LähiTapiola ja Palloliitto palkitsivat Pallo-Iirot tyttöjen jalkapallon kehittämisestä

Vuoden aikana LähiTapiola ja Suomen Palloliitto palkitsevat viidessä eri kategoriassa vastuullista harrastustoimintaa edistäneitä seuroja. Harrastamisen vahvat seurateot -konseptin toisen palkintokategorian, tyttöjen jalkapallon kehittäminen, voittajaksi on valittu Pallo-Iirot Raumalta.

Pallo-Iirojen C-tytötKuva: SPL / Jyri Sulander

12.5.2023 klo 09:43

Pallo-Iiroissa on yhdenvertaiset pelaajapolut ja toimintatavat niin tytöissä kuin pojissa. Tyttöjen pelaajapolku alkaa tytöille suunnatusta UEFA Playmakers -toiminnasta ja seuran omasta nappulaliigasta. Pallo-Iirot tarjoavat jokaisessa ikäluokassa toimintaa kaiken tasoisille pelaajille. Moni motivoitunut pelaaja tavoittelee paikkaa oman seuran edustusjoukkueessa, joka pelaa Naisten Ykkösessä.

- On sitten kyseessä harraste, haaste- tai kilpatason pelaaja, niin kaikilla on paikka meidän seurassamme, kertoo Pallo-Iirojen tyttöjen talenttivalmentaja Janiina Jalonen.

Pallo-Iirojen strategia ja arki huomioi kaikki seuran pelaajat ja joukkueet. Esimerkiksi seuran edusjoukkueiden taloudellinen toimintalogiikka on molemmilla joukkueilla sama ja molemmat joukkueet saavat samat palvelut.

Lisäksi Pallo-Iirot panostaa valmentajien koulutukseen, ja valmentajapolut ovat samanlaiset kaikille. Seuran jokaisessa tyttöjen ja naisten joukkueessa on tällä hetkellä valmentajana tai vastuuvalmentajana nainen.

- Seuralta tulee todella hyvä tuki meille valmentajille. Meillä on hyvä yhteishenki seurassa ja olemme todella yhteisöllinen porukka, kuvailee Jalonen.

Pallo-Iirojen markkinointi ja viestintä nostaa esiin jalkapalloa niin tyttöjen kuin poikienkin harrastuksena. Seuran kotisivut ja sosiaalinen media ovat yhdenvertaiset ja esimerkiksi kuvissa näkyy niin iloisia ja keskittyneitä tyttöjä ja poikia kuin naisia ja miehiä. Seuran kausikortitkin myydään kimpassa, jalkapallokautena, pelaa sitä sitten naiset tai miehet. Pallo-Iiroissa jokainen harrastaja on yhtä tärkeä ja kaikilla on samanlaiset mahdollisuudet.

- Meillä ei ole tyttöfutista ja poikafutista, vaan meillä on vain jalkapalloa. Nautimme tässä yhteisössä kaikkien onnistumisista, sanoo Pallo-Iirojen toiminnanjohtaja Janne Koivisto.

Pallo-Iiroissa arvostetaan LähiTapiolan ja Palloliiton myöntämää tunnustusta korkealle. Harrastamisen vahvat seurateot -konseptin yksittäisen seurapalkinnon arvo on 2000 euroa.

- Tiedän ja tunnen paljon mahtavia futisseuroja Suomessa. Aina kun siitä porukasta tulee valituksi ja saa seurapalkinnon, niin se on aina valtava tunnustus. Palkintorahan tulemme käyttämään aloittavien ikäluokkien laatutekijöihin. Näin varmistamme, että pelaajapolulle saadaan varmasti hyvä alku, Koivisto kertoo.

Harrastamisen vahvat seurateot -konseptin seuraavat kategoriapalkinnot julkaistaan kesä-, elo- ja syyskuussa. Esikarsinnan seuraehdokkaista tekevät Palloliiton seurakehittäjät eri puolilta Suomea ja valinnat palkittavista seuroista tekee LähiTapiolan ja Palloliiton edustajista koostuva raati. Palkittavan seuratoiminnan tulee olla alueellisesti merkittävää, osoittaa pitkäjänteisyyttä ja olla laadullisesti alansa korkeinta tasoa. Vuosi huipentuu marraskuussa 15 000 euron arvoiseen pääpalkintoon, jonka saajan valitsee Huuhkajien entinen kapteeni, Oravaisista maailmalle ponnistanut Huuhkajien pitkäaikainen kapteeni Tim Sparv.

Lue lisää Harrastamisen vahvat seurateot -konseptista.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä