Lääkäreille ja fysioterapeuteille järjestettiin ensiapukoulutusta

Jalkapallon ja futsalin parissa toimivat lääkärit ja fysioterapeutit olivat suorittamassa Euroopan Elvytysneuvoston virallista Basic Life Support -koulutuskokonaisuutta lauantaina 14.5.

Jalkapallon ja futsalin parissa toimivat lääkärit ja fysioterapeutit suorittamassa elvytyskoulutusta.Kuva: Palloliitto

16.6.2022 klo 00:50

Palloliiton urheilulääketieteen asiantuntija Sanna Pirhonen kertoo, että koulutukseen kuului ennen koulutuspäivää tehty itsenäinen teoriaosuus sekä parin tunnin käytännön osio.

- Vaikka kokonaisuus oli suunnattu erityisesti lääkäreille ja fysioterapeuteille, on Basic Life Support -kokonaisuus sellainen, että sopii maallikoillekin. Pirhonen kuvailee.

- Käytännön osiossa harjoiteltiin erityisesti sydänpysähdykseen liittyviä hätäensiapuasioita.

Käytännön osioon pääsi lopulta osallistumaan viitisentoista fysioterapeuttia ja lääkäriä, jotka jaettiin kahteen huoneeseen harjoittelemaan elvytystä. Huoneista yhdessä keskityttiin puhtaasti ensiavun ensitoimenpiteisiin ja painelutekniikkaan, kun taas toisessa huoneessa harjoiteltiin myös esim. defibrillaattorin käyttöä ja henkilön kääntämistä oikeaan asentoon. Puolessa välissä koulutusta ryhmät vaihtoivat huoneita keskenään, jotta molemmat osuudet päästiin suorittamaan.

Helsingissä järjestettyyn koulutukseen olivat saapuneet Savosta saakka KuPS:n lääkäri Henri Miettinen ja fysioterapeutti Joonas Ojantie.

- Varmaan sellainen elvytystoimenpiteiden perusrunko oli hallussa, mutta hyvähän se aina on kerrata: näissä tilanteissahan rutiinia ei ole juuri kenelläkään. Pitäisi käydä varmaan useammin jatkossakin, Miettinen pohtii.

- Muutamia peruskoulutuksia olen itse käynyt, mutta kertaus on loistava juttu, Ojantie jatkaa.

Harjoitustilanne eroaa tietysti tositilanteesta merkittävästi: elvytystilanteeseen joutumista tietää harvoin odottaa etukäteen, ja oikean ihmisen elvyttäminen on toki oma juttunsa myöskin. Siitä huolimatta, kuopiolaiskaksikon mielestä nukella harjoittelu on varmasti toimiva tapa valmistautua hätätilanteeseen.

- Tässä tulee sellainen "tatsi", että tietää mitä tekee ja uskaltaa toimia tositilanteessakin. Harjoittelu menee selkäytimeen, Miettinen analysoi.

Ojantie on samoilla linjoilla.

- Siinä tositilanteessa saattaa aina olla ensimmäisenä paikalla. Se voi tapahtua kentällä tai myös jossakin muualla, vaikka kauppakeskuksessa. Hyvä, että pääsi kokeilemaan elvytystä nyt käytännössäkin, Ojantie summaa.

Punaisen Ristin ohjeet elvytykseen >>

Palloliitto suosittelee ensiapukoulutusten lisäksi FIFA:n ilmaista Diploma in Football Medicine -verkkokoulutusta, jossa on 42 moduulia aiheeseen liittyen (vaatii rekisteröitymisen). Koulutuksen yhteydessä on hätäensiapu -informaation lisäksi paljon hyödyllistä tietoa pelaajien vammoihin ja terveyteen liittyen.