuraa, Riga FC:tä vastaan.

Pelaaja itse kertoo viihtyneensä RFS:ssä hyvin ja nauttivansa joukkueen pelaamasta jalkapallosta.

– Viime kauden jälkeen RFS halusi hankkia minut todella paljon. Joukkue sekä seurajohto ovat ottanut minut hyvin vastaan, ja pelaamme sellaista dominoivaa futista, jossa meillä on kolmen pelaajan keskikenttä ja pidämme paljon palloa, Marhiev kuvailee.

RFS:n paidassa Marhiev pääsi tänä kesänä kokeilemaan myös Konferenssiliigan vauhtia. Siellä joukkue kaatoi makedonialaisen Makedonijan ja eteni toiselle kierrokselle, missä tie nousi pystyyn azerbaidzhanilaista Sabahia vastaan. Seuran pelaamista europeleistä ja mestaruustaistelusta huolimatta Latvian liigan yleistaso ei kuitenkaan ole niin korkealla, että siellä pelaamisesta olisi Marhievin kehitykselle hyötyä enää kovin kauaa.

– Totta kai on toiveita lähteä jonnekin muualle, kun pelaaminen Latvian liigssa ei ole minulle niin vaikeaa enää. Kuitenkin koen, että RFS on ollut minulle tosi hyvä steppi eteenpäin - ei liian iso eikä liian pieni vaan sopiva. Olen saanut RFS:ssä paljon vastuuta ja peliaikaa, ja toivotaan, että ensi kaudella tai sitä seuraavalla kaudella siirrytään sitten eteenpäin, Marhiev uskoo.

Syksyn koitoksiin on valmistauduttu nykyisen U21-ryhmän kanssa koko vuoden ajan. Kesällä kohdattiin harjoitusottelussa Puola.Kuva: Ⓒ Cyfrasport /Radoslaw Jozwiak

Paikkaansa edellisen Pikkuhuuhkajien joukkueen keskikentällä Marhiev puolusti niin sanotusti "alaikäisenäkin" erityisesti aggressiivisella puolustustyöskentelyllään. Yhteensä Marhiev pääsi avaamaan viisi EM-karsintaottelua. Lopuista hän oli sivussa loukkaantumisten tai pelikieltojen takia. Huomenna tiistaina Sveitsiä vastaan alkavissa, 2002 ja myöhemmin syntyneiden EM-karsinnoissa, Marhievilta voitaneen odottaa vieläkin isomman ruudun täyttämistä. Onhan hän nyt kaksi vuotta entistäkin kokeneempi ja vastustajat puolestaan kaksi vuotta edellisiä nuorempia.

Marhiev kehuu nyky-Pikkuhuuhkajien ryhmää, jonka hän näkee vahvaksi - erityisesti keskikentän osalta. Marhievin lisäksi ikäluokasta voidaan mainita esimerkiksi Rosenborgin Santeri Väänänen, Famalicãon Otso Liimatta, Union Saint-Gilloisen Casper Terho, Mjällbyn Leo Walta ja Toulousen Naatan Skyttä, joka kuului Marhievin tavoin Pikkuhuuhkajien runkopelaajiin jo edellisissä karsinnoissa.

Mitä asioita Marhiev kokee itse tuovansa Suomen keskikentälle?

– Kokemusta ja rauhaa pallon kanssa. Pallonriistoja ja sellaista asennetta, ettemme pelkää ketään, Marhiev vastaa.

Näissä karsinnoissa Suomen lohkossa pelaavat Sveitsi, Romania, Albania, Montenegro ja Armenia.

– Mulla on tästä karsintalohkosta sellainen fiilis, että ollaan ykkösiä, Marhiev pamauttaa.

Hänellä on vahva luotto, että Pikkuhuuhkajilla on kaikki ainekset menestykseen.

– Kun opimme pelaamaan vielä paremmin yhdessä ja saamme peliä siihen suuntaan, mitä valmentajamme toivoo, meistä tulee tosi vahva ikäluokka, Marhiev näkee.

Karsinnat alkavat huomenna tiistaina Sveitsiä vastaan Turun Veritas Stadionilla kello 18. Marhiev toivottaa kaikki tervetulleiksi katsomaan tärkeää karsinta-avausta kenties lohkon vahvinta vastustajaa vastaan.

– Voin luvata omasta puolestani ja myös muiden jätkien puolesta, että annamme kaikkemme, yritämme pelata ihanaa sexy-futista ja voittaa pelin, Marhiev päättää.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä