Lucas Lingman ottanut ison roolin Helsingborgissa

Lucas Lingman loisti Huuhkajien paidassa kesän maajoukkueikkunassa ja on pelannut vahvaa debyyttikautta myös Helsingborgissa. Seurajoukkueen kautta ovat kuitenkin varjostaneet heikot tulokset.

Lucas Lingman on vakuuttanut seura- ja maajoukkueessa.Kuva: Ⓒ SPL/Juha Tamminen /Juha Tamminen

17.7.2022 klo 11:56

Lingman siirtyi täksi kaudeksi Helsingborgiin ja on nopeasti ottanut ison roolin joukkueen keskikentällä ollen avauskokoonpanossa jokaisessa Allsvenskanin ottelussa. Viime kauden päätteeksi Helsingborg juhli nousua, mutta tällä kaudella Allsvenskanissa on ollut tuloksellisesti vaikeaa. Tällä hetkellä Helsingborg on sarjassa viimeisenä kerättyään 14 ottelusta kuusi pistettä.

- Vastuuta on tullut, mutta muuten on joukkueena on ollut tosi vaikea kausi eikä henkilökohtaisestikaan ole ollut helppoa. Tuloksethan sen näyttävät miten kausi on mennyt, Lingman analysoi.

24-vuotias Lingman debytoi Veikkausliigassa jo vuonna 2015 ja päätti hakea uusia haasteita siirtymällä Ruotsiin. Lingman on päässyt nopeasti sinuiksi Allsvenskanin kanssa.

- Alkuun oli vielä vähän totuttelua. Veikkausliiga ei ole teknisesti huonompi sarja kuin Allsvenskan, mutta vauhti on täällä vähän erilainen. Peli on täällä vähemmän taktista ja sitä kautta tulee sitten tempoa lisää. Tärkeintä on, että tulin täältä hakemaan kovempia pelejä sekä vastuuta, ja niitä on tullut. Kun tempo kasvaa, niin päätökset ja ratkaisut pitää tehdä nopeammin, vertailee Lingman.

Vaikka Helsingborgin kausi on ollut vaikea, niin Lingman uskoo parempaan loppukauteen. Karsijan paikkaan on matkaa vain neljä pistettä ja suoraan säilymiseen kuusi. Helsingborgin edellisvoitosta on kulunut jo kymmenen peliä ja Lingman uskoisi täyden pistepotin saavan lukot auki.

- Viimeiset pari peliä ovat olleet parempaa edellistä Djurgården-ottelua lukuun ottamatta, kun siinä saimme punaisen kortin jo ensimmäisellä puoliajalla. Valmentajanvaihdoksen jälkeen meille on tullut ryhtiliike ja olemme pelanneet paremmin, mutta tulokset ovat jääneet piippuun. Mielestäni meillä on ihan hyvä jengi eikä meidän pitäisi olla siellä missä olemme. Jos pystyisimme voittamaan, niin se voisi nopeasti avata ketsuppipullon. Emme ole saaneet sitä pitkään aikaan ja olemme odottaneet sitä.

Positiivinen maajoukkueikkuna

Lingman oli Huuhkajien kesäkuun maajoukkueikkunassa mukana, kun Suomi kohtasi maaotteluissa Montenegron, Romanian ja Bosnia-Hertsegovinan. Hän oli avauskokoonpanossa Montenegroa vastaan sekä jälkimmäisessä Bosnia-Hertsegovina-ottelussa. Erityisesti Zenicassa pelatessa ottelussa Lingman pyöritti Huuhkajien peliä mallikkaasti.

- Kyllä se hyvältä tuntui päästä pelaamaan, mutta tulokset jäivät harmittamaan. Henkilökohtaisesti maajoukkueikkuna meni kuitenkin ihan hyvän ja kokonaistekemiseen olin ihan tyytyväinen, arvioi Lingman.

Lingman nautti saamastaan näyttöpaikasta ja käytti sen hienosti hyväkseen. Hän debytoi Huuhkajissa maaliskuussa, mutta näytti parhaimmillaan maajoukkuekonkarilta kentällä.

- Se teki henkilökohtaisesti hyvää, kun kausi on ollut muuten vähän vaikea. Pystyin näyttämään omaa tasoani ja oli helppo pelata, kun ympärillä oli hyvät pelaajat ja jokainen tietää tarkalleen oman roolinsa. Kun jokaisella on roolit selvät, niin pelaaminen tuntuu alusta saakka luontaiselta ja palaset loksahtavat paikoilleen, Lingman jakaa kiitosta myös joukkuekavereille.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä