LähiTapiolan ja Palloliiton Harrastamisen vahvat seurateot -palkinto FC Reippaalle

Vuoden aikana LähiTapiola ja Suomen Palloliitto palkitsevat viidessä eri kategoriassa vastuullista harrastustoimintaa edistäneitä seuroja. Harrastamisen vahvat seurateot -konseptin neljännen palkintokategorian, valmentajat kasvattajina ja innoittajina, voittajaksi on valittu FC Reipas Lahdesta. Eri kategorioiden yksittäisen seurapalkinnon arvo on 2 000 euroa.

FC Reippaan Ilari Koljonen valmentaa P10-joukkuetta.Kuva: Pinja Akkanen / SPL

13.9.2023 klo 14:28

FC Reippaassa ymmärretään valmentajien merkitys laadukkaan seuratoiminnan edellytyksenä. Seuralla on selkeä linja ohjauksen osalta ja valmentajien työtä arvostetaan seurayhteisössä. Seurassa myös panostetaan valmentajien koulutukseen ja tuetaan valmentajia tehtävässään lasten ja nuorten kanssa. P10-joukkueen valmentaja Ilari Koljonen onkin viihtynyt hyvin FC Reippaassa:

- FC Reippaassa on kiva valmentaa. Meillä on todella paljon hyviä valmentajia ja erittäin hyvä ilmapiiri. Aina voi kysyä apua ja aina saa myös apua. Pystymme keskustelemaan kaikesta ja teemme hyvää yhteistyötä, Koljonen kertoo.

FC Reippaassa on yli 30 peliryhmää ja 115 valmentajaa. Valmentajien määrä ja kiinnostus lasten ja nuorten valmentamiseen onkin osoitus seuran pitkäjänteisestä työstä valmentajien kanssa.

- Ensimmäinen sana, joka tulee mieleen valmentajistamme, on sitoutuneisuus. Kaikki on sydämestään tällä asialla. Kun toimitaan melko isossa seurassa ja on monen tasoista pelaajaa, niin kyllä valmentajien merkitys on todella iso. Ilman vapaaehtoistyötä tämä olisi mahdotonta toteuttaa niin resurssien puolesta kuin taloudellisestikin. Valmentajat ja muut vapaaehtoiset mahdollistavat tämän toiminnan, kiittää FC Reippaan varapuheenjohtaja Ilkka Kontkanen.

Kontkanen myös muistuttaa päätoimisten valmentajien ja ikäluokkavastaavien tärkeästä roolista:

- Työntekijämme, jotka pystyvät näihin asioihin paneutumaan kokopäiväisesti, pystyvät tarjoamaan vapaaehtoisvalmentajillemme tuen ja sen, että nämä pystyvät antamaan parhaansa lasten ja nuorten harrastuksen eteen.

Lajitaitojen opettamisen lisäksi FC Reippaassa panostetaan henkiseen hyvinvointiin. Seura tekee yhteistyötä Mieli ry:n kanssa, jotta nuoret urheilijat voisivat harrastaa turvallisessa toimintaympäristössä ja tulla hyväksytyiksi omina itsenään.

- Kaikilla näillä tasoilla, joilla meillä on toimintaa, niin se henkinen puoli on myös isossa roolissa, koska tärkeä osa meidän toiminnassamme on myös kasvattaminen ja keskittyminen siihen, että mieli, ajatus ja henkinen puoli ovat kunnossa. Se mahdollistaa mielestämme myös lajitaitojen oppimisen ja sitä kautta myös mielekkäämmän harrastuksen kaikille, Kontkanen sanoo.

Harrastamisen vahvat seurateot -konseptin seuraava kategoriapalkinto julkaistaan lokakuussa. Esikarsinnan seuraehdokkaista tekevät Palloliiton seurakehittäjät eri puolilta Suomea ja valinnat palkittavista seuroista tekee LähiTapiolan ja Palloliiton edustajista koostuva raati. Palkittavan seuratoiminnan tulee olla alueellisesti merkittävää, osoittaa pitkäjänteisyyttä ja olla laadullisesti alansa korkeinta tasoa. Vuosi huipentuu marraskuussa 15 000 euron arvoiseen pääpalkintoon, jonka saajan valitsee Huuhkajien entinen kapteeni, Oravaisista maailmalle ponnistanut Huuhkajien pitkäaikainen kapteeni Tim Sparv.

Lue lisää Harrastamisen vahvat seurateot -konseptista.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä