LähiTapiola ja Palloliitto palkitsivat FC Kontun maahanmuuttajien kotouttamisesta

Vuoden aikana LähiTapiola ja Suomen Palloliitto palkitsevat viidessä eri kategoriassa vastuullista harrastustoimintaa edistäneitä seuroja. Harrastamisen vahvat seurateot -konseptin kolmannen palkintokategorian, maahanmuuttajien kotouttaminen seuratoiminnan avulla, voitti FC Kontu Helsingistä.

FC Kontun T2007-2009.Kuva: SPL / Pinja Akkanen

14.6.2023 klo 09:09

FC kontu on tehnyt pitkään maahanmuuttajien kotoutumistyötä. Seura oli mukana Suomen Palloliiton Kotouttamisen edistäminen seuratoiminnassa -hankkeessa vuosina 2019–2020. FC Kontun toiminta-alueella on paljon maahanmuuttajaperheitä, joten kotoutumistyö on tullut luonnollisesti arjen toiminnan kautta osaksi seuran toimenpiteitä.

- Täällä Kontulan ja Mellunkylän alueella on maahanmuuttajia suurin piirtein noin puolet asukkaista, joten myös seuratyössä on tärkeää miettiä, miten saamme maahanmuuttajat mukaan toimintaan. Sitä työtä on jo tehty pitkän aikaa ja hyvin tuloksinkin, kertoo FC Kontun puheenjohtaja Olli Venelampi.

FC Kontussa on tehty näkyväksi ymmärrystä suomalaisesta jalkapalloseuratoiminnasta ja näin madallettu perheiden kynnystä tulla mukaan toimintaan. Seurassa toimii kulttuuritulkkeja, joiden avulla seura on voinut tarjota kokonaisvaltaista tukea myös kielihaasteisiin. Tehtyjen toimenpiteiden kautta FC Kontussa toimii paljon maahanmuuttajataustaisia pelaajia sekä yhä enemmän myös seuratoimijoita.

- Kulttuuritulkit ovat kääntäneet kirjallisia materiaaleja eri kielille ja he ovat mukana seuran tapahtumissa. Myös joukkueenjohtajat ovat voineet pyytää kulttuuritulkkeja mukaan, kun joukkueeseen on tullut uusia pelaajia, joilla on haasteita suomen kielen kanssa, Venelampi kertoo.

Harrastamisen vahvat seurateot -konseptin seuraavat kategoriapalkinnot julkaistaan elo- ja syyskuussa. Esikarsinnan seuraehdokkaista tekevät Palloliiton seurakehittäjät eri puolilta Suomea ja valinnat palkittavista seuroista tekee LähiTapiolan ja Palloliiton edustajista koostuva raati. Palkittavan seuratoiminnan tulee olla alueellisesti merkittävää, osoittaa pitkäjänteisyyttä ja olla laadullisesti alansa korkeinta tasoa. Vuosi huipentuu marraskuussa 15 000 euron arvoiseen pääpalkintoon, jonka saajan valitsee Huuhkajien entinen kapteeni, Oravaisista maailmalle ponnistanut Huuhkajien pitkäaikainen kapteeni Tim Sparv

Lue lisää Harrastamisen vahvat seurateot -konseptista.