Lappeenranta ja Palloliitto sopivat kumppanuudesta

Lappeenrannan kaupunki ja Suomen Palloliitto ovat sopineet yhteistyöstä, jonka tavoitteena on edistää liikuntamahdollisuuksia ja lisätä kuntalaisten hyvinvointia seuratoiminnan tuella.

Lappeenranta

25.5.2022 klo 14:09

- Uudessa strategiassamme vaikuttaminen sekä entistä tiiviimpi yhteistyö kuntien ja kaupunkien kanssa on yksi keskeinen tavoitteemme. Haluamme yhdessä seurojemme kanssa tehdä osamme suomalaisten liikkumattomuuden ratkaisemiseksi, kertoo Palloliiton aluepäällikkö Janne Pieviläinen

Suomen suurimpana lajina jalkapallo kantaa yhteiskuntavastuuta liikunnan ja olosuhteinen lisäksi myös ympäristönsuojelun ja kestävän kehityksen hankkeiden tukemisessa. Jalkapallo aktivoi lappeenrantalaista liikuntaelämää vahvasti. Sen parissa liikkuu aktiivisesti viikoittain yli tuhat rekisteröitynyttä pelaajaa. Lisäksi lajin parissa toimii lukuisia vapaaehtoisia eri seurakentän toiminnoissa.

Lappeenrannan liikkumisohjelman ”Myö Liikutaa 2025” tarkoituksena on lisätä lappeenrantalaisten liikkumista, aktiivisuutta ja yhteisöllisyyttä. Liikkumisohjelman ja kaupungin strategian tavoitteena on kaupunkilaisten ja sidosryhmien osallistamisen lisääminen.

Tulevaisuudessa on tärkeää, että yhteiseen tekemiseen saadaan mukaan lisää toimijoita.

- Nyt solmittu aiesopimus tukee Lappeenrannan liikkumisohjelman henkeä. Aiesopimus vahvistaa ja kehittää kaupungin ja seurakentän vuoropuhelua ja yhteistoimintaa, toteaa Lappeenrannan vs. liikuntajohtaja Petri Ruotsalainen.

YHTEISTYÖSSÄ ON VOIMAA

Puolitoista vuotta sitten Lappeenrannan ja Etelä-Karjalan juniorijalkapalloseurat aloittivat keskenään keskustelun systemaattisesta yhteistyöstä pohjautuen Suomen Palloliiton strategiseen ”Seurojen Palloliitto”–uudistukseen. Yhteistyö käynnistyi virallisesti viime syksynä. Palloliitossa ideaa pidettiin erittäin myönteisenä ja on tukenut hanketta omilla resursseillaan alusta lähtien.

- Seurat ottivat ilolla vastaan myös Palloliiton idean Lappeenrannan kaupungin kanssa säännöllisesti käytävästä, rakentavasta ja jäsennellystä, keskustelusta jalkapalloperheen yhteisellä äänellä. Se on omiaan syventämään yhteistyöverkosta jalkapallon saralla Lappeenrannassa ja koko maakunnan alueella, arvioi juniorijalkapallon seurayhteistyön koordinaattori PEPO:n Veli-Matti Suoranta.

Lisätietoja:

Janne Pieviläinen, aluepäällikkö, Suomen Palloliitto ry